به گزارش ایرنا، کامیاران در فاصله 65 کیلومتری جنوب سنندج و مرز استان کردستان با کرمانشاه قرار دارد و دارای روستای شگفت انگیز پالنگان، کتیبه و نقش برجسته تنگی ور، زیارتگاه حضرت عکاشه، زیستگاه شاهو، دریاچه سدهای گاوشان و زیویه، رودخانه سیروان، زیارتگاه شیخ عباس کومایین، زیارتگاه و آب شفابخش مشهور به بایس پرنه است.
هر چند مدت زیادی از تبدیل کامیاران به شهرستان نمی‌گذرد اما وجود کتیبه‌ها و سنگ ‌نوشته‌های موجود در روستای تنگی‌ور واقع در 40 کیلومتری شمال غربی این شهر مربوط به دوره آشوریان و مساجد عبداللهی روستای تنگی‌ور و بزوش حاکی از سابقه سکونت قبل از اسلام و گرویدن مردم به دین مبین اسلام است.
**روستای بی نظیر پالنگان
این روستا در 50 کیلومتری شمال‌غربی شهر و در مسیر جاده ارتباطی کامیاران به مریوان قرار گرفته است، بافت روستا از لحاظ معماری به صورت پلکانی است و رودخانه تنگی‌ور با زیبایی خاصی روستا را به دو قسمت تقسیم کرده است.
در فاصله 800 متری جنوب شرقی روستا، چشمه‌های پرآب شیخ خاتون، شیخ عمر، شیخ علاء‌الدین قرار گرفته‌اند که مجاورت این چشمه‌ها با رودخانه تنگی‌ور در کنار کوه‌های سر به فلک کشیده، چشم‌انداز بسیار زیبایی بوجود آورده است.
از دیگر جاذبه‌های این روستا وجود قلعه تاریخی پالنگان که آثار آن هنوز بر فراز این چشمه‌ها مانده و وجود مجتمع پرورش ماهی سردآبی روستا است.
مردم این روستا حدود پنج ماه از سال (از ابتدای اردیبهشت تا آخر شهریور) محل سکونت خود را در روستا جا گذاشته و در ارتفاعات در محل‌های ییلاقی به نام هوار زندگی می‌کنند که این کوچ موقت روستا‌نشینان پالنگان از لحاظ فرهنگی و اجتماعی بسیار مورد توجه است.
**کتیبه و نقش برجسته تنگی‌ور
در 45 کیلومتری شمال غرب شهرستان کامیاران در نزدیکی روستای تنگی‌ور به روی صخره‌ای مرتفع در دره‌ای تنگ، کتیبه‌ای با خط میخی و زبان آشوری باستان همراه با نیم‌ تنه مردی در داخل تاقچه در دل صخره کنده‌ کاری شده است.
طبق آخرین مطالعات انجام شده این کتیبه متعلق به سارگن دوم پادشاه آشور است که پس از ستایش خدایان دولت آشور به شرح پیروزی های خود می‌پردازد و احتمالا نقش نیم ‌تنه مرد هم متعلق به شخص سارگن دوم ‌باشد.
علاوه بر اهمیت این کتیبه از لحاظ تاریخی، منطقه استقرار آن از لحاظ طبیعت‌ گردی بسیار مهم است زیرا آبشارهای طبیعی و فراوان دره تنگی‌ور از دیدنی‌ترین نقاط استان کردستان در این منطقه قرار دارند.
**زیارتگاه حضرت عکاشه
در فاصله 45 کیلومتری شمال غرب کامیاران و بر سر راه جاده آسفالته کامیاران به مریوان در نزدیکی روستای کاشتر، زیارتگاه یکی از اصحاب پیامبر به نام معین‌الدین روحانی معروف به حضرت عکاشه وجود دارد.
مردم منطقه معتقدند که حضرت عکاشه از سوریه به این محل آمده است، در گذشته افراد بسیاری حتی خارج از کشور به این محل می‌آمدند البته فاصله نزدیک این زیارتگاه با روستاهای دیدنی تنگی‌ور و پالنگان بر اهمیت آن افزوده است.
**زیستگاه شاهو
کوهستان رفیع و عظیم شاهو با ارتفاع 3390 متر بلندترین نقطه استان کردستان محسوب می شود و هر سال تعداد زیادی کوهنورد از داخل و خارج استان به این کوه زیبا صعود می‌کنند.
با توجه به ارتفاع، گستردگی و میزان بارندگی حدود 800 میلیمتری در سال، شاهو زیستگاه مناسبی برای رشد گیاهان و زندگی جانوران است و بر این اساس، زیستگاه شاهو منطقه حفاظت شده محیط زیست است.
کوه شاهو بخشی از رشته کوه زاگرس و مهمترین و معروفترین کوه منطقه هورامان است، مراتع و چراگاه های فراوان و نیز هوارگاه های ( ییلاق) متعدد دارد که با صفاترین و معروترین آنها پیاز دول، میشیاو و گاول هستند.
تنوع گیاهی شاهو به صورتی است که حدود 30 نوع گل و گیاه در ارتفاعات آن می روید که دارای انواع تعلیغی، خوراکی، معطر، سمی و خواص درمانی هستند.
جنس سنگ های شاهو عمدتا آهکی و در دامنه ارتفاعات شاهو تعداد زیادی چشمه وجود دارد که تامین کننده آب کشاورزی و شرب شهرهای پاوه و روانسر و تعدادی از روستاهای منطقه است.
**دریاچه سد گاوشان
سد گاوشان در 45 کیلومتری جاده کامیاران به سنندج در نزدیکی روستای گاوشان قرار گرفته و دریاچه زیبای این سد و چشم‌ انداز دره و کوه‌های اطراف، محیط بسیار زیبا و آرامش بخشی را برای گردشگران بوجود آورده است.
**رودخانه سیروان
بخشی از رودخانه سیروان به عنوان طولانی‌ترین رودخانه استان کردستان در این شهرستان جریان دارد و حواشی زیبای این رودخانه محل استراحت گردشگران است.
**مقبره شیخ عباس کومایین
روستای کومایین در 65 کیلومتری کامیاران دارای 90 خانوار و 400 نفر جمعیت است که وجود مقبره شیخ عباس کومایین در این روستا باعث جذب افراد بسیار زیادی حتی از کشورهای دیگر به این روستا شده، به گفته ساکنان روستا، 130 سال قبل در این روستا شیخ عباس کومایین زندگی کرده است.
علاوه بر وجود مقبره شیخ عباس کومایین در این روستا وجود طبیعت بسیار بکر و معماری قدیمی روستا و همسایگی با روستاهای دیدنی و قدیمی مانند قلعه کومایین، نیدر، سرکاریز، قوله دره و باغ خرم موجب جذب گردشگر به این منطقه شده است.
ارتفاع این شهر از سطح دریا 1440 متر است و قسمت اعظم کوه بزرگ و با عظمت شاهو به عنوان مرتفع‌ترین نقطه استان (3390 متر) و رودخانه خروشان سیروان در این شهرستان واقع شده است.
این شهرستان از این نظر که به عنوان مدخل جنوبی استان کردستان، به عنوان راه عبور اصلی و ارتباطی استان‌های جنوبی به منطقه غرب و شمال غرب کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
شهرستان کامیاران با 102 هزار نفر جمعیت و مساحت 1852 کیلومتر مربعی حدود 6.7 درصد از مساحت استان کردستان را شامل می شود و از شمال به سنندج، از شمال غرب به مریوان، از غرب و جنوب غربی به روانسر، از جنوب به کرمانشاه، از شمال شرقی به شهرستان قروه و قسمتی از شهرستان سنقر در استان کرمانشاه محدود می شود.
7349/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.