به گزارش خبرنگار ایرنا، محسن علوی روز یکشنبه در نخستین کنفرانس ملی باستان شناسی هورامان در سنندج اظهار کرد: در صورتیکه یافته های باستان شناسی کردستان کامل باشد می تواند پشتوانه بسیار عظیمی برای تاریخ دوران باستان محسوب شود و بخش عمده ای از تاریخ ما را کاملا مستدل کند.
وی افزود: بر این اساس می طلبد برنامه جامعی برای بررسی ها و کاوش های باستان شناسی در کردستان تدوین شود تا نیروهای تحصیلکرده در این حوزه بتوانند در زمینه های مختلف این بخش فعالیت کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان در ادامه گفت: کردستان از جمله مناطقی است که پژوهش های باستان شناسی در آن کم انجام شده است و قبل از انقلاب و بصورت اتفاقی بر روی تپه زیویه کار شد.
وی یادآور شد: پس از انقلاب فعالیت های خوبی در این زمینه انجام شد و امروز دانش آموخته های زیادی در رشته باستان شناسی داریم که فرصتی برای توسعه باستان شناسی این استان به شمار می رود.
علوی بیان اینکه در چند سال گذشته کارهای اکتشافی و کاوش های نجات بخشی به اداره کل میراث گزارش نمی شد، گفت: یکی از موارد مورد توجه در این زمینه سد تلوارود که تنها بر روی یک نقطه کار شد در حالیکه 18 نقطه باستانی در آن منطقه وجود داشت اما بدون توجه به آن نقاط مجوز ابگیری سد را نیز صادر کردند.
وی اظهار کرد: از زمانیکه بحث سد داریان پیش آمد اقدامات خوبی صورت گرفت و کسانی که در آن منطقه کاوش های نجات بخشی انجام دادند تاریخ منطقه راگرگون کردند.
فرماندار سنندج نیز در این همایش با بیان اینکه بسیاری از کاوش های باستان شناسی ما بر حسب تصادف بوده است، گفت: در زمینه باستان شناسی و کاوش هایی که انجام می شود لازم است از مستندات شفاهی و مدارک مکتوب استفاده شود.
ابراهیم زارعی ابراز امیدواری کرد، با برگزاری این همایش ها بتوانیم آسیب های حوزه باستان شناسی را شناسایی کرده و هزینه های این حوزه را کاهش دهیم.
نخستین کنفرانس ملی باستان شناسی هورامان، کاوش های نجات بخشی باستان شناسی در محدوده سد داریان روز یکشنبه در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد.
این کنفرانس با همت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سنندج و با همکاری پژوهشکده باستان شناسی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، موزه ملی ایران، شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، پژوهشکده کردستان شناسی و دانشگاه کردستان برگزار شد.
7348/ 3020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.