به گزارش خبرنگار ایرنا، استان کردستان با دارا بودن جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی فراوان یکی از استان های شاخص کشور برای گردشگران و مسافران است و از لحاظ گردشگری مذهبی نیز ظرفیت های زیادی دارد که می تواند مقصد مناسبی برای مسافران و گردشگران باشد.
وجود بیش از 2 هزار مسجد و 75 بقعه متبرکه و امامزاده در مناطق روستایی و شهری استان فرصتی برای توسعه و تقویت گردشگری مذهبی در این منطقه به شمار می رود و در زمینه جذب زائران و گردشگران موثر است.
وجود این تعداد مسجد و مکان مذهبی در کردستان نشان می دهد که این استان یکی از مناطق مستعد کشور در زمینه تقویت صنعت گردشگری مذهبی است.
در راستای آشنایی بیشتر مسافران و گردشگرانی که قصد دارند در تعطیلات نوروزی به کردستان سفر کرده و از اماکن مذهبی استان بازدید کنند به معرفی تعدادی از این اماکن می پردازیم.
**مسجد جامع سنندج (دارالاحسان)
مسجد دارالاحسان یکی از مهمترین مساجد شهر سنندج محسوب می‌شود که دارای 2 هزار و 362 متر مربع مساحت و هزار و 862 متر مربع زیربنا است و در دوران امان الله خان اردلان ساخته شده است.
مسجد جامع سنندج دارای طاق ها، طاق نماها و رواق هایی است که دارای تزیئنات کاشی کاری و آجر کاری و کتیبه های متعدد است، از خصوصیات این مکان مذهبی می‌توان به دکورهای هفت رنگ، آجرهای لعاب کاری شده به جای سنگ کف پوش و نوشتن دو سوم از یک جزء قرآن بر روی کتیبه‌های مسجد اشاره کرد.
تمامی حجره‌های این مسجد از طریق ایوانچه‌های کوچکی که در پشت آنها قرار دارد به حیاط (صحن) راه می‌یابند و در طرفین مدخل حجره‌ها دو پنجره با گره چینی هندسی تعبیه شده که برای تنظیم نور و حرارت است.
مسجد دارالاحسان سنندج در گذشته دارالعلم و مرکزی برای اشاعه مذهب شافعی بوده است و استادان زیادی در آن پرورش یافته و به درجات عالی علمی رسیده اند و به همین دلیل در کتاب های تاریخی مسجد جامع سنندج به نام دارالاحسان مشهور شده است.

** مقبره هاجره خاتون
از مهمترین اماکن متبرکه در استان کردستان و شهر سنندج می توان به مقبره امامزاده هاجره خاتون اشاره کرد و این مقبره بدلیل ویژگی های خاص معماری در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و در طول سال مقصد زائران و گردشگران زیادی است.
مقبره امامزاده هاجر خاتون در محله قدیمی سرتپوله شهر سنندج واقع شده و ساختمان آن به صورت مجموعه شامل سه حیاط با فضاهای مجاور، مقبره، مسجد و آرامگاه مشایخ و بزرگان سنندج است.
بر اساس روایات موجود، این امامزاده خواهر امام رضا (ع) است که در سفر آن بزرگوار به خراسان، در کردسـتان رحلت فرمود و در محله قدیمی سر تپوله سنندج به خاک سپرده شد.

**مسجد دو مناره سقز
مسجد دو مناره سقز واقع در محله میان قلعه سقز و در دامنه یگانه تپه تاریخی داخل شهر، یعنی نارین قلعه و در واقع در بافت قدیم شهر در خیابان امام خمینی و پشت حسینیه سقز واقع شده است.
بنای مسجد طبق روایات محلی به زمان شیخ حسن مولان آباد از عرفای حکیم ریاضی دان مشهور عصر افشاریه بر می گردد.
ورودی اصلی این مسجد در ضلع غربی قرار گرفته است این در ورودی، سر در آجری با بافت گره چینی آجر و کاشی زرد رنگ دارد، که معرف دوره زندیه است، مسجد 2 مناره سقز در سال 1380 با شماره ثبتی 2600، در میان آثار ملی کشور به ثبت رسید.

**قرآن تاریخی نگل
قرآن نگل یکی از جاذبه های گردشگری استان کردستان است که در روستایی به همین نام از توابع بخش کلاترزان سنندج که در 65 کیلومتری غرب این شهر و در مسیر جاده سنندج - مریوان واقع است
این قرآن به خط کوفی است و بیش از یک هزار سال از کتابت آن می ‌گذرد و طول صفحات آن 40 سانتی ‌متر و عرض آن 35 سانتی‌متر و در هر صفحه 14 سطر نوشته شده است.
این اثر مقدس مذهبی و هنری، روستا و مسجد نگل را به موزه‌ای معروف تبدیل کرده و در تمام ایام سال مسافران و گردشگران زیادی از این مکان مقدس بازدید می کنند.

**امامزاده پیرعمر(ع) و امامزاده پیر محمد
امامزاده پیر عمر پسر بلافصل حضرت علی (ع) است و نام ایشان را سید عبدالصمد ذکر کردند و چون مدفنش در بلاد اهل تسنن اتفاق افتاده او را پیرعمر می خوانند.
این مجموعه شامل مقبره و مسجد است، بنای اصلی مقبره در زمان سلیمان خان اردلان در سال 1040 هجری قمری ساخته شده و این بقعه در ضلع جنوبی خیابان امام خمینی (ره) در مجاورت قلعه حکومتی سنه دژ قدیم قرار گرفته است.
امامزاده پیر محمد نیز فرزند امامزاده پیرعمر(ع) است و او از اولین ساداتی است که در این منطقه سکونت اختیار کرده است.
این بقعه در میدان نبوت شهر سنندج، بالای تپه ای در گورستان قدیمی پیرمحمد واقع شده است.

**امامزاده سید جلال الدین (ع) - باباگرگر
امامزاده سید جلال الدین از ازنوادگان امام سجاد(ع) است، بقعه تاریخی این امامزاده در خارج از روستای متروکه باباگرگر در 38 کیلومتری شمال شرقی شهر قروه و در حاشیه رودشور واقع است.
مقبره امامزاده از چند بخش شامل اتاق اصلی و گنبدی شکل در بخش جنوبی و اتاق‌های دیگر در ضلع شرقی تشکیل شده است.
چشمه آب معدنی جوشانی از آثار طبیعی در کنار این امامزاده واقع است و منجر به جذب تعداد زیادی گردشگر به منطقه شده است.
این چشمه آب معدنی که ترکیبی از گوگرد و آب است برای درمان بسیاری از بیماری‌ها پوستی مفید است و سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

**مقبره شیخ عباس کومائین
روستای کومایین در 65 کیلومتری کامیاران دارای 90 خانوار و 400 نفر جمعیت است که وجود مقبره شیخ عباس کومائین در این روستا باعث جذب افراد بسیار زیادی حتی از کشورهای دیگر به این روستا شده است.
علاوه بر وجود مقبره شیخ عباس کومائین در این روستا وجود طبیعت بسیار بکر و معماری قدیمی روستا و همسایگی با روستاهای دیدنی و قدیمی مانند قلعه کومایین، نیدر، سرکاریز، قوله دره و باغ خرم موجب جذب گردشگر به این منطقه شده است.
به گفته ساکنان این روستا، 130 سال قبل در این روستا شیخ عباس کومائین زندگی کرده است.

**زیارتگاه حضرت عکاشه
در فاصله 45 کیلومتری شمال غرب کامیاران و بر سر راه جاده آسفالته کامیاران به مریوان در نزدیکی روستای کاشتر زیارتگاه یکی از اصحاب پیامبر به نام معین‌الدین روحانی معروف به حضرت عکاشه وجود دارد.
مردم منطقه بر این عقیده هستند که حضرت عکاشه از سوریه به این محل آمده است در گذشته افراد بسیاری حتی خارج از کشور به این محل می‌آمدند، فاصله نزدیک این زیارتگاه با روستاهای دیدنی تنگی‌ور و پالنگان بر اهمیت آن افزوده است.
استان کردستان علاوه بر جاذبه های دیدنی طبیعی، تاریخی و مذهبی دارای مردمانی خونگرم و مهمان نواز است که در تمامی ایام سال بویژه تعطیلات نوروزی پذیرای مردم مناطق مختلف کشور و حتی گردشگران و مسافران خارج از کشور است و در تعطیلات نوروزی 97 نیز با آغوش باز پذیرای مسافران و گردشگران است.
7348/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.