به گزارش خبرنگار ایرنا، برخی مدیران و مسئولان مرتبط با طرح بازآفرینی شهری روز پنجشنبه در نشست هم اندیشی و هماهنگی طرح بازآفرینی شهری به دعوت مدیر امور شعب بانک مسکن کردستان گردهم آمدند تا در خصوص چگونگی اجرای این طرح و نقش و سهم هر دستگاه رایزنی کنند.
شرکت سرمایه گذاری مسکن بعنوان زیر مجموعه بانک مسکن قرار شد با تامین مالی و ارائه تسهیلات بانکی با نرخ سود 18 درصد ارگان های مسئول را در اجرای طرح بازآفرینی شهری و احیای بافت های فرسوده سنندج را یاری کند.
در این نشست همچنین مصوب شد کارشناسان اداره کل راه و شهرسازی کردستان طرح های اولویت دار را برای اجرای بازآفرینی شهری سنندج به شهرداری و شرکت سرمایه گذار مسکن معرفی کنند.
همچنین مقرر شد به مسئولان دفاتر تسهیل گری طرح بازآفرینی شهری در سنندج، در مورد نحوه پرداخت تسهیلات شرکت سرمایه گذار و ساخت واحدهای مسکونی و آگاهی مردم از این موضوع، آموزش داده شود.
مدیرکل مدیریت بحران استان کردستان در این نشست با بیان اینکه باید بسته های مربوط به طرح بازآفرینی شهری در جلسه بعدی ستاد معرفی شود، افزود: نیاز است اجرای این طرح با سرعت بیشتری انجام گیرد.
آرتیکاس اقبال ورود شرکت سرمایه گذاری بانک مسکن استان را برای حمایت از اجرای این طرح قابل تقدیر دانست و اضافه کرد: نیاز است دفاتر تسهیل گری این طرح، به موازات مقدمات اجرا، مردم را نسبت به آن آگاه کرده و در واقع رابط بین دولت و مردم باشند.
به گفته وی، از آنجا که هدف این طرح، نوسازی و بازآفرینی بافت فرسوده شهر است باید رضایت مردم و آگاهی آنان از مزیت های این طرح را تفهیم کرد.
مدیر امور شعب بانک مسکن کردستان هم در این نشست اظهار کرد: تسهیلات این بانک در قالب سرمایه گذاری شرکت زیر مجموعه با نرخ سود 18 درصد است که دولت متعهد به پرداخت 10 درصد آن شده است.
جلال الدین سلیمی یادآور شد: البته این شرکت فقط متعهد به ساخت مسکن است و تعهدی به نوسازی و بازآفرینی معابر عمومی و واحدهای تجاری ندارد.
وی افزود: حمایت شرکت سرمایه گذار زیر مجموعه بانک مسکن از اجرای طرح بازآفرینی شهری، فرصتی مناسب برای آغاز این طرح در شهر سنندج است.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری سنندج نیز در این زمینه گفت: دولت اهتمام ویژه ای برای ساماندهی نواحی کم برخوردار شهری دارد.
لقمان حیدری با بیان اینکه مکانیزم حرکتی برای پرداخت تسهیلات مورد نیاز در اجرای این طرح در نظر گرفته شده است، افزود: مجوز فعالیت 8 دفتر تسهیل گری در مناطق مختلف شهر سنندج برای اجرای بازآفرینی شهری واگذار شده است.
به گفته وی، با توجه به اینکه بخش خصوصی حاضر به سرمایه گذاری در ساماندهی معابر اصلی شهری نیست، حمایت بانک ها در این زمینه از مدیریت شهری ضروری است.
حیدری اضافه کرد: از آنجایی که سازمان عمران و بازآفرینی فضای شهری دارای ماشین آلات و نیروی انسانی توانمند است، بنابراین شهرداری می تواند در اجرای این طرح، 30 تا 40 درصد سهم آورده داشته باشد.
معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی کردستان هم در این نشست با بیان اینکه باید فرهنگ کار را در مورد طرح بازآفرینی شهری تعریف کرد، تاکید کرد: باید پراکنده کاری در اجرای این طرح کنار گذاشته شود و از ظرفیت های قانونی برای اجرای بهتر این طرح بهره برد.
فرهاد لشگری با بیان اینکه نگاه دولت به فضای شهری تغییر کرده است، افزود: باید با استفاده از ظرفیت های درون شهری به توسعه درون زا رسید.
وی بانک مسکن را بازویی برای دولت در زمینه اجرای طرح بازآفرینی شهری دانست و گفت: اگر بازآفرینی معابر عمومی انجام نشود طرح بازآفرینی بافت ها و مسکن های فرسوده قابل اجرا نیست.
معاون برنامه ریزی و عمران فرماندار سنندج نیز از آسیب به 500 واحد مسکونی در این شهرستان بر اثر زلزله سال گذشته غرب کشور (استان کرمانشاه) خبر داد و گفت: این خسارت زنگ خطری برای ما محسوب می شود و باید هر چه سریعتر برای مقاوم سازی و بازآفرینی بافت ناکارآمد و فرسوده شهری اقدام کرد.
عزیزالله رضاعی افزود: محلات اصلی و مرکزی شهری همگی بافتی فرسوده دارند و اغلب عمری بالای 50 سال دارند.
او یادآور شد: حدود 380 هکتار از بافت فرسوده شهر سنندج را بافت تاریخی تشکیل می دهد پس باید قبل از اینکه اتفاقی بیافتد فکری کرد.
طرح باز آفرینی بافت های فرسوده شهری برای نخستین بار در سال 1393 در دولت تدبیر و امید به تصویب رسید اما اجرای این طرح همزمان با هفت استان روز پنجشنبه 19 بهمن 1396 در کردستان و از طریق ویدیو کنفرانس با حضور رئیس جمهور کلید خورد.
اهداف این برنامه، بازآفرینی شهری، رویکرد و سیاستی جامع و یکپارچه برای هدایت روند رشد و توسعه شهرها، پاسخگویی به چالش های برآمده از تغییرات و نیازهای نسل جدید، کاهش فقر شهری، ارتقای تاب آوری شهری، ارتقای هویت و منزلت مکانی و افزایش حکم روایی محلی است.
برآورد کل بودجه مورد نیاز در اجرای این طرح برای پنج سال (از سال 1396 تا 1400) جمعا 123 هزار میلیارد تومان است که قرار است 38 هزار میلیارد تومان از سوی دولت، 48 هزار میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی و 37 میلیارد تومان از سوی شهرداری ها برای اجرای این پروژه تامین شود.
عملیات اجرایی این طرح در استان کردستان در قالب فاز نخست در اراضی دولتی اجرا و 200 واحد مسکونی با مشارکت مردم احداث می شود.
این طرح در زمینی به مساحت پنج هزار مترمربع اجرا می شود و با انتخاب مشاور و تسهیل گر، زمینه برای احداث این واحدهای مسکونی فراهم خواهد شد.
در این طرح مبنای کار تنها احداث واحدهای آپارتمانی نیست و از الگوی معماری هر محله پیروی می شود؛ ضمن آنکه طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار است در قالب این طرح، بتدریج بافت های ناکارآمد و فرسوده شهری در این استان نوسازی شود.
شهر سنندج با 500 هزار نفر جمعیت، مرکز استان کردستان و دارای سه منطقه شهرداری است و حدود 15 هزار واحد مسکونی با بافت فرسوده و تاریخی دارد.
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.