در مراسمی از هنرمند صاحب نام کردستان" قطب الدین صادقی" به پاس خدمات ارزنده به فرهنگ و هنر کشور تکریم و تجلیل به عمل آمد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کردستان همواره مظهر ظهور فرهنگ دوستان و هویت شناسانی بوده است، که عاشقانه و عارفانه شناسنامه خویش را فرا می نهند تا از هویت و ریشه خویش پاسداری کنند.سرزمین کردستان همواره در بالین خود نام آوران و عاشقان زیادی چون هژار و هیمن ، کامکار ها و ... را پرورده است که بی گمان در هر عرصه‌ای این هویت را می‌نمایانند.

   قطب الدین صادقی از جمله مفاخر ایران در  عرصه فرهنگ، هنر و یقینا تئاتر کشور است  که اگر او را پدر تئاتر ایران بنامیم  گزاف نگفته‌ایم، کسی که نام و هنرمندی اش در این حوزه به خوبی می درخشد.

 به همین مناسبت روز گذشته  از یک عمر خدمت رسانی"قطب الدین صادقی" به فرهنگ و هنر کشور در سنندج تجلیل و قدردانی شد. آیینی که با حضور مسئولان استانی، جمع کثیری از مردم و شماری از هنرمندان عرصه تئاتر و سینمای کشور در دانشگاه کردستان برگزار شد.

فردین اخلاقیان ریاست این دانشگاه به عنوان اولین سخنران این مراسم با بیان اینکه هنرمندان و دانشمندان در خلق افق های جدید موثر هستند، گفت: هنر و دانش هر کدام در تعیین مسیر سهم ویژه ای را در جامعه ایفا می کنند.

وی اظهار داشت: هنر پل و رابطی بین الهام آسمانی و جامعه است، از این رو بایستی هنرمندان را عملا باور داشت و در جهت یافتن وسیله ارتقای این عمل تلاش کرد.

اخلاقیان با اشاره به اینکه مسائل هنری در کشور مغفول و رانده شده هستند، گفت: این مهم به صورت خود جوش پیش می رود و برای توسعه نیاز به حمایت دارد.

رحمت صادقی رئیس بنیاد نخبگان کردستان نیز در این آیین، قدرت جوامع را در دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری ذکر کرد و افزود: پایه و مبنای قدرت سخت قدرت نرم است، قدرتی که با حضور مفاخر و اندیشمندان و هنرمندان زمینه اش فراهم می شود.

وی با بیان اینکه پیشینه کردستان از اشخاص اثر گذار غنی است، گفت: نباید مبهوت گذشته شویم، از این جهت بایستی با معرفی گذشتگان به عنوان الگو به جوانان دوران تجدید پذیری را شاهد شویم.

شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی ایران نیز به عنوان سومین سخنران به خصوصیات بارز ایشان اشاره کرد و گفت: صفت بارز "قطب الدین صادقی" کرد بودن است، و در هر محفلی این هویت نمود می یابد،  هنرمندی  و نمونه کامل مرد ایرانی نیز از ویژگی های دیگر صادقی است.

در این مراسم از ساخته دست هنرمند مجسمه ساز کردستانی"هادی ضیاالدینی" در قالب سردیس قطب الدین صادقی پرده برداری شد، شماری از اساتید دانشگاه در خصوص ایشان به ارائه سخنرانی پرداختند، سرودن قطعه شعری به لهجه کلهری از ناهید محمدی و پخش کلیپی از آغاز فرایند کار ایشان و نیز اجرای سه قطعه موسیقی از جلال داوودی و در نهایت برگزاری جشن تولد ۶۶ سالگی ایشان از جمله بخش های اجرایی این مراسم بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.