سید محسن علوی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این 2 اثر از آثار دستی فاخر این استان است که نشان ملی مرغوبیت کالا را در آذر 96 دریافت کرده بودند و هر دو در رشته گلیم مربوط به منور توانا و الهام یاراحمدی از هنرمندان صنایع دستی کردستان هستند.
وی افزود: با اعلام دفتر توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی سازمان آثاری که موفق به اخذ نشان شورای جهانی موسوم به WCC می شوند به مدت 2 سال در ویترین مستقر در ستاد با ذکر نام هنرمند و مشخصات اثر به نمایش گذاشته می شود.
علوی تاکید کرد: با انتخاب این آثار برگ زرین دیگری به کارنامه صنایع دستی استان کردستان افزوده شده که در سایه وجود هنرمندان برجسته و تلاش های بی وقفه معاونت وکارکنان صنایع دستی استان این موفقیت به دست آمده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان یادآور شد: تاکنون هشت اثر صنایع دستی از استان کردستان مهر اصالت یونسکو را در داوری سال های 2008، 2010 و 2012 دریافت کرده اند.
وی اضافه کرد: آثار سوسن سفاحی و شهلا زارعی در رشته گلیم بافی، آثار کافیه اخگر و محمد محمدی نورهدر رشته کلاش بافی، آثار محمد فرید اسماعیلی با 2 اثر و حسام حیدری در رشته نازک کاری و صلاح الدین منبری در رشته شالبافی آثاری هستند که توانسته مهر اصالت یونسکو را دریافت کنند.
علوی گفت: در سال گذشته 11 اثر شاخص هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی این استان در چهارمین داوری برنامه نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی امسال نشان ملی مرغوبیت کالا گرفتند که 2 اثر راه یافته به داوری شورای جهانی یونسکو در سال 1397 (2018 میلادی) از جمله این آثار است.
به گفته وی، داوری برنامه نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی از سال 1386 شروع شد و تاکنون چهار دوره آن برگزار شده که در دوره های اول تا سوم 117 اثر موفق به کسب این نشان شده بودند و در دوره چهارم نیز 11 اثر از 9 هنرمند موفق به دریافت این نشان شدند.
وی افزود: تاکنون 128 اثر هنرمندان صنایع دستی کردستان توانسته اند برای آثار خود نشان مرغوبیت ملی کالا دریافت کنند که این نشان ها در 13 رشته زیورآلات سنتی، گلیم بافی، باقته های سنتی، نازک کاری، نساجی سنتی، شالبافی، کلاش بافی، سازسازی سنتی، صنایع چوب، منبت کاری، خراطی، سراجی سنتی و چاقوسازی است.
علوی یادآور شد: بیشتر این رشته ها حرفه های بومی استان هستند و در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده اند البته در بین این آثار کلاش بافی در فهرست صنایع دستی جهان در سازمان فرهنگی - آموزشی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.
به گزارش ایرنا، هنرمندان استان کردستان در نزدیک به 50 رشته فعالیت دارند که 21 مورد از این رشته ها صنایع دستی بومی است.
بیش از 40 هزار نفر از هنرمندان کردستان در 45 رشته فعال صنایع دستی بومی و غیر بومی فعالیت می کنند که 14 هزار و 500 نفر از این تعداد در سامانه معاونت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارای شناسه فعالیت هستند که از این تعداد، سه هزار و 600 نفر بیمه تامین اجتماعی دارند.
استان کردستان دارای یک هزار و 519 اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است و هم اکنون 828 مورد از این تعداد شامل 763 اثر تاریخی، هشت مورد میراث طبیعی، 49 مورد میراث معنوی و هشت مورد میراث منقول است.
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.