به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از روابط عمومی شرکت توزیع برق استان کردستان، راه اندازی این نیروگاه در راستای مصوبه وزارت نیرو مبنی بر خرید تضمینی برق از نیروگاه های تجدید پذیر و پاک از بخش خصوصی انجام شده است.
رئیس گروه مدیریت مصرف شرکت توزیع برق کردستان گفت: این سومین نیروگاه خورشیدی استان کردستان است که توسط مشترکان خانگی احداث می شود و پس از نظارت و کنترل لازم بر نحوه ساخت و تجهیزات آن طبق دستورالعمل فنی مربوطه، به طور رسمی به شبکه سراسری برق متصل شد.
فرید مظهری تاکید کرد: پس از هماهنگی لازم با سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری ایران اولین پرداختی به حساب مالک این نیروگاه در پایان اردیبهشت امسال واریز شود.
وی یادآور شد: هزینه نصب و بهره برداری یک کیلو وات برق از سامانه خورشیدی حدود 55 میلیون ریال است و برای یک سامانه 5 کیلواتی خورشیدی برای واحدهای مسکونی ویژه مشترکین خانگی، حدود 270 میلیون ریال هزینه لازم است که می بایست بطور کل توسط متقاضی پرداخت شود.
مظهری اضافه کرد: مدت زمان بازگشت هزینه سرمایه گذاری شده توسط متقاضی با توجه به نرخ خرید برق حدود چهار سال است.
وی افزود: شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان به نمایندگی از سازمان بهره وری و انرژی های تجدید پذیر پس از تایید فنی سامانه خورشیدی نصب شده اقدام به عقد قرارداد خرید تضمینی برق با مالک نیروگاه می کند.
مظهری یادآور شد: مدت زمان قرارداد خرید تضمینی برق 20 ساله است ضمن آنکه مبلغ خرید تولید برق خورشیدی برای سامانه های خورشیدی تا 20 کیلو وات برای هر کیلو وات ساعت برق تولیدی، 8 هزار ریال و برای سامانه های 20 تا 100 کیلو وات 7 هزار ریال است.
رئیس گروه مدیریت مصرف شرکت توزیع برق کردستان با بیان اینکه سرمایه گذاری در انرژی های نو برای مشترکان خانگی با این مقدار کم سرمایه بسیار مقرون به صرفه است، تاکید کرد: مبلغ فروش ماهیانه برق برای سامانه های خورشیدی 5 کیلو واتی نصب شده در منازل مسکونی بطور میانگین حدود 6 میلیون ریال است که با توجه به رقم افزایش سالانه، تغییرات اندکی خواهد داشت.
به گفته مظهری، تمامی ادارات برق تابعه در سطح شهرستان ها آماده ارائه مشاوره به مشترکان خانگی برای احداث نیروگاه تولید برق خورشیدی هستند و مشترکان می توانند با مراجعه به ادارات برق شهرستان های محل سکونت خود راهنمایی های لازم در این زمینه را کسب کنند.
حدود 630 هزار مشترک در بخش های خانگی، عمومی، تجاری، کشاورزی و صنعتی در کردستان از خدمات شرکت توزیع نیروی برق، بهره می برند.
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.