مردم کردستان با طنین اندازی نوای موسیقی محلی - کُردی در اماکن تاریخی و گردشگری استان به استقبال نوروز 1397 رفتند.

به گزارش ایلنا، نوازندگان سورنا و دهل از  روز یکشنبه 27 اسفند ماه با حضور در اماکن تاریخی مختلف کردستان از جمله خانه کُرد و عمارت خسروآباد نوای موسیقی کُردی را طنین انداز کردند تا با نوای موسیقی کهن این دیار نوید آمدن بهار سر دهند. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان در این باره گفت: در نوروز امسال چهار گروه ژیوار، کردوان، باربد و لاستوک هر روز از 27 اسفند 96 تا 13 فروردین 97 طی پنج نوبت این موسیقی را برای نشاط بخشیدن در اماکن تاریخی اجرا می کنند. 

سید محسن علوی اظهار کرد: این اجراها در خانه کُرد و عمارت خسروآباد در نوبت های صبح و ظهر برگزار می شود و مهم‌ترین هدف از اجرای آن، ارج نهادن به فرهنگ باستانی ایرانی در ایام نوروز و همچنین آشنا کردن جامعه با این رسوم زیبا و قدیمی است. 

او اجرای رقص هلپرکی (رقص کُردی) را از دیگر برنامه‌های نوروز در کردستان اعلام و اضافه کرد: این آیین نیز در دو نوبت صبح و عصر توسط دو گروه در قالب برنامه های نوروزی اجرا می شود. 

علوی یادآور شد: این آیین‌ها در شهرستان‌های استان کردستان نیز همه روزه اجرا می‌شود اما در شهرستان بانه با عنوان جشنواره هلپرکی از اول تا پنجم فروردین و در شهرستان سقز نیز از دوم تا دهم فروردین اجرا می شود. 

بسیاری از آثار باستانی و گردشگری کردستان در طرح برنامه‌های نوروز آماده پذیرایی از مسافران هستند که از جمله آنها می‌توان خانه کُرد، عمارت خسرو آباد و مشیر دیوان، موزه سنندج، دریاچه زریبار مریوان، غار باستانی کرفتو، تپه زیویه، روستاهای گردشگری استان، بازار سرپوشیده سنندج، چشمه آب گرم بابا گرگر، منطقه گردشگری آبیدر،  اشاره کرد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.