به گزارش خبرنگار ایرنا، دستفروشی و ایجاد سد معبر از معضلات و مشکلات جامعه شهری محسوب می شود و این مساله امروزه فراگیر شده و اکثر شهرهای بزرگ و کوچک با آن دست و پنجه نرم می کنند.
رشد این پدیده در جامعه از بیکاری و مشکلات معیشتی خانواده ها نشات می گیرد و جدای از تمام معضلاتی که ایجاد می کند، چهره نازیبایی به منظر و سیمای شهرها می بخشد و باید برای آن، چاره اندیشی کرد.
شهرسنندج مرکز استان کردستان با بیش از 500 هزار نفر جمعیت از جمله شهرهایی است که از این قاعده مستثنی نیست و معابر و خیابان های آن مملو از دستفروشانی است که هر کدام با پهن کردن بساط در صدد در آوردن لقمه ای نان حلال هستند.
وجود دستفروشان در برخی از نقاط شهری از جمله میدان انقلاب و خیابان فرودسی به اندازه ای دست و پاگیر شده که تردد خودروها و عابران پیاده در این معابر به سختی انجام می شود.
ساماندهی دستفروشان و رفع مشکلات و معضلات ناشی از این پدیده اجتماعی در دستور کار مدیران شهری قرار دارد و همه بر این باور هستند که رفع این مساله نیازمند تدوین و تهیه یک برنامه و طرح جامع و کلی است.
این روزها با تلاش ها و پیگیری های انجام شده از سوی شهرداری و شورای اسلامی شهر سنندج، کلیات طرح ساماندهی دستفروشان تهیه و تدوین شد.
شهردار سنندج می گوید: راهکارهای مختلفی برای رفع مشکل سد معبر و ساماندهی دستفروشان در خیابان های این شهر در سال های گذشته اجرا شد اما بنابر دلایلی موفق نبود و گاهی نتیجه عکس نیز داشته است.
حشمت الله صیدی افزود: برخورد و جمع آوری دستفروشان یکی از متداول ترین راهکارها برای رفع مشکل سد معبر است در حالیکه برخوردهای قهری تنها پاک کردن صورت مساله است و لازم است بصورت ریشه ای و اصولی به این موضوع پرداخته شود.
به گفته وی، احداث بازارچه های ثابتی همچون فردوسی، تاناکورا و ورودی هاجرخاتون از راهکارهای ارائه شده برای رفع مشکل سد معبر در خیابان های اصلی شهر بود اما این طرح نیز نتوانست گره ای از مشکلات باز کند.
صیدی اظهار کرد: با تلاش ها پیگیری های انجام شده و بازدید از برخی کلانشهرهایی که طرح ساماندهی دستفروشان را اجرایی کرده بودند، کلیات طرح ساماندهی دستفروشان در سنندج نیز تهیه و تدوین شد.
شهردار سنندج یادآور شد: ایجاد هفته بازارها و شب بازارها از برنامه های شهرداری برای اجرای طرح ساماندهی دستفروشان است البته نیازمند تعامل و همکاری شهروندان، دستفروشان، رسانه ها و دستگاه های ذیربط برای اجرایی و عملیاتی شدن طرح هستیم.
وی افزود: 14 نقطه از شهر برای برپایی هفته بازارها در نظر گرفته شده و این نقاط از لحاظ مساحت و جمعیت، می توانند به همه جمعیت شهری خدمات دهی داشته باشند.
صیدی تاکید کرد: شاخص های مختلفی از جمله مساحت، امکان تامین پارکینگ، دسترسی همجوار با سایر کاربری ها، تامین امنیت و مالکیت، تاثیر بر سیما و منظر شهری، مشکلات ترافیکی و هزینه آماده سازی در تعیین نقاط مورد نظر برای برپاپی هفته بازارها لحاظ شده است.
وی گفت: نقاط تعیین شده در کارگروه ساماندهی مشاغل غیر رسمی مورد بحت و بررسی قرار گرفت و بر اساس روش امتیاز دهی رتبه آنها برای برباپی هفته بازار تعیین شده است.
امید می رود با اجرای این طرح مشکلات مربوط به پدیده دستفروشی به عنوان یکی از مهمترین معضلات شهر سنندج بصورت ریشه ای و اصولی حل شود و شهر چهره و سیمایی بهتر از گذشته به خود بگیرد.
شهر سنندج مرکز استان کردستان با جمعیتی بیش از 500 هزار نفر جمعیت با سه ناحیه شهرداری اداره می شود.
7348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.