مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: پیش بینی می‌شود در سال زراعی جاری ۱۷۰ هزار هکتار از مزارع کردستان علیه سن مضر غلات و ۱۳۵ هزار هکتار هم علیه علف‌های هرز سمپاشی شود.

به گزارش ایلنا، محمد غفوری با بیان این مطلب افزود: ۶۵ درصد از سطح زیر کشت محصولات کشاورزی استان به محصول گندم اختصاص دارد که این موضوع اهمیت مقابله با آفات آن را دو چندان می کند.

وی اظهار داشت: برای اطلاع‌رسانى و آگاه‌سازی به موقع کشاورزان، ۲۵۲ نفر کارشناس شبکه پیش آگاهی گندم در ۴۱ مرکز کشاورزی و ۱۰ مرکز شهرستان آماده ارائه خدمات به کشاورزان می‌باشند.

غفوری تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۷۰ تا ۱۸٠ هزار هکتار از مزارع استان علیه سن مضر غلات و ۱۳۰ تا ۱۳۵ هزار هکتار نیز علیه علف‌هاى هرز سمپاشی شود.

وی افزود: سال گذشته برای کنترل آفت سن  ۱۸۲ هزار هکتار سمپاشی و همچنین ۱۲٠ هزار هکتار مبارزه با علفهای هرز گندم نیز انجام شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه آفت سن در شهرستان کامیاران ریزش کرده اما به مرحله مبارزه نرسیده است، گفت: در شهرستان‌های کامیاران، بانه ، مریوان مبارزه با علف هرز آغاز شده است و تا کنون ۵۱٠٠ هزار هکتار مبارزه با علف‌هاى هرز سمپاشی شده است.

غفوری خاطرنشان کرد: در سال گذشته از ۵۲۵ هزار تن گندم خریداری شده در استان ، تنها حدود ۱۹۰۰ تن سن زده بود که از این لحاظ جزو استان های داراى عملکرد بسیار مناسب در کشور هستیم.

وی گفت: خوشبختانه به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب، بیماری‌هاى گندم در استان ما بسیار کم و محدود است و گندم تولیدی استان کردستان  در مقایسه با بعضی از استان های مطرح کشور ، بسیار سالم تر است.

 به گفته غفوری، متوسط خسارت آفات و بیماری‌ها در کل محصولات تولیدى استان در صورت عدم مبارزه، حدود ۴۰ درصد است و در گندم چنانچه  با آفت سن مبارزه نشود نزدیک به ۲٠٠ هزار تن از این محصول استراتژیک، قابلیت مصرف انسانى نخواهد داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.