طاهر کرمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: طرح ممانعت از ورود دام مازاد (دام ورودی از دیگر مناطق) از 25 فروردین در مبادی ورودی استان در کامیاران و قروه اجرا شده و با استقرار کشیک‌های شبانه ‌روزی در پاسگاه‌ها ثابت و سیار از ورود دام به استان جلوگیری می شود.
وی افزود: این طرح به مدت 85 روز (تا 20 تیرماه امسال) انجام می شود و در این مدت، ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی و کارشناسان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، شبانه‌روز در جنگل ها، مراتع و مسیرهای مورد نظر گشت‌زنی می‌کنند.
معاون فنی اداره ‌کل منابع ‌طبیعی و آبخیزداری کردستان با اشاره به اینکه اعتبار اختصاص داده شده به اجرای پروژه جلوگیری از ورود دام غیر مجاز به مراتع استان 400 میلیون ریال است، تاکید کرد: ظرفیت مراتع استان 2 میلیون واحد دامی است اما اکنون دام موجود در مراتع بیش از این تعداد است در حالیکه ظرفیت پذیرش این تعداد دام را ندارد.
کرمی یادآور شد: در چند سال گذشته مقصد دام‌های مهاجر به استان منطقه سارال شهرستان دیواندره بود ولی با حفاظت و مراقبت های انجام شده در حال حاضر هیچ دامی خارج از ظرفیت مراتع سارال در این منطقه وجود ندارد.
به گفته وی، به دلیل وضعیت مطلوب مراتع کردستان، تمایل دامداران استان‌های دیگر برای ورود به این استان بیشتر است و از ابتدای شروع طرح جلوگیری از ورود دام غیرمجاز تاکنون، 2 هزار و 100 راس دام مهاجر که اغلب از استان‌های کرمانشاه و ایلام به کردستان آمده بودند، برگشت داده شدند.
معاون فنی منابع‌طبیعی و آبخیزداری کردستان به دیگر مباحث مربوط به کنترل دام مازاد در استان اشاره کرد و گفت: اردیبهشت ماه هر سال اقدام به بررسی پروانه‌ها و سرشماری دام‌های روستاهای استان می کنیم.
کرمی افزود: در مجموع 67 هزار خانوار روستایی در این استان بهره بردار بخش مراتع هستند ضمن اینکه بهره برداران کردستانی 6.5 درصد علوفه کشور را تولید می کنند.
وی اضافه کرد: با توجه به مرغوبیت خاک و شرایط آب و هوایی مراتع این استان یکی از غنی ترین مراتع کشور است و در مجموع یک هزار و 830 گونه گیاهی در آن رشد می کند.
کرمی یادآور شد: 20 درصد از مراتع استان کردستان جزو مراتع درجه یک (متراکم) است، در مراتع درجه یک سالانه بیش از 450 کیلوگرم علوفه خشک تولید می شود و مابقی مراتع درجه 2 (نیمه متراکم) هستند.
در استان کردستان حدود یک میلیون و 788 هزار هکتار منابع طبیعی شامل 373 هزار هکتار جنگل و یک میلیون و 414 هزار هکتار مرتع وجود دارد که معادل 61درصد سطح استان را شامل می شود.
3020/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.