به گزارش خبرنگار ایرنا، در جامعه ای که زنان مسئولیت سنگین خانه، خانواده و تربیت فرزندان را بر عهده دارند، نبودن پدر، بار مسئولیت شان را بیش از پیش سنگین کرده و او در گودالی از سختی و مشکلات می اندازد.
کم نیستند زنانی که بدلایل مختلف از جمله فوت همسر، طلاق، اعتیاد و یا از کارافتادگی و ناتوانی همسرانشان به ناچار سرپرست خانوار شده و علاوه بر نقش خطیر مادری، به تنهایی و با همتی مردانه چرخ های زندگی را می چرخانند.
این زنان بدلیل شرایط موجود حاکم بر جامعه همانند عدم دسترسی آسان به اشتغال های پایدار و نگاه های جنسیتی ممکن است در دام آسیب های اجتماعی بی شماری بیفتند لذا می طلبد مسئولان و نهادهای مختلف آنها را در این مسیر سخت یاری کنند.
در این میان نقش نهادهای حمایتی همچون کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی با روش های مختلف این زنان را مورد حمایت قرار داده و به سمت خودکفایی و کارآفرینی هدایت می کنند.
در بین این زنان، کسانی هستند که با همت، تلاش و پشتکاری که دارند و کمک نهادهای حمایتی، نه تنها برای خود شغلی مناسب با درآمد خوب ایجاد کرده اند بلکه مدد رسان خانواده های دیگری شده و زمینه اشتغال زنان زیادی را فراهم آورده اند.
این زنان که تا دیروز بار زندگی و تامین معیشت شان بر روی دوش جامعه بود امروز با اراده ای قوی و محکم باری از روز دوش جامعه برداشته و در صدد کاهش بیکاری و فقر بر آمده اند.
پرشنگ پرویزی یکی از زنانی است که پنج سال پیش با داشتن یک فرزند دختر بدلایلی از همسر خود جدا شد و چون هیچ منبع درآمدی برای گذران زندگی نداشت، زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) کردستان قرار گرفت.
این بانوی کردستانی با همتی بلند پای در عرصه کار و تلاش نهاد و با وجود اینکه مدتی مددجوی کمیته امداد بود اما امروز مدد رسان زنانی همانند خود شده که گردش روزگار بار سنگین زندگی را بر دوش شان گذاشته است.
پرشنگ پرویزی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: زمانی که از همسرم جدا شدم هیچه منبع درآمدی نداشتم، به ناچار به عنوان فروشنده در یک مغازه کفش فروشی مشغول بکار شدم ضمن اینکه بعنوان مددجو از کمیته امداد نیز ماهیانه مبلغی مستمری می گرفتم.
این بانوی کارآفرین تاکید کرد: پس از یکسال فروشندگی در مغازه کفش فروشی، در یک مغازه ترشیجات و سبزی فروشی مشغول به کار شدم و پس از یاد گرفتن کار، به کمیته امداد مراجعه کرده و با دریافت 150 میلیون ریال تسهیلات اشتغالزایی، برای خودم یک مغازه فروش سبزیجات و ترشیجات آماده، راه اندازی کردم.
پرویزی با بیان اینکه در ابتدا تمام کارهای مغازه را با کمک دخترم انجام می دادم، افزود: پس از مدتی به فکر توسعه کار و بکارگیری چند نفر افتادم لذا تقاضای دریافت تسهیلات توسعه کار از کمیته امداد کردم.
وی ادامه داد: برای توسعه کار 300 میلیون ریال دیگر تسهیلات دریافت کردم و یک مغازه بزرگتر با عنوان کارگاه سبزی آماده خشک و سرخ شده، تهیه و عرضه انواع ترشیجات، آبلیمو و آبغوره راه اندازی کردم.
وی که هم اکنون یک کارگاه بزرگ دارد و به غیر از خود برای هشت نفر دیگر نیز اشتغالزایی کرده است، می گوید: دو نفر از افرادی که در این کارگاه کار می کنند مرد و مابقی زنانی هستند که همچون خودم سرپرستی خانواده ایی را بر عهده دارند.
این بانوی کارآفرین قصد دارد کار خود را توسعه داده و در صورت حمایت های بیشتر کمیته امداد و یا نهادهای دیگر، یک رستوران و عرضه غذای آماده راه اندازی کند تا با این کار برای تعداد زیادی از افراد نیازمند به کار بویژه زنان سرپرست خانوار اشتغالزایی کند.
پرویزی با تقدیر از حمایت های کمیته امداد امام خمینی(ره) کردستان گفت: این نهاد در زمینه کمک به زنان سرپرست خانوار اقدامات خوبی انجام داده و امید می رود حمایت های خود به قشر آسیب پذیر جامعه بویژه زنان سرپرست خانوار را توسعه دهد.

**قصد دارم حداقل برای 100 نفر اشتغالزایی کنم
بانوی دیگری که بدلیل اعتیاد همسرش طلاق گرفته و یک پسر 13 ساله دارد از دیگر زنان سرپرست خانواری است که با حمایت های کمیته امداد و تلاش و پشتکار خود، امروز به یک کارآفرین موفق در کردستان تبدیل شده است.
این بانوی کارآفرین با دریافت 300 میلیون ریال تسهیلات اشتغالزایی از کمیته امداد توانست 2 مغازه فروش لوازم آرایشی، بهداشتی و روسری در شهر سنندج راه اندازی کرده و برای چند نفر نیز اشتغالزایی کند.
فرانک محمدی که پنج سال پیش بدلیل اعتیاد همسرش و بدون هیچ پشتوانه مالی طلاق گرفت و زیر پوشش کمیته امداد رفت، می گوید: پس از اینکه زیر پوشش کمیته امداد قرار گرفتم در کلاس های خیاطی این نهاد شرکت و با پس اندازی که از یارانه ام داشتم یک چرخ خیاطی دست دوم خریدم.
وی افزود: پس از آن به کار تیکه دوزی پرداخته و پس از مدتی انباری خانه پدرم را به مغازه خیاطی تبدیل کردم و گرفتن 150 میلیون ریال تسهیلات اشتغالزایی، کارم را توسعه داده و در کنار خیاطی به خرید و فروش لوازم آرایشی و بهداشتی نیز مشغول شدم.
محمدی اظهار کرد: پس از یکسال باز هم به کمیته امداد مراجعه کرده و 150 میلیون ریال دیگر تسهیلات توسعه کار گرفتم ولی بدلیل بیماری آرتروز، خیاطی را کنار گذاشته و مغازه لوازم آرایشی، بهداشتی را توسعه داده و به فروش عمده این لوازم پرداختم.
وی که هم اکنون علاوه بر خود برای چهار نفر دیگر نیز اشتغالزایی کرده است، گفت: برای توسعه کارم علاوه بر کمیته امداد از جاهای دیگر نیز تسهیلاتی دریافت کردم و قصد دارم یک فروشگاه بزرگ پوشاک دایر و حداقل برای 100 نفر اشتغال ایجاد کنم.
این بانوی کارآفرین همچنین علاوه بر تسهیلات اشتغالزایی کمیته امداد از محل تسهیلات مسکن این نهاد نیز توانسته است یک واحد مسکن مهر برای خود و فرزندش خریداری کند.
محمدی با تقدیر از کمک ها و همکاری های کمیته امداد یادآور شد: تسهیلات کمیته امداد سقف دارد و بیشتر از آن به مددجویان و کارآفرینان وام داده نمی شود لذا انتظار می رود برای افرادی که در کارشان پیشرفت می کنند شرایطی فراهم شود که بتوانند از تسهیلات بیشتری برای توسعه کار و ایجاد اشتغال اقدام کنند.

** 1382 زن مددجوی کمیته امداد کردستان صاحب شغل شدند
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) کردستان می گوید: سال گذشته با 230 میلیارد ریال برای یک هزار و 382 نفر از زنان مددجوی زیر پوشش این نهاد شغل ایجاد شد
فرشید جهان بین تاکید کرد: از مجموع 694 میلیارد ریال اعتبار اشتغالزایی این نهاد در سال گذشته، 230 میلیارد ریال صرف ایجاد طرح های اشتغالزایی در حوزه زنان شده است.
وی افزود: بیش از 50 میلیارد ریال از این میزان اعتبار صرف ایجاد شغل برای 278 زن سرپرست خانوار مددجوی زیر پوشش امداد در این استان شد.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) کردستان گفت: از این میزان اشتغال ایجاد شده برای زنان سرپرست خانوار، 233 طرح با اعتبار بیش از 47 میلیارد ریال مربوط به کسب و کار خود اشتغالی و 45 طرح با اعتبار سه میلیارد ریالی مربوط به طرح های حوزه مشاغل خانگی است.
جهان بین اظهار کرد: همچنین سال گذشته 127 طرح اشتغالزایی با اعتبار بیش از 24 میلیارد ریال در روستاها و 151 طرح با اعتبار بیش از 26 میلیارد ریال در شهرها برای مددجویان زیر پوشش اجرا شده است.
وی یادآور شد: در راستای بهبود وضعیت معیشتی و توانمندسازی خانواده های زیر پوشش بخصوص در روستاها و مناطق محروم و با کمک ابزارهای مراقبتی و نظارتی زمینه پایدار سازی طرح های اشتغالزایی فراهم شده است.
امید می رود علاوه بر نهادهای حمایتی همانند سازمان بهزیستی و کمیته امداد، سایر نهادها و دستگاه های خدمات رسان نیز به اشتغال بانوان بویژه زنان بی سرپرست و بدسرپرست جامعه توجه ویژه داشته و زمینه استفاده از توانمندی های آنان را فراهم کنند.
بیش از 45 هزار خانوار کردستانی زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند و از خدمات و حمایت های این نهاد بهره مند می شوند، 30درصد از خانوارهای زیر پوشش این نهاد در استان را زنان سرپرست خانوار تشکیل می دهند.
7348/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.