به گزارش خبرنگار ایرنا، جمشید گراوند روز سه شنبه در نخستین کارگروه تخصصی ارتقای اجتماعی، فرهنگی و سلامت استان کردستان اظهار کرد: این مناطق حاشیه ایی، 130 هزار هکتار از مساحت شهرهای کشور را به خود اختصاص داده و 19 میلیون جمعیت در این بافت های ناکارآمد سکونت دارند.
وی افزود: در 100 شهر کشور مشکل بافت ناکارآمد وجود دارد و یک هزار و 70 محله در شهرهای مختلف با این معضل درگیر است که 425 محله مورد مطالعه قرار گرفته است.
گراوند با انتقاد از عدم اجرای برنامه های توسعه کشور تاکید کرد: برنامه های توسعه ای در چند دهه قبل شروع شد که تنها مسایل اقتصادی مورد نظر بود و به بخش اجتماعی کمتر توجه داشت.
وی یادآور شد: این مساله باعث شده در برخی مناطق مردم احساس محرومیت کنند البته احساس محرومیت از خود محرومیت هم می تواند آسیب پذیرتر باشد.
وی اضافه کرد: اکنون دولت در نظر دارد بعد از چهار دهه، مسایل اجتماعی را در برنامه ها مورد توجه قرار دهد و رفع معضل سکونت گاه های غیررسمی در اولویت توجه قرار گرفته است.
گراوند با اشاره به وضعیت بافت ناکارآمد در استان کردستان گفت: در بین استان های کشور، کردستان در بحث بافت ناکارآمد از لحاظ جمعیتی در جایگاه هشتم و از لحاظ مساحت در جایگاه چهارم قرار دارد.
به گفته وی، شورای عالی اجتماعی کشور، با راه اندازی دفاتر تسهیل گری اجتماعی و محلی در کشور در صدد است تا کیفیت زندگی شهروندان را در این مناطق ارتقا دهد.
وی اظهار کرد: سرمایه اجتماعی و اطمینان به دستگاه های اجرایی، احیای فرهنگ مشارکت و استفاده از ظرفیت های جوامع محالی از دیگر اهداف راه اندازی دفاتر تسهیلگر است.
گراوند با اشاره به راه اندازی هفت دفتر تسهیل گر در کردستان افزود: 20 میلیارد ریال برای هر راه اندازی دفاتر تسهیل گر استان تخصیص یافته و تزریق این اعتبار در بین دفاتر بر اساس جمعیت زیر پوشش متغیر است.
مدیرکل اجتماعی استانداری کردستان نیز در این نشست گفت: علاوه بر دستگاه های اجتماعی، سازمان های مردم نهاد نیز باید در بحث مربوط به معضلات حاشیه نشینی وارد شوند.
فرانک قدسی یادآور شد: فرصت برابر برای شهروندان در کنار توانمندی می تواند موثر باشد که این موارد مهم، شرایط رشد و ترقی جامعه هستند.
وی اضافه کرد: برای اجرای طرح تسهیلگری هفت دفتر در کردستان راه اندازی شده که هر دفتر دارای یک مدیر عامل و 6 نفر نیروی متخصص در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، روانشناسی و برنامه ریزی شهری است.
قدسی افزود: در سنندج 10 منطقه آسیب دیده یا در معرض آسیب شناسایی شده که با توجه به مساحت و جمعیت در بین این 6 دفتر تسهیلگر این مناطق تقسیم شده اند.
به گفته قدسی، مناطقی که در آنها دفتر تسهیلگری راه اندازی شده شامل حاجی آباد، غفور، فرجه، گلشن، عباس آباد، گردی گروال، اسلام آباد، شهدا، تق تقان، نایسر، حسن آباد، ننله، گریزه است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کردستان هم در سخنانی گفت: در فرآیند توسعه و پیشرفت جامعه، زمینه رشد، تعالی و فضیلت های انسانی مورد بی مهری قرار گرفته است.
بهرام نصرالهی زاده افزود: توسعه شهرها، حاشیه نشینی و شرایط نابرابر در جامعه ایجاد می کند و برنامه ریزی برای حل مشکلات این مناطق حرکت کردن مخالف جریان آب است.
وی اضافه کرد: در نواحی حاشیه ای خدمات اجتماعی و آموزشی بسیار کمتر از سایر مناطق است ولی انتظار داریم در این مناطق مشکل نداشته باشیم.
وی گفت: روحیه دولت محور کردن مسایل می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند لذا باید جایگاه دولت و نقش شهروندان در مسایل مختلف بویژه در حوزه اجتماعی تعیین شود.
در ادامه این نشست مدیرعامل دفاتر تسهیلگری کردستان معرفی و کارگاه های تخصصی 2 روزه برای برنامه ریزی ها و مشخص شدن چارچوب مساله برگزار می شود.
شهرستان سنندج با حدود 500 هزار نفر جمعیت مرکز استان کردستان است.
3020/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.