مجید قاسمی نژاد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تاکنون عملیات سمپاشی سه هزار و 900 هکتار از مزارع، مراتع و باغات این شهرستان در قالب طرح مبارزه با آفت ملخ شاخک بزرگ انجام شده است.
به گفته وی، عملیات مبارزه با آفت ملخ شاخک بلند در 2 مرحله انجام شد که مرحله اول به صورت سمپاشی و مرحله دوم به صورت تهیه طعمه مسموم و طعمه پاشی است.
وی افزود: مرحله اول از 26 اسفند سال گذشته آغاز و تا اواخر اردیبهشت ماه جاری نیز ادامه دارد و مرحله دوم نیز از اوایل خرداد آغاز و تا اواسط تیر ادامه خواهد داشت.
مدیر جهاد کشاورزی سروآباد تاکید کرد: در مرحله اول 2 هزار و 370 لیتر سم دلتامترین (دسیس) در سطح سه هزار و 900 هکتار از اراضی (مراتع، باغات و مزارع) شهرستان سمپاشی شده است.
وی یادآور شد: در اجرای مرحله دوم می توان جمعیت قابل ملاحظه ای از آفت را کنترل کرد اما به دلیل پراکندگی کانون های آلودگی، مضر بودن طعمه ها برای سایر حشرات و پرندگان و دام های اهلی و همچنین سهل انگاری بهره برداران در توزیع طعمه ها در زمان مناسب، عملیات مبارزه محدوده شده و اجازه تخم ریزی و تامین جمعیت نسل برای آفت ملخ فراهم می شود.
وی گفت: در سال های اخیر بدلیل تخریب مراتع و پوشش گیاهی، از بین رفتن گونه های رقیب و دشمنان طبیعی و تغییرات اکوسیستم در زیستگاه های این آفت، تراکم جمعیت آفت رو به افزایش بوده و به حالت طغیانی درآمده که باعث ایجاد خسارت زیاد به اراضی و محصولات باغی و زراعی شهرستان سروآباد شده است.
قاسمی نژاد اضافه کرد: به دلیل عدم انجام تحقیقات مناسب در زمینه بیولوژی و فیزیولوژی این آفت، روش های کنترلی آفت ملخ شاخک بلند تنها سبب کنترل آن در سال جاری شده و هر سال میزان بسیار زیادی از سم در محیط زیست رها می شود که این امر باعث آسیب رساندن به بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری می شود.
قاسمی نژاد یادآور شد: بدلیل وسعت بالای مناطق آلوده و تراکم بالای پوره های آفت در سال های اخیر، انجام تنها عملیات سمپاشی برای کنترل این آفت کافی نیست و برای حصول نتیجه مناسب استفاده از روش های بیولوژیکی نظیر استفاده از پرندگان مانند سار گلو قرمز و روش های فیزیکی مانند جمع آوری پوره ها توسط بهره برداران ضروری است.
مدیر جهاد کشاورزی سروآباد اظهار کرد: با توجه به توپوگرافی خشن منطقه و صعب العبور بودن کانون های آلودگی، نبود اعتبارات لازم به منظور بکارگیری نیروی کار و تهیه سم مورد نیاز و بارندگی های اخیر، عملیات مبارزه با این آفت به تاخیر افتاد و فرصت مناسب برای انجام عملیات را غیرممکن ساخت.
به گزارش ایرنا، استان کردستان با بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی بویژه گندم در غرب کشور به شمار می رود و جایگاه چهارم کشوری در تولید این محصول را به خود اختصاص داده است.
این استان یک میلیون و 603 هزار نفر جمعیت دارد و تنوع آب و هوایی آن باعث شده یکی از استان های موفق در حوزه کشاورزی باشد.
کردستان یک میلیون و 220 هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل 896 هزار و 235 هکتار اراضی دیم حدود 88 درصد و 121 هزار اراضی آبی حدود 12 درصد است، سه میلیون و 199 هزار راس دام سبک و سنگین و 13 میلیون قطعه انواع طیور و 116 هزار کندوی زنبور عسل دارد.
جمعیت بهره بردار کشاورزی کردستان 115 هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود 2 میلیون و 400 هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند که 320 هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی نیز مربوط به بخش زراعت است.
شهرستان سروآباد با 2 بخش مرکزی و هورامان و جمعیت 48 هزار نفری در فاصله 90 کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و 24 کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.
7354/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.