به گزارش خبرنگار ایرنا، در تمام دنیا فضاهای سبز شهری به عنوان یکی از شاخصه های توسعه یافتگی جوامع مطرح می شوند اما رشد بی رویه شهرها منجر به افزایش حاشیه نشینی و تخریب این فضاها شده است.
این مساله جدای از تمام مشکلاتی که برای شهروندان ایجاد می کند منجر به تشدید آلودگی های محیطی و بد نما شدن سیما و منظر شهرها نیز می شود.
با تحقیقاتی که توسط متخصصان و کارشناسان امور شهری انجام شده یکی از راهکارهای مناسب و اصولی برای افزایش سرانه فضای سبز و بدنبال آن کاهش آلودگی ها و در واقع ایجاد فضایی به عنوان ریه های شهر برای نفس کشیدن بهتر شهروندان، اجرای طرح کمربند سبز است.
کمربند سبز در واقع نواری از درختان و درختچه ها است که به دور شهرها کشیده می شود و دارای کارکردهای چند گانه است ولی بیشتر به منظور جدا کردن فضای اصلی از حومه و همچنین حفاظت شهرها در مقابل آلودگی و گرد و غبار، ایجاد می شود.
جلوگیری از رشد بی رویه شهرها که امروزه در کشور با آن روبرو هستیم یکی دیگر از اهداف اصلی ایجاد کمربند سبز است و نه تنها در کشور ما بلکه در تمام دنیا مورد توجه جدی کارشناسان و مدیران شهری قرار دارد.
ادر سال های اخیر در کشور به ایجاد این کمربند سبز توجه بیشتری شده و در بسیاری از شهرهای کشور از جمله استان کردستان و شهر سنندج نیز با جدیت از سوی مدیریت شهری دنبال می شود که فاز اول این طرح در ناحیه منفصل شهری نایسر در حومه سنندج آغاز شده است.
شهردار سنندج در خصوص هدف از اجرای این طرح گفت: احداث فاز نخست کمربند سبز در ناحیه منفصل شهری نایسر با هدف ایجاد فضای سبز پیرامون حریم شهر متشکل از نوار سبزی از درختان و درختچه ها با کاربردهای مختلف آغاز شده است.
حشمت الله صیدی با بیان اینکه نایسر از لحاظ وسعت و جمعیت از بزرگترین نواحی منفصل شهری است که هیچ فضای سبزی ندارد، اظهار کرد: ایجاد این کمربند می تواند به کاهش آلودگی هوا، ارتقای سرانه فضای سبز، صیانت از اراضی ملی و همچنین جلوگیری از ساخت و ساز بی رویه در این ناحیه کمک کند.
وی افزود: طبق نقشه طرح تفصیلی، احداث کمربند سبز در محدوده نایسر در عرض 60 متر و طول هفت هزار متر در مجموع به مساجت 42 هکتار احداث می شود.
صیدی تاکید کرد: در فاز نخست این طرح بیش از یک هکتار از زمین های اطراف ناحیه منفصل شهری نایسر با درختان و درختچه ها نهال کاری می شود.
شهردار سنندج یادآور شد: نهال های که برای اجرای طرح کمربند سبز در نایسر انتخاب شده بیشتر درختانی است که با اقلیم و آب و هوایی منطقه سازگار بوده و نیاز کمی به آب دارد.
وی ابراز امیدواری کرد با اجرای کمربند سبز نایسر بتوان در راستای کنترل آلودگی و تلطیف هوا، کاهش گرد و غبار، گسترش حاشیه سبز و جدا کردن بخش درونی شهر از اراضی پیرامونی اقدام کرد.
یک هکتار فضای سبز می تواند 68 تن گرد و غبار را جذب کند
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری سنندج معتقد است: در شرایط موجود که گرد و غبار شهرهای غربی از جمله سنندج را در روزهای زیادی از سال تحت تاثیر خود قرار می دهد یکی از راهکارها برای کاهش آلودگی هوا ایجاد کمربند سبز است.
هه تاو فریدونی با بیان اینکه هر هکتار فضای سبز می تواند حدود 68 تُن گرد و غبار را به خود جذب کند، گفت: یکی دیگر از کارکردهای این کمربند سبز، کنترل و کاهش دمای هوا تا چهار درجه سانتیگراد و افزایش رطوبت است.
وی اضافه کرد: همچنین طرح کمربند سبز صیانت از اراضی ملی بوده و می تواند به نوعی آسیب ها و تهدیدهای نواحی منفصل شهری و رشد بی رویه ساخت و سازهای غیرمجاز در این نواحی را کنترل کند.
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری سنندج در ادامه با بیان اینکه در فاز نخست طرح کمربند سبز نایسر 1400 اصله نهال غرس شد، افزود: در این طرح از کاشت گونه های گیاهی سازگار با اقلیم همانند ارغوان، بلوط، زیتون تلخ و سرو نقره ای که نیاز به آب کمی نیز دارند، استفاده شد.
فریدونی یادآور شد: در نواحی منفصل شهری ساخت و سازهای بی رویه زیادی انجام شده که برای ایجاد فضای سبز و اجرای طرح کمربند سبز در این نواحی باید از اراضی رفع معارض شود.
وی تاکید کرد: هدف ما از اجرای این طرح، جنگل کاری نیست بلکه در قالب کمربند سبز مجموعه ایی از فضای تفریحی، ورزشی، گردشگری و خدماتی در این مناطق ایجاد می‌شود.
شهر سنندج مرکز استان کردستان با بیش از 500 هزار نفر جمعیت توسط سه ناحیه شهرداری اداره می شود، در این شهر علاوه بر پارک آبیدر با مساحت بیش از 260 هکتار در مجموع 90 بوستان عمومی و محله در نقاط مختلف شهر به وسعت 2 میلیون مترمکعب وجود دارد.
سرانه فضای سبز در این شهر 6 مترمربع است که این مقدار نصف میانگین سرانه فضای سبز در کشور است.
7348/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.