به گزارش روز جمعه ایرنا از روابط عمومی فرمانداری بانه، محسن بیگلری در نشست بازاریان بانه و سقز با اعضای کارگروه مرز وزارت کشور اظهار کرد: تجارت مرزی در شهرستان بانه دارای سابقه طولانی بوده و معیشت مرزنشینان به آن وابسته است.
وی با اشاره به عدم سرمایه گذاری در بخش زیرساختی بانه افزود: 91 مجتمع تجاری با بیش از 12 هزار باب مغازه در بازار بانه و 10 هزار خانوار مرزنشین دارای کارت الکترونیک مرزنشینی وجود دارد و همه منتظر تصمصم دولت پیرامون رونق دوباره کسب و کار و امرار معاش از طریق مبادلات مرزی هستند.
بیگلری امکان ورود کالاهای بازاریان که در آنسوی مرز مانده، افزایش تخفیف گمرکی برای مرزنشینان دارای کارت پیله وری از پنج میلیون ریال در ماه بر حسب میانگین خط معیشت در کشور، ایجاد منطقه آزاد تجاری در بانه و تسریع در ایجاد منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان را از مهمترین خواسته های مردم این شهر و بازاریان اعلام کرد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان نیز در این نشست گفت: دولت مصمم است نقطه تعادل را در ارتقای معیشت مرزنشینان و تامین منافع کلان کشور برقرار کند.
حسین فیروزی اظهار کرد: مهمان نوازی، استدلال درست، منطق قوی و مطالبات به حق بازاریان بهترین نوید برای انتقال خواسته های آنان به مسئولان کشوری و حل مشکلات است.
وی مهمترین اولویت دولت در زمینه مسایل مرزی را تامین معیشت مردم، و توسعه پایدار مناطق مرزی در قالب برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت اعلام کرد.
فیروزی تاکید کرد: مسئولان به این نکته واقف هستند که زندگی ساکنان مرز با تجارت فرامرزی ارتباط مستقیم دارد و هدف از اعزام هیاتی به نمایندگی از دولت به بانه، شنیدن دغدغه های مرزنشینان و بیان دیدگاه دولت با نگاه ملی و منطقه ای به منظور بررسی و پیگیری بیشتر این مسایل است.
فرماندار شهرستان بانه نیز در سخنانی گفت: مراودات مرزی از گذشته های دور تاکنون منبع تامین درآمد و امرار معاش بخش زیادی از مرد مرزنشین این شهرستان بوده است.
محمد فلاحی یادآور شد: تنها ۱۲ درصد اراضی شهرستان بانه زراعی است که آن هم با مشکل کمبود آب مواجه است و دامداری و صنایع تولیدی هم وجود ندارد و زندگی بیشتر مردم اعم از وارد کنندگان، مرزنشینان و شهرنشینان ارتباط مستقیم با مبادلات مرزی دارد.
وی با اشاره به ضرورت ایجاد زیرساخت های کشاورزی و گردشگری، خواستار منتفع شدن این شهرستان از مزایای مرزی شد و تاکید کرد: طرح ساماندهی مبادلات مرزی که قرار است جایگزین مبادلات از معابر موقت شود دارای نواقصی است که انتظار داریم در جلسات پیش رو توسط مسئولان کشوری این نواقص بر اساس پیشنهادات منطقی و مستند و مطالبه مردم، بازاریان و فعالان اقتصادی بانه ای رفع شود.
فرماندار بانه افزود: مردم انقلابی بانه کارنامه درخشانی در دفاع از آرمان های والای اسلام و انقلاب دارند و تقدیم ۸۴۷ شهید، ۱۴۵۰ جانباز و ۹۵ آزاده سرافراز گواهی بر این ادعا است.
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.