به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی استانداری کردستان، بهمن مرادنیا در بازدید از سد آزاد سنندج، گاران مریوان اظهار کرد: استان کردستان دارای پتانسیل‌های بسیاری در بخش آب است و باید از این ظرفیت در راستای توسعه اقتصادی و کشاورزی استان بهره برد.
وی با بیان اینکه برای توسعه کشاورزی کردستان و بهره‌مندی از آب‌های مرزی، باید هدف گذاری 300 هزار هکتاری صورت گیرد، افزود: برای رسیدن به این هدف باید وزارت نیرو را متقاعد کنیم که سهم مناسب و عادلانه‌ای در تخصیص آب در نظر بگیرد.
مرادنیا مجموعه هزینه‌های انجام شده در سد آزاد و گاران را تاکنون رقمی در حدود 25 میلیارد ریال عنوان کرد و یادآور شد: برای تکمیل سد آزاد و سامانه انتقال آن باید چهار هزار میلیارد ریال دیگر هزینه شود.
به گفته استاندار کردستان: سد آزاد، آب شرب سروآباد، بخشی از آب شرب سنندج، قروه و دهگلان را تامین خواهد کرد و همچنین پنج هزار و ٨00 هکتار از اراضی سروآباد را تحت پوشش قرار خواهد داد.
مرادنیا ابراز امیدواری کرد با رسیدن آب سد آزاد به دشت‌های قروه و دهگلان ظرفیتی برای آبیاری 10 هزار هکتار از اراضی این منطقه ایجاد شود.
وی با بیان اینکه بازدید از سدهای آزاد و گاران و بررسی مشکلات بخش کشاورزی و دامپروری رضایت بخش بود اظهار کرد: هزینه‌های انجام شده در پروژه‌های آبی نقش بسزا و تعیین کننده‌ای در ایجاد اشتغال، توسعه کشاورزی و گردشگری شهرستان‌های مریوان و سروآباد خواهد داشت.
وی با بیان اینکه ما هنوز در آغاز راه هستیم و کارهای بزرگی در استان و به ویژه در بخش آب و کشاورزی باید انجام دهیم، تاکید کرد: در سایه اتحاد و همبستگی موجود در میان مدیران استان در آینده اتفاقات بسیار خوبی برای استان خواهد افتاد.
سد آزاد که عملیات ساخت آن از سال 86 آغاز و در سال 90 آبگیری شد، یک سد سنگریزه ای با هسته رسی است و در کیلومتر 75 جاده سنندج -مریوان و بر روی رودخانه کوماسی(آزاد) از سرشاخه های رودخانه سیروان قرار دارد.
این سد با طول تاج 595 و ارتفاع 125 متر ، امکان ذخیره‌سازی حداکثر 300 میلیون مترمکعب آب را دارد.
در استان کردستان و در حوزه رودخانه سیروان 6 سد احداث شده که سه سد ژاوه، آزاد و داریان توسط شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و سه گاوشان، قشلاق و گاران توسط شرکت آب منطقه ای کردستان مدیریت می شود.
به منظور مهار و توسعه بهره برداری از منابع آب سطحی کردستان، هم اکنون 34 طرح سد مخزنی شامل 9 طرح درحال بهره برداری، 11 طرح اجرایی و 14 طرح مطالعاتی در استان وجود دارد.
7355/ 3020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.