صادق شهنواز روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در ایان تعطیلات نوروزی 650 نفر از مهمانان نوروزی و مردم شهرستان بیجار از وحوش سایت حفاظت شده بازدید کردند.
وی افزود: کارشناسان این اداره نیز در این ایام در سایت حضور داشتند و با در اختیار داشتن دوربین های چشمی به رصد وحوش این سایت می پرداختند.
او اظهار کرد: بدلیل پوشش ضعیف گیاهی و فقر خاک محدوده سایت، به خصوص در ایام گرم و خشک سال، وحوش مورد حفاظت از جمله آهو، قوش و میش نیازمند علوفه و یونجه هستند.
شهنوار با اشاره به زاد و ولد مناسب آهو، قوچ و میش در سایت بیجار و شرایط مطلوب اقلیمی این شهرستان تاکید کرد: 13 راس قوچ و میش و 25 راس آهو در ابتدای فعالیت سایت، اکنون به بیش از 80 راس قوچ، میش و 34 راس آهو افزایش یافته است.
شهنواز یادآور شد: گروه های مردم نهاد، لاله های نسار و پاکبانان بیجار گروس از جمله گروه های حامی طبیعت و محیط زیست فعال این شهرستان هستند که با فعالیت های اجتماعی و فضای مجازی، موجب تشویق بیشتر مردم به حفاظت از محیط زیست و بازدید از سایت شده است.
وی با بیان اینکه سایت منطقه حفاظت شده از ظرفیت گردشگری مناسبی برخوردار است، گفت: مردم می توانند با مراجعه به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان و یا تماس با شماره تلفن های 38222230 و 38220141 مجوز بازدید رایگان از سایت را دریافت کنند.
سایت حفاظت محیط زیست شهرستان بیجار در سال 1386 با هدف تکثیر گونه های در معرض خطر، انجام تحقیقات در زمینه تنوع زیستی، توسعه اکوسیستم، فرهنگ سازی و آموزش زیست محیطی در مساحتی 40 هکتاری و در اراضی روستای صلوات آباد در حاشیه رودخانه قزل اوزن در شمال بیجار احداث شده است.
پوشش گیاهی این منطقه، بادام کوهی، گون، درمنه، آویشن، بابونه، بومادران، کاکوتی و برخی دیگر از انواع پوشش های گیاهی یکساله در تغذیه و حفظ طبیعت این سایت تاثیر خوبی دارد.
در همجواری این سایت رودخانه زیبا و مشهور قزل اوزن واقع شده که بر ارزش بازدید و گردشگری این منطقه تاثیر بسیار زیادی گذاشته است.
این رودخانه در زمستان ها محل استراحت موقت پرندگان مهاجر و دائمی پرندگان بومی است و مردم در حواشی این رودخانه برای تفریح و گذران اوقات فراغت در تمام فصول سال به این منطقه مراجعه می کنند.
دره زیبا با طبیعتی بسیار شگفت انگیز به نام محلی (قلاع قوره) در پایین دست این سایت و رودخانه قزل اوزن نیز مزیت بسیار مهم و قابل توجهی است که علاوه بر داشتن طبیعتی بی نظیر و دیدنی در همه فصول، محل زندگی وحوش است.
شهرستان بیجار بین استان های زنجان از شرق، همدان از جنوب، آذربایجان در شمال و کردستان در غرب واقع شده و 89 هزار نفر جمعیت دارد.
3020/7350
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.