به گزارش ایرنا، سیزده‌ به ‌در، سیزدهمین روز فروردین‌ و از جشن‌های نوروزی ایرانیان است که در تقویم‌ رسمی ایران، بعد از انقلاب به نام روز طبیعت نامگذاری شده و از تعطیلات رسمی است.
روایت است که ایرانیان باستان در شروع سال نو بعد از 12 روز شادی کردن که به یاد 12 ماه سال است، روز سیزدهم را فرخنده دانسته، به دشت و صحرا می رفتند و با این رسم دوره نوروز را به پایان می رساندند.
برخی هم بر این باورند که در این روز باید برای راندن نحسی، از خانه بیرون روند و نحسی را در طبیعت به‌ در کنند؛ اما برای اثبات اینکه ایرانیان قدیم هم این دیدگاه را داشتند هیچ روایت تاریخی و قابل استنادی وجود ندارد.
بهرحال جدا از این روایات، سیزده بدر از جمله روزهایی است که ایرانی ها از گذشته اهمیت بسیاری برای آن قائل شده و در این روز شهر و روستا را رها می کنند و به دامن طبیعت می روند.
در استان کردستان نیز همانند دیگر مناطق کشور، این روز برای مردم از اهمیت خاصی برخوردار است و خانواده ها و اقوام سعی می کنند این روز را با شادی در کنار هم سپری کنند.
بانوان کردستانی از چند روز قبل، مقدمات طبخ دلمه که متداول ترین غذای کُردها در سیزده بدر است را فراهم و دیگر وسایل و لوازم مورد نیاز را برای گذراندن روز طبیعت آماده می کنند.
کردستانی ها روز 13 فروردین، از همان ابتدای صبح از خانه خارج شده، دسته جمعی همراه با اقوام نزدیک به طبیعت خارج از شهر یا روستاهای اطراف می روند.
البته برخی خانواده ها نیز از رسم متداول منطقه فاصله گرفته و در طبیعت اقدام به افروختن آتش و طبخ کباب ماهی یا کباب مرغ و کوبیده می کنند که البته این روش در حال گسترش و رسم پختن و مصرف دلمه کمرنگ تر شده است.
در این روز، پارک ها، دشت ها و کوه های اطراف سنندج مرکز استان کردستان، مملو از جمعیتی می شود که برای گذراندن آخرین روز تعطیلات نوروزی به طبیعت روی آورده اند.
کوه های آبیدر بزرگ و کوچک، تفرجگاه هفت آسیاب، پارک امیریه، کانی شفا، گردنه صلوات آباد، دشت نوره، حاشیه رودخانه سو و سراب قامیش از جمله مکان هایی است که خانواده های سنندجی برای سپری کردن روز سیزده بدر انتخاب می کنند.
برخی نیز که در روستاهای حاشیه سنندج دارای باغ، خانه باغ و زمین های زراعی هستند همراه با اقوام نزدیک، آنجا را برای سپری کردن روز سیزده بدر در نظر می گیرند و از طبیعت روستا و آب و هوای سالم آن بهره مند می شوند.
جوانترهای خانواده به بازی ها و تفریح های متنوع سرشان گرم می شود، مردان نیز گرم صحبت می شوند و زنان هم طبق عادت گذشتگان به اطراف رفته و اقدام به کندن گیاهان خودرو محلی می کنند؛ زیرا گیاهان محلی آب پز شده از پرطرفدارترین غذاهای مردم کردستان در فصل بهار و به ویژه ماه فروردین است.
از جمله رسوم روز طبیعت در میان کُردها این است که مردم در پایان روز سیزده بدر، قبل از بازگشت به خانه اقدام به جمع کردن 13 سنگریزه، دعای رفع نحسی و پرتاب سنگریزه ها به پشت سر می کنند؛ چرا که عقیده دارند با پرتاب این سنگریزه ها به پشت سر و همزمان خواندن دعا، نحسی و بلاها در سال جدید رفع می شود.
از دیگر رسوم نیز که البته چند سالی است در این منطقه رواج پیدا کرده است، گره زدن همزمان سبزه، دعا کردن و در نهایت آن را به آب سپردن است؛ زیرا این باور وجود دارد که جوانان و افراد مجرد در صورت گره زدن سبزه و دعا کردن، در سال جدید به آرزوی خود می رسند.
با نزدیک شدن غروب آفتاب مردم دسته دسته طبیعت را ترک کرده، با تعطیلات نوروزی وداع و خود را برای سال کاری جدید آماده می کنند.
امید است شهروندان ضمن سپری کردن سیزده بدری خوش، در برابر محیط زیست و طبیعت احساس مسئولیت کنند و تلاش خود را برای حفظ طبیعت به کار گیرند؛ چرا که آسیب رساندن به طبیعت، زندگی خود انسان را به خطر می اندازد.
استان کردستان یک میلیون و 603 هزار نفر جمعیت دارد و دارای 10 شهرستان، 30 شهر، 31 بخش، 86 دهستان و یک هزار و 697 آبادی دارای سکنه و 187 آبادی خالی از سکنه است.
7355/6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.