به گزارش خبرنگار ایرنا، شرایط نامساعد یک خانواده یا مشکلات مالی موجب می شود کودکان و نوجوانان آنها زودتر از موعد وارد عرصه کار شوند و این می تواند بر تحصیل و روند طبیعی زندگی شان تاثیر منفی بگذارد.
ایمنی نوجوانان کار و سلامت کودکان کار اهداف مهمی بود که دانشگاه علوم پزشکی، کار، تعاون و رفاه اجتماعی و استاندارد کردستان را در یک مسیر قرار دهد تا در برگزاری همایشی با این اهداف تعامل و همکاری کنند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان در این همایش گفت: شرایط فرهنگی یک خانواده باید به گونه ای شکل گیرد که کودک سیر طبیعی زندگی خود را طی و زود وارد بازار کار نشود.
برهان صلواتی اظهار کرد: می توان تلاش کرد موضوع کار کودکان را ریشه کن کنیم یا به حداقل برسانیم که این برنامه با انجام کارهای فرهنگی و کمک به خانواده ها امکان پذیر است.
وی در این همایش که با عنوان نسل ایمن و سالم برگزار شد، افزود: کار کودک زیر 15 سال ممنوع است و اگر دیده شود با خاطیان برخورد صورت می گیرد.
صلواتی با بیان اینکه هر کارگاهی نمی تواند کارگر 15 سال به بالا استخدام کند بلکه باید این جذب با شرایط خاص باشد، گفت: اضافه کاری و شب کاری برای نوجوانان کارگر ممنوع است و آنها باید نیم ساعت از دیگران کمتر کار کنند.
وی به ضرورت کمک مردم برای کاهش کودکان کار اشاره کرد و یادآور شد: زمانی جامعه ای ایده آل داریم که مردم هم پای کار باشند و هیچ توسعه ای بدون حضور آنها روی نمی دهد.
صلواتی اضافه کرد: کارگری که کار می کند صاحب فکر و هنر است و اگر آسیبی به او برسد واحد تولیدی هم دچار مشکل می شود بنابراین اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی به شرایط کاری آنها توجه می کند.
وی گفت: تعدادی از شهرهای استان کمبود بازرس در حوزه کار دارند که تلاش کرده ایم با نیروهای موجود در مرکز آن را تا حدودی جبران کرده و پوشش دهیم.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم در این همایش گفت: شاخص های عملکردی بهداشت در کارگاه های استان در مقایسه با استان های دیگر در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.
فرزام بیدارپور افزود: کنترل عامل زیان آور شیمیایی، صدای زیان آور، اصلاح ایستگاه های کار شاغلین و کنترل عامل زیان آور روشنایی در سال 96 نسبت به سال 95 کمی بهتر شده اما هنوز با شرایط مطلوب فاصله دارد.
وی اظهار کرد: آمار کارگران نوجوان مصدوم و همینطور ریسک پذیری آنها در محیط کار معمولا در مقایسه با بزرگسالان در جهان بیشتر است.
بیدارپور با اشاره به اینکه کسانی که در سن پایین مجبور به کار می شوند آسیب های دیگری هم می بینند، گفت: با توجه به اینکه کودکان کار و کارگران نوجوان بیشتر در کارگاه های غیررسمی به کار گرفته می شوند این آسیب پذیری ها بیشتر هم می شود.
معاون اجتماعی بهزیستی هم در این همایش گفت: با هدف آموزش و هدایت کودکان کار و خانواده های آنها موسسه ای خیریه ای راه اندازی شده است.
محسن شجاعی افزود: این موسسه در کنار سازمان بهزیستی تلاش می کند کودکان کار بتوانند تحصیل کنند و در این مسیر با خانواده های آنها ارتباط مستمر حفظ و تلاش می شود مشکلات آنها حل شود.
وی اظهار کرد: خدمات مشاوره ای و مددکاری هم به این خانواده ها داده می شود ضمن اینکه توانسته ایم 110 کودک کار را ساماندهی کنیم.
روز جهانی ایمنی وسلامت شغلی در واقع یک فعالیت سالیانه بین المللی برای نهادینه کردن کار سالم و ایمن در سرتاسر جهان است.
سازمان بین المللی کار (ILO ) از برگزاری مراسم در این روز توسط همه دولتها، سازمان ها وبخش های خصوصی و کارفرمایان وکارخانجات حمایت و پشتیبانی می کند.
6108/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.