بختیار رحمانی پور روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در همین مدت، سه هزار و 731 مسافر از مرز باشماق خارج شدند که در مجموع، تردد مسافران ورودی و خروجی از این مرز، 10 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 95 رشد داشت.
به گفته وی، همچنین در تعطیلات نوروزی امسال، 809 خودرو مربوط به مسافران از مرز باشماق خارج یا وارد شده است.
وی یادآور شد: به منظور تسهیل در ارائه خدمات گمرکی مناسب به مسافران و تردد کنندگان از این مسیر، از اواخر اسفند سال گذشته تا 15 فروردین امسال، شیفت کاری کارکنان افزایش و به صورت 24 ساعته شد.
رحمانی پور به آمار تردد مسافران از مرز باشماق مریوان در سال گذشته نیز اشاره کرد و گفت: در مجموع 577 هزار و 671 مسافر از طریق این مرز تردد کردند که نسبت به سال قبل از آن، 12 درصد بیشتر است.
مدیرکل گمرک های کردستان اضافه کرد: از مجموع آمار ترددها در مرز باشماق، 296 هزار و 984 نفر مسافر خروجی از کشور و 280 هزار و 687 نفر مسافر ورودی به کشور بودند.
رحمانی پور افزود: در طول سال 96 در مجموع 11 هزار و 540 دستگاه خودرو شخصی ایرانی به همراه مسافر از این مرز تردد کرده اند.
به گزارش ایرنا، مرز رسمی باشماق مریوان در کردستان یکی از مهمترین مرزهای رسمی زمینی ایران با اقلیم کردستان عراق به شمار می‌آید که در سال های اخیر رتبه های خوبی در حوزه صادرات کالا داشته است.
گمرکات استان کردستان با چهار شعبه فعال در سنندج، باشماق، سیرانبند بانه و شهر بانه به فعالان اقتصادی، خدمات گمرکی ارائه می کند.
گمرک سیرانبند بانه و گمرک باشماق از مرزهای گمرکی فعال رسمی و بین المللی استان هستند و گمرک مریوان در زمینه ترانزیت، صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی در بخش واردات فعال است؛ به طوریکه روزانه ۱۳ میلیون دلار کالا از مرز باشماق مریوان ترانزیت می شود.
مرز سیرانبند بانه نیز دومین و نزدیک ترین مرز مشترک استان کردستان با منطقه شمال عراق است که از حیث حجم صادرات کالا و شمار فعالان و شاغلان اقتصادی رتبه دوم بازارچه های این استان را به خود اختصاص داده است.
کردستان از استان های مرزی کشور است که 227 کیلومتر مرز مشترک با شمال عراق، سه بازارچه و یک مرز رسمی و پنج معبر کولبری فعال با مجوز ورود 75 قلم کالا دارد.
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.