فرید مظهری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بخشی از این میزان برق تولیدی از طریق سامانه های خورشیدی نصب شده در ادارات و سازمان های استان و بخشی توسط مشترکان خانگی تولید می شود.
وی افزود: تاکنون چهار نیروگاه خورشیدی 5 کیلو وات ساعتی متعلق به مشترکان بخش خانگی و اداری در مناطق مختلف استان نصب و راه اندازی شده که اولین سامانه تولید برق در سقز چندی پیش توسط یکی از مشترکان نصب و به بهره برداری رسید.
مظهری با اشاره به اینکه هر 2 ماه یکبار برق تولید شده مشترکان خریداری می شود، یادآور شد: به ازای هر کیلو وات ساعت برق تولیدی، هشت هزار ریال به مشترکان پرداخت می شود در حالیکه شرکت توزیع، هر کیلو وات ساعت برق را با قیمت 800 ریال به مشترکان می فروشد.
مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق کردستان تاکید کرد: حدود 20 متقاضی برای نصب و راه اندازی این سامانه ها ثبت نام کرده اند که تلاش می شود هر چه زودتر با نصب تجهیزات، اینان نیز به تولید کنندگان برق خورشیدی بپیوندند.
به گفته مظهری، با توجه به اینکه هزینه نصب تجهیزات ویژه برای هر تولید کیلو وات ساعت برق خورشیدی حدود 50 میلیون ریال و تامین آن برای متقاضیان مشکل است، انتظار می رود بانک ها در این زمینه با ارائه تسهیلات، متقاضیان را کمک کنند.
وی اضافه کرد: هر متقاضی می تواند در محل زندگی و کار خود به اندازه قدرت انشعاب در اختیار، در زمینه نصب نیروگاه های خورشیدی زیر 100 کیلووات ساعت اقدام کند.
براساس بخشنامه وزارت نیرو، شرکت توزیع برق طبق قرارداد، به مدت 20 سال برق تولیدی نیروگاه های خورشیدی نصب شده توسط مشترکان بخش خصوصی را خریداری می کند.

** ادارات ملزم هستند 20 درصد برق مورد نیاز خود را از طریق سامانه های خورشیدی تامین کنند
مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان افزود: در سال 94 دولت بخشنامه ای صادر و ادارات دولتی را ملزم کرد که 20 درصد از انرژی برق مورد نیاز خود را از سامانه های خورشیدی تامین کنند.
مظهری گفت: این بخشنامه از طریق استانداری، کمیته بهینه ساز مصرف و فرمانداری ها به تمام ادارات استان ابلاغ و شرکت برق نیز خود عهده دار مشاوره و نظارت بر تحقق این طرح شد.
وی تاکید کرد: ادارات دولتی و سازمان ها تا پایان 6 ماهه اول سال 97 موظف هستند که نسبت به اجرای این مهم، اقدام کنند در غیر این صورت، 20 درصد انرژی مصرف شده را به قیمت خرید برق تولیدی از سامانه های خورشیدی (به ازای هر کیلووات ساعت مصرف، هشت هزار ریال) به آنان می فروشیم.
مظهری با بیان اینکه تاکنون چهار مورد از ادارات استان نسبت به نصب سامانه های خورشیدی اقدام کرده اند، یادآور شد: شرکت گاز کردستان، بیمه سلامت، شرکت توزیع برق و سازمان فنی و حرفه ای، نسبت به اجرای این بخشنامه اقدام کرده اند که امیدواریم دیگر ادارات نیز در این راستا گام بردارند.
وی گفت: در راستای ترویج فرهنگ نصب و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، تاکنون در 15 مدرسه استان کردستان، نیروگاه 5 کیلووات ساعتی نصب شده است.

** نیروگاه برق خورشیدی 10 مگاواتی در قروه احداث می شود
مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق کردستان گفت: به احتمال زیاد تا اواخر بهار امسال، با حضور سرمایه گذار خارجی و از طریق شرکتی ایرانی، کلنگ احداث فاز اول احداث نیروگاه 10 مگاواتی در منطقه دوسر (15 کیلومتری قروه به سمت همدان) به زمین زده می شود.
مظهری یادآور شد: قرار است تولید برق این نیروگاه در فازهای بعدی تا 60 مگاوات افزایش یابد.
او با اشاره به اینکه 2 نیروگاه هفت مگاواتی نیز در همان منطقه (قروه) احداث می شود، اضافه کرد: برنامه مطالعاتی این نیروگاه ها انجام شده و مراحل قانونی احداث آنها در حال پیگیری است.
به گزارش ایرنا، شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان 618 هزار و 952 مشترک دارد که 516 هزار و 597 مشترک آن مشترکان بخش خانگی هستند.
ضریب نفوذ برق در بخش شهری و روستایی کردستان 100 درصد است و تمامی روستاهای زیر 10 خانوار هم از نعمت برق برخوردار هستند.
/9102/7355
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.