به گزارش خبرنگار ایرنا، همه ساله مسافران زیادی از از اقصی نقاط کشور مقصد سفر نوروزی شان کردستان است و با حضور در این استان از جلوه های طبیعی، جاذبه های گردشگری و آثار تاریخی آن لذت می برند.
مجموعه های تاریخی و گردشگری، زیبایی های طبیعی، مکان های زیارتی و کوه های سر به فلک کشیده، آبشارها و چشمه های خروشان، کردستان را به منطقه ای جذاب و دیدنی تبدیل کرده و بازدید از این جاذبه های گردشگری و تاریخی، خاطره ای خوش را برای آنها به همراه دارد.
در راستای آشنایی بیشتر مسافران و گردشگرانی که قصد دارند در ایام تعطیلات نوروزی به استان کردستان سفر کنند برخی از جاذبه های گردشگری، طبیعی و تاریخی این استان را معرفی می کنیم.

**عمارت خسروآباد
عمارت خسروآباد در بلوار شبلی شهر سنندج قرار دارد، این عمارت در نوع خود بی نظیر و مرکز حکومت اردلان بویژه خسروخان اردلان بوده است.
عمارت خسروآباد شاخص ترین بنای استان کردستان است که به عنوان مقر حکومت والیان اردلان مورد استفاده قرار می گرفت و از سال 1373 عملیات مرمت این بنای تاریخی آغاز شد و گردشگران و مسافران داخلی و خارجی در سفر به استان حتما سری به این عمارت تاریخی می زنند.
عمارت خسرو آباد با شماره 1491 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

**عمارت آصف (خانه کُرد)
عمارت آصف که با نام خانه کرد در سنندج معروف است، به عنوان نمادی از هویت فرهنگی اقوام کرد و گنجینه مردم شناسی مردم کرد از با ارزشترین آثار فرهنگی و تاریخی کردستان است.
عمارت آصف که امروز در برگیرنده بخشی از پروژه فرهنگی خانه کُرد، شامل فضاها و غرفه های نمایشی موزه است یکی از قدیمی ترین بناهای شهر سنندج محسوب می شود و در خیابان امام خمینی(ره) نزدیک مسجد جامع دارالاحسان قرار دارد.
این عمارت توسط آصف اعظم (میرزا علی نقی خان لشکر نویس) در دوره صفویه احداث شد.

**پارک جنگلی آبیدر
این پارک در ضلع غربی شهر سنندج در دامنه کوه آبیدر قرار گرفته و در فرهنگ منطقه جایگاه ویژه ای دارد و بدلیل پر آب بودن چشمه سارها، قنات ها و وجود باغ های متعدد مانند امانیه و امیریه، آبیدر نامگذاری شده است.
از زمانی که شهر سنندج شکل گرفت، آب چشمه های آبیدر به وسیله تنبوشه های سفالی به شهر منتقل شد و هنوز هم قنات عمارت خسروآباد، آصف، وکیل، مشیر و تعدادی از بناها به نوعی از این کوه تامین می شوند.
در سال های اخیر در این کوه پارکی احداث و سکوبندی و جاده سازی در آن انجام شده است، نقش برجسته ای هم در آن ساخته شده که بسیار قابل تامل است این منطقه از مکان های زیبای شهر سنندج است.
مسافرانی که به استان کردستان و شهر سنندج سفر می کنند حتما توقف کوتاهی در این پارک جنگلی دارند و از زیبایی های منحصر بفرد آن بهره می برند.

**روستای پالنگان
روستای پالنگان یکی دیگر از جاذبه های گردشگری استان است که در 15 کیلومتری شهر کامیاران و ابتدای منطقه اورامان قرار دارد، این منطقه یکی از زیباترین روستاهای پله کانی با معماری ویژه و طبیعت متفاوت در فصل مختلف سال است.
آثار به دست آمده از بقایای پل های ساخته شده بر روی رودخانه، قدمت آن را به دوره پیش از اسلام می رساند؛ این روستای پلکانی در میان دیواره ای کوهستانی محصور شده است.
این روستا علاوه بر داشتن معماری زیبا، دارای چشمه ها، آبشارها و طبیعتی سرشار از زیبایی منحصر به فرد در استان کردستان است و در کنار رودخانه تنگی ور قرار گرفته که به رودخانه سیروان می پیوندد.

**غار کرفتو
غار کرفتو یکی از آثار باستانی و تاریخی این استان است که همواره مورد توجه مسافران و گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته و مکانی تاریخی و جذاب است که از روزگاران پیشین بجا مانده است.
این غار از آثار معماری صخره ای مربوط بهقرون سوم میلادی در کردستان است که در بین شهرستان های سقز و دیواندره در سینه یک کوه آهکی در شمال دره ای عمیق واقع شده است و آثار متعددی از پناهگاه، دخمه ها و حفره هایی دیده مشوند که کرد کنار ار اصلی قرار دارد.
موقعیت غار به گونه ای است که به طول کلی بادگیر نیست و در زمستان دامنه جنوبی را نمی پوشاند در حالی که در 500 متر دورتر و در جنوب شرقی غار بادی گیر بوده و برف آن را می پوشاند.
غار کرفتو یکی از دیدنی ترین آثار بجا مانده از روزگاران پیشین است، این غار بر بالای یک کوه واقع است بخشی از این غار توسط طبیعت و بخشی توسط انسان ساخته شده است.
این غار دارای دهلیزهای بسیار تو در تو و اتاق هایی دست ساز در چندین طبقه است.

**بازار سنندج
بازار سنندج، بازاری بزرگ در مرکز این شهر است و قدمتی تاریخی دارد، نقشه بازار سنندج برخلاف تمام بازارهای ایرانی که به صورت خطی شکل گرفته اند به شکل مستطیل بزرگ بوده است و با الهام از پیرامون میدان نقش جهان اصفهان با شکل مستطیل ساخته شده است.
با وجود مراکز خرید جدید، این بازار همچنان موقعیت و ارزش خود را از لحاظ تجاری حفظ کرده است.
بازار قدیمی شهر سنندج در سال 1375 توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره 1775 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

**قلعه تاریخی قمچقای بیجار
قلعه تاریخی قمچقای دارای کتیبه ای با نقش هیروگلیف و به خط هراتیک است و جزو قدیمی ترین کتیبه های نیمه تصویری ایران قلمداد شده و کتیبه آن با خط سومریان قابل مقایسه است.
ارتفاع دیواره های این قلعه به 200 متر می رسد و تنها راه ارتباطی قلعه با خارج، گذرگاه باریکی است که ساخته و پرداخته دست صاحب هنری است که یک نفر به دشواری می تواند از آن عبور کند.
وسعت قلعه بیش از پنج هزار متر مربع با مخازن متعدد آب است که در سنگ کنده شده و پناهگاه زیرزمینی آن با عمق 41 پله به صورت تونلی از سنگ کنده شده و به زیر قلعه هدایت می شود.
از قلعه بزرگ قم چقا در عصر پارت ها و ساسانیان نیز استفاده شده که هم زمان با محاصره آتشکده آذرگشسب در تخت سلیمان (100 کیلومتری شمال همین قلعه) به وسیله هراکیلوس امپراتور روم، موجبات تخریب آن فراهم شده است.
قلعه تاریخی قمچقای در 45 کیلومتری شهر بیجار و روی یکی از کوه های بلند منطقه قرار دارد.

**قرآن نگل
در 65 کیلومتری غرب سنندج در مسیر جاده سنندج - مریوان، در داخل مسجد روستای نگل قرآنی خطی از دوران گذشته وجود دارد که بنا بر اعتقادات مردم یکی از چهار قرآن خطی است که در صدور اسلام به رشته تحریر در آمده و به چهار اقلیم دنیا فرستاده شده است.
خط قرآن کوفی و دارای نقطه و اعراب و در قسمتی از شماره آیات طلا کاری شده و مزین به نقوش گیاهی است، این قرآن در بین مردم جایگاه والایی دارد و همه روزه بویژه در ایام تعطیل افراد زیادی از نقاط دور دست برای زیارت قرآن به این روستا می آیند.

**زیارتگاه هاجرخاتون
مسجد و زیارتگاه هاجرخاتون یکی دیگر از جاذبه های گردشگری و زیارتی استان کردستان و شهر سنندج است و همواره مورد توجه مسافران و گردشگران در تمامی ایام سال بویژه تعطیلات نوروزی بوده است.
بر اساس روایات موجود، این امامزاده، خواهر امام رضا(ع) است که در مسیر سفر به خراسان در کردستان درگذشت و در این مکان با حضور امام رضا، به خاک سپرده شد.
این امامزاده به صورت مجموعه ای شامل سه حیاط با فضاهای مجاور، مقبره، مسجد و آرامگاه مشایخ و بزرگان سنندج است.

**چشمه آب معدنی و امامزاده باباگرگر
روستای باباگرگر در 18 کیلومتری شمال شهر قروه قرار گرفته است، در کنار این روستا آرامگاه یکی از امامزادگان به نام سید جلال مشهور به باباگرگر وجود دارد که در تمام منطقه کردستان شهرت دارد و حتی از سایر استان ها برای زیارت آن به این استان می آیند.
در کنار این امامزاده چندین چشمه آب گرم معدنی با خواص درمانی وجود دارد که بزرگترین آن به 'دگنز' مشهور است و دارای خواص درمانی بی شماری است.
یکی از عارضه های طبیعی جالب در کنار این مجموعه گدازه آتشفشانی مشهور به 'سنگ اژدها' بوده و ظاهر آن شبیه حیوانات عظیم الجثه ماقبل تاریخ است.

**سراب وینسار
یکی از چشمه های قدیمی شهرستان قروه، چشمه سراب است که با آب بسیار گوارا و عالی در داخل روستای وینسار از دل زمین بیرون می آید، در حقیقت روستای وینسار اطراف این چشمه شکل گرفته است.
این چشمه سال های سال است که تامین کننده آب روستا، هم برای شرب و هم کشاورزی است و اطراف چشمه اصلی سنگ چین شده و قدمت سنگ چین آن حدود 2 تا سه قرن برآورد شده است.

**دریاچه زریوار (زریبار)
این دریاچه در سه کیلومتری شمال باختری مریوان و در ارتفاع 1285 متری از سطح دریا قرار دارد و از زیباترین میراث های طبیعی استان به شمار می آید، آب آن از چشمه های جوشان و یک رودخانه که به آن می ریزد تامین می شود.
حجم آب دریاچه از 5/22 میلیون متر مکعب تا 5/47 میلیون متر مکعب در طول سال متغیر است، طول این دریاچه شش کیلومتر و عرض آن هزار و 700 تا سه هزار متر و مساحت آن حدود 720 هکتار است.
وجه تسمیه زریوار و زریبار که هر دو در منطقه متداول است به واژه زری که در زبان کُردی به معنی دریاچه است، باز می گردد، پسوند 'دار' و 'بار' پسوند تشبیهی و زریبار یا زریوار به معنی دریاچه وار است.

**منطقه اورامان
یکی دیگر از مناطق زیبای استان کردستان، منطقه اورامان است که در شرق مریوان قرار دارد و همواره در طول ایام سال بویژه فصل بهار مملو از گردشگرانی از جای جای ایران اسلامی است.
این منطقه دارای کوهستان های زیبا با پوشش جنگلی است و رودخانه بزرگ سیروان از این منطقه و دره اورامان عبور می کند و به رودخانه دیاله در عراق می پیوندد.
جنگل ها و مناطق بسیاری چون جنگل های بانه ، مریوان و همچنین دره شاهان که در کنار قلعه 'قم چای ' واقع شده است از مراکز مهم طبیعی استان به شمار می آیند.
استان کردستان علاوه بر جاذبه های دیدنی دارای مردمانی خونگرم و مهمان نواز است که در تمامی ایام سال با آغوشی باز پذیرای مردم مناطق مختلف کشور و حتی گردشگران و مسافران خارج از کشور نیز بوده است.
استان کردستان دارای بیش از 2 هزار و 182 اثر تاریخی شناسایی شدهدارد که تاکنون 872 مورد از این تعداد آثار در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
آثار ملی به ثبت رسیده شامل شامل 757 اثر تاریخی (ابنیه، تپه و محوطه)، 16 اثر بافت و مجموعه روستایی، 20 اثر طبیعی (مناطق طبیعی، درخت و مجموعه درخت)، 56 اثر معنوی (آیین، رسم ها محلی، روش های ساخت صنایع دستی، مردم شناسی و مردم نگاری) و 23 مورد اثر منقول (کتاب و قرآن) است.
به گزارش ایرنا، استان کردستان دارای 30 هتل با 838 اتاق و 2 هزار و 199 تخت است که سنندج با هفت هتل به ظرفیت 722 تخت، مریوان هفت هتل به ظرفیت 663 تخت و بانه با پنج هتل به ظرفیت 483 تخت در رده های اول تا سوم از نظر تعداد اماکن اقامتی هستند.
شهرستان های سقز نیز دارای پنج هتل با 213 تخت، قروه با سه هتل به ظرفیت 63 تخت، سروآباد با 2 هتل به ظرفیت 150 تخت و دهگلان با یک هتل به ظرفیت 25 تخت است.
ظرفیت مهمانپذیر و مسافرخانه های استان 24 باب با ظرفیت 769 است که در این بخش نیز سنندج با 6 باب و 207 تخت، بانه و مریوان هر کدام با پنج باب و 146 تخت از نظر تعداد در رده های اول تا سوم هستند، سقز دارای چهار باب با 106 تخت، بیجار 2 باب و 73 تخت و کامیاران و دیواندره نیز هر کدام یک باب و 36 تخت است.
همچنین این استان دارای یک باب هتل آپارتمان با 56 تخت و یک اقامتگاه بومگردی در روستای دولاب سنندج است و باقی ظرفیت تخت های اقامتی استان نیز شامل مهمانسراهای اداره ها و آموزش و پرورش است.
امسال 172 مدرسه با یک هزار و 298 کلاس درس و اتاق برای اسکان مهمانان فرهنگی در کردستان پیش بینی شده است و 444 نفر به عنوان عوامل اجرایی در این مراکز خدمات ارائه می دهند.
اتاق های آماده شده برای مهمانان فرهنگی در سه گروه تعیین شده که در گروه ویژه، 182 اتاق با امکانات تخت خواب، تلویزیون، یخچال، فرش و وسایل خواب در داخل اتاق فراهم شده است.
همچنین گروه الف نیز با 604 اتاق دارای امکاناتی چون تلویزیون، یخچال، فرش و وسایل خواب در داخل اتاق است و رنج ب با 512 اتاق دارای امکانات فرش و وسایل خواب داخل اتاق و یخچال و تلویزیون مشترک است.
مردم استان کردستان مانند سال های گذشته خود را برای برگزاری آیین های نوروز آماده می کنند و در کنار برگزاری این آیین ها، پذیرای مهمانانی از مناطق مختلف کشور هستند.
حضور مهمانان نوروزی در استان می تواند فرصت مغتنمی برای ترویج فرهنگ غنی مردم، شناسایی پتانسیل ها و ظرفیت ها و حتی جذب سرمایه گذاران باشد و لازم است در این ایام دستگاه های مختلف اجرایی با هماهنگی و همکاری ضمن برقراری امنیت، خدمات رسانی مطلوب و کاهش مشکلات در راستای چنین اهدافی عمل کنند.
3034 /9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.