در ادبیات محلی کردستان از اردیبهشت ماه به نام 'گولان' یعنی ماه گل ها یاد می شود، در این ماه دشت های پوشیده از لاله و مراتع و چمن زارهای آراسته به انواع گل های رنگارنگ، آنچنان زیبا و دل انگیز است که زبان قادر به بیان این همه زیبایی نیست.
گل های یاس، بابونه، لاله های واژگون، شلیره، هیرو، پونه و شقایق در کنار بوته های بزرگ گل محمدی (گلباخی) و نسترن (شیلان) به گونه ای ماهرانه طبیعت این استان را آراسته و انگار طبیعت هر چه در توان دارد برای زیبا نشان دادن این دیار کوتاهی نکرده است.
قله های پوشیده از برف، دشت های سرسبز، درهای های پوشیده از گل و گیاه و قوس رنگین کمان در روزهای بارانی، خروش رودخانه های پر آب و چمشه های زلال که در قعر دره ها جاری هستند، همه و همه جلوه های زیبای طبیعت کردستان در اردیبهشت ماه هستند.
آواز پرندگان و نغمه خانی های آنها که در این فصل مشغول لانه سازی هستند، موسیقی خاص طبیعت کردستان را می نوازند و سبب آرامش بیشتر مهمانان طبیعت می شود.
در این ماه هنوز هم برخی از گیاهان خوراکی از جمله ریواس، جاتره، کوراده، مندولک و بیزا نیز قابل برداشت هستند و آنها نیز بر زیبایی های طبیعت افزوه اند.
زبیایی های اردیبهشت باعث شده که مردم کردستان بیشتر از ماه های دیگر به دامن طبیعت بروند و از این همه سخاوتمندی و زیبایی طبیعت بهره مند شوند.
در این فصل بسیاری از عکاسان و گردشگران طبیعت به دامن طبیعت رفته و از قاب رنگین طبیعت عکاسی کرده و به خلق آثار هنری می پردازند.
در کنار این همه زیبایی بهاری، استان کردستان دارای جاذبه های گردشگری دیگری نیز است که مسافران می توانند بعد از تماشای این طبیعت زیبا، به بازدید از غار تاریخی و طبقاتی کرفتو، دریاچه آب شیرین و پناهگاه حیات وحش زریبار مریوان، خانه های پلکانی روستاهای هورامان و پالنگان، عمارت خسروآباد و موزه مردم شناسی خانه کُرد سنندج، پارک جنگی آبیدر، بازارهای سنتی، آثار تاریخی و قدیمی، بازارچه های مرزی سیرانبند بانه و باشماق مریوان نیز بپردازند.
برگزاری آیین کومسای (در نزدیکی آرامگاه سید مصطفی مشهور به پیرشالیار) در 15 اردیبهشت هر سال در منطقه اورامان با حضور پرشور مردم، مهمانان و گردشگران داخلی و خارجی از دیگر جاذبه های گردشگری کردستان در این ماه است.
طبیعت گردی کردستان در اردیبهشت ماه، جاذبه گردشگری و هدیه زیبایی طبیعت به این استان است تاکنون از این توانمندی در زمینه گردشگری و جذب توریسم به خوبی استفاده نشده است.
لازم است مسئولان و متولیان امر نیز به موضوع توجه داشته باشند و با برگزاری تورهای گردشگری و شناساندن این قابلیت منحصر به فرد، زمینه را برای حضور بیشتر گردشگران طبیعت را در این ماه زیبا فراهم کنند.
کردستان با مساحت 29 هزار کیلومتر مربع دارای حجم بارشی معادل 13.2 میلیارد متر مکعب در سال (3.1 درصد کل بارندگی کشور)، 17 رودخانه دائمی و 24 رودخانه فصلی با حجم منابع آب سطحی 4.3 میلیارد مترمکعب (6.6 درصد روان آب های کشور) است.
این استان با میزان بارندگی سالانه 540 میلی متر (2 برابر میانگین کشوری) که بخشی از بارش های سالانه آن مربوط به فصل بهار است که بارش باران و طراوت هوا به زیبایی های این فصل افزوده است.
بیش از 60 درصد از مساحت کردستان شامل یک میلیون و 587 هزار هکتار را مراتع و جنگل تشکیل می دهد و بارش های بهاره، کمتر منجر به وقوع سیل می شود چون طبیعت پوشیده از گیاه و جنگل این استان باعث جذب مقدار زیادی از آب حاصل از بارش شده و بخش دیگری وارد رودخانه ها و دریاچه سدهای استان می شود.
با توجه به مرغوبیت خاک و شرایط آب و هوایی مراتع این استان یکی از غنی ترین مراتع کشور بوده و در مجموع یک هزار و 830 گونه گیاهی در آن رشد می کند.
خبرنگار ایرنا مرکز سنندج
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.