به گزارش روز یکشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی استانداری کردستان، حسین فیروزی در نشستی با اساتید و دانشجویان دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: کردستان با بیش از 2 درصد از مساحت کشور و دارا بودن از ظرفیت های فراوان طبیعی و خدادادی یکی از استان های مستعد برای توسعه در کشور است.
وی افزود: مردم کردستان از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون با عنوان مرزداران کشور همواره با نثار جان و مال خود دوشادوش ملت ایران از ارزش های متعالی نظام مقدس اسلامی صیانت و پاسداری کرده اند.
فیروزی اضافه کرد: این استان از گذشته و بدلایل مختلف شاهد کمبودهای فراوانی است که باید با تغیر نگرش و دیدگاه های منفی در رابطه با کردستان و سایر مناطق کمتر توسعه یافته کشور باید زمینه را برای رشد و توسعه آنها فراهم کرد.
معاون استاندار کردستان یادآور شد: ظرفیت های فراوان در حوزه های آب، کشاورزی و سایر بخش های در کردستان می تواند استان را به عنوان یکی از قطب های مهم در عرصه توسعه کشور مطرح کند.
فیروزی با اشاره به اینکه مردم کردستان به تناسب فصول مختلف سال بیش از 30 درصد در حوزه کشاورزی و بیش از 50درصد هم در حوزه خدمات به فعال مشغول هستند، گفت: با وجود همه اقدامات صورت گرفته برای توسعه استان هنوز در بخش صنعت و زیرساخت های تولیدی میزان تولید و اشتغال در این بخش بسیار ناچیز است که باید با برنامه ریزی و حمایت های دولت این میزان نیز ارتقا یابد.
فیروزی در بخش دیگر از سخنان خود با بیان اینکه کردستان یکی از استان های زرخیز کشور است، افزود: معادن غنی، دشت های حاصل خیز، آب و نیروی انسانی فعال و کارآمد از دیگر ظرفیت های کردستان بشمار می رود که در صورت استفاده مناسب مسیر توسعه استان شتاب بیشتری می گیرد.
وی توسعه راه ها، زیر ساخت های حمل و نقل و ریلی در استان را از اولویت ها و ضروریت های مهم دولت تدبیر و امید در مسیر توسعه پایدار در کردستان اعلام کرد که باید توجه ویژه ای برای توسعه آنها صورت گیرد.
فیروزی وجود بیش از 220 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق را فرصتی مناسب برای توسعه پایدار استان اعلام کرد و گفت: همجواری با مرزهای عراق به عنوان یکی از شاخص های مهم توسعه برای استان به شمار می آید که باید با برنامه ریزی و بازاریابی از ظرفیت های فراوان بازار مصرفی اقلیم کردستان عراق و سوریه استفاده و از رقبای خود دراین بازارها پیشی گرفت.
وی خواستار ساماندهی کولبران و رسیدگی به وضعیت مبادلات اقتصادی و معیشتی مرزنشینان شد و بر لزوم تدوین قوانین و مقررات متناسب با حوزه اقتصادی و کسب و کار مناطق مرزی تاکید کرد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان همچنین به پروسه بازسازی عراق و سوریه پرداخت و تاکید کرد: باید با صدور دانش فنی و مهندسی نقش مهمی در روند بازسازی این کشورها برعهده گرفت.
فیروزی افزود: در توسعه همه جانبه به ویژه در مناطق مرزی کشور فقط نباید به حوزه توسعه سیاسی و امنیتی توجه کرد بلکه باید همزمان به توسعه حوزه های اقتصادی و فرهنگی و دیگر بخش های هم عنایت خاصی صورت گیرد تا این مناطق همزمان با سایر استان های توسعه پیدا کنند تا مردم مرزنشین احساس و تصور تبعیض و عدم توجه در مقایسه با سایر استان های نداشته باشند.
استان کردستان در غرب ایران اسلامی یک میلیون و 603 هزار نفر جمعیت دارد، بر اساس آخرین تقسیمات کشوری در سال 1390 این استان دارای 10 شهرستان، 29 شهر، 31 بخش، 86 دهستان و یک هزار و 697 آبادی دارای سکنه و 187 آبادی خالی از سکنه است.
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.