هومن قصری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه برای افزایش رضایت بیماران هموفیلی، تمام آنها در محل سکونت خود دارو و خدمات دریافت می کنند، اظهار کرد: این بیماران از خدمات دندانپزشکی، فیزیوتراپی و عکسبرداری MRI رایگان برخوردار هستند.
وی افزود: با توجه به اینکه بیماران هموفیلی در جراحی های دهان و دندان ممکن است با خونریزی مواجه شوند، انجام اینگونه اعمال آنان در کلینیک دندانپزشکی دانشگاه، توسط پزشکان متخصص و زیر نظر فوق تخصص خون شناسی صورت می گیرد.
دکتر قصری از افتتاح بخش ویژه بیماران هموفیلی و تالاسمی در مرکز درمانی بعثت سنندج خبر داد و تاکید کرد: این بخش در هفته سلامت راه اندازی می شود تا بیماران از این پس برای دریافت خدمات از مراجعه به بخش هایی که بیماران دیگری نیز در آن حضور دارند، بی نیاز شوند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآور شد: گاهی اوقات برخی کمبودهای دارویی داریم که مشکل کشوری و مقطعی است اما تلاش معاونت درمان بر این است که بیماران هموفیلی در استان تا حد ممکن دچار آسیب های ناشی از کمبودهای مقطعی دارو نشوند.
دکتر قصری اضافه کرد: 2 هزار و 531 بیمار خاص در کردستان شناسایی شده اند که 5.24 درصد از آنها را بیماران هموفیلی و دارای اختلالات انعقادی تشکیل می دهند.
او با بیان اینکه بیماری هموفیلی یکی از اختلالات انعقادی و خونریزی دهنده از نوع بیماری های وابسته به جنسیت است که بیشتر در مردان دیده می شود، گفت: این بیماری بر اساس نقص فاکتورهای انعقادی بیمار به انواع A و B تقسیم بندی می شود که بیماران نوع A دارای نقص در فاکتور شماره 8 و بیماران نوع B در فاکتور شماره 9 دارای مشکل هستند.
وی تعداد بیماران هموفیلی نوع A و B را در استان به ترتیب 62 و 10 نفر اعلام کرد و افزود: شدت بیماری هموفیلی بر اساس اینکه چه میزان فاکتور انعقادی در خون وجود دارد، تقسیم بندی می شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآور شد: طبق این تعریف 52 نفر از بیماران هموفیلی A و B با دارا بودن کمتر از یک درصد فاکتور انعقادی در خون دارای هموفیلی شدید، 12 نفر با داشتن 1 تا 5 درصد، دارای هموفیلی با شدت متوسط و 9 نفر نیز دارای هموفیلی خفیف هستند که میزان فاکتور انعقادی آنها بیش از 5 درصد است.
به گفته قصری، اختلالات خونریزی دهنده ارثی دیگری نیز وجود دارد که علایم مشابهی با بیماری هموفیلی دارند.
وی با اشاره به اینکه سنندج با دارا بودن 74 بیمار بیشترین تعداد بیماران هموفیلی را به خود اختصاص داده است، افزود: در شهرستان های قروه و دهگلان20، مریوان و سروآباد 16، سقز12، بیجار5 و بانه و کامیاران هر کدام 3 بیمار دارای اختلالات انعقادی شناخته شده اند و تاکنون موردی در شهرستان دیواندره شناسایی نشده است.
قصری با تاکید بر اینکه حفظ حیات و ارتقا کیفیت زندگی بیماران هموفیلی از شاخص های مهم نظام سلامت در کشور است، اظهار کرد: مسن ترین بیمار هموفیلی در استان دارای 58 سال سن و کم سن ترین آنها نیز 3 سال سن دارد؛ ضمن اینکه در سال 96 موردی از فوت در بین بیماران استان ثبت نشده است.
18 بیمارستان و مرکز درمانی دولتی و خصوصی در استان کردستان مشغول ارائه خدمات درمانی تخصصی و فوق تخصصی به بیماران هستند.
استان کردستان یک میلیون و 603 هزار نفر جمعیت دارد و بر اساس آخرین تقسیمات کشوری این استان دارای 10 شهرستان، 29 شهر، 31 بخش، 86 دهستان و یک هزار و 697 آبادی دارای سکنه و 187 آبادی خالی از سکنه است.
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.