محمد سعید کریمیان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هر روز در حدود ١٠٠ تا ١٥٠ فرآورده خونی مختلف اعم از پلاسما، پلاکت، گلبول قرمز فشرده، خون های کم لکوسیت و اشعه دیده، کرایوپرسیپیتیت و همچنین به میزان بسیار کمتر خون کامل در مراکز درمانی استان توزیع می شود.
وی افزود: برای تامین این میزان فرآورده مورد نیاز در ایام عید در پنج روز اول سال پایگاه سقز در شیفت صبح و پایگاه سنندج نیز از اول تا ١٣ فروردین به غیر روز جمعه سوم و سیزدهم فروردین آماده خونگیری از اهداکنندگان است.
کریمیان اضافه کرد: انتقال خون کردستان سعی کرده با فراخوان اهدا کنندگان در روزهای پایانی سال ذخیره پلاسما و گلبول قرمز فشرده رو در سطح مطلوبی نگه دارد اما چون طول عمر پلاکت تنها سه روز است از اهدا کنندگان انتظار می رود که بیماران را در ایام عید تنها نگذارند.
وی یادآور شد: بیماران مبتلا به سرطان، تالاسمی و هموفیلی مصرف کنندگان دائمی فرآورده های خونی هستند و لازم هست همیشه فرآورده های مورد نیاز آنان تامین و در دسترس باشد.
وی با اشاره به اینکه در ایام نوروز بیماران اورژانسی عمدتا مصدوم تصادفات هستند و باید ذخایر خونی برای نجات آنها در نظر گرفته شود، گفت: انتظار می رود افراد با گروه های خونی منفی و با سابقه پیشین اهدای خون توجه ویژه ای نسبت به اهدای خون در این ایام داشته باشند.
به گزارش شایرنا، پایگاه انتقال خون سنندج از ساعت ٨:٣٠ تا ١٢:٣٠ و ١٥ تا ١٨ هر روز به غیر از روز جمعه سوم و همچنین ١٣ فروردین آماده پذیرش اهدا کنندگان است.
انتقال خون استان دارای 2 مرکز ثابت در شهرستان های سنندج و سقز است و سالیانه میزبان بیش از 30 هزار داوطلب اهدا کننده خون است.
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.