فرامرز امیدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مسافرانی که قصد خروج از کشور از این مرز با خودروی شخصی را دارند بهتر است قبل از تعطیلات از گمرکات استان های مبدا نسبت به دریافت مجوز خروج موقت اقدام کنند تا در مرز با مشکلی مواجه نشوند.
وی با بیان اینکه در تمام گمرکات مجوز خروج موقت (کاپوتاژ) برای وسایل نقلیه (سبک و سنگین) صادر می شود، افزود: برای دریافت مجوز، حضور مالک خودرو، خودرو و سند مالکیت ضروری است.
امیدی تاکید کرد: در صورتی که خودرو در رهن بانک یا هر موسسه دیگری باشد باید مالک خودرو مجوز خروج بلامانع وسیله نقلیه را از همان موسسه یا بانک دریافت کند.
معاون امور گمرکی اداره کل گمرکات کردستان یادآور شد: اگر مالک خودرو به شخص دیگری وکالت نامه دهد اعتبار اظهارنامه وکالت نامه یکساله است و در این مدت باید نقل و انتقال مالکیت انجام شود چرا که بعد از این مدت، مجوز خروج غیرفعال می شود.
وی اضافه کرد: بهترین کار برای تسهیل در خروج خودرو از کشور، این است که وکالت نامه به سند قطعی تبدیل شود.
او با اشاره به اینکه تنها مرز رسمی استان کردستان باشماق در مریوان است، گفت: در مرز سیرابنند بانه هم زیرساخت های لازم از طرف جمهوی اسلامی ایران فراهم شده اما با توجه به اینکه طبق قوانین عراق که هر استانی فقط یک مرز رسمی با ایران می تواند داشته باشد به همین دلیل، صدور مجوز خروج از مرز سیرانبند بانه امکان پذیر نیست.
وی افزود: با توجه به تراکم کاری در روز‌های پایانی سال و به منظور تسهیل در ارائه خدمات گمرکی مناسب و شایسته به مردم، گمرک‌های استان کردستان همچون سال‌های گذشته از اواسط اسفند، نوبت‌ کاری را به ۲۴ ساعت در سه شیفت کاری افزایش دادند.
امیدی یادآور شد: این اقدام موجب تسریع و تسهیل در روند فعالیت‌های تجاری و تردد مسافران بویژه از مرز رسمی باشماق مریوان به منطقه اقلیم کردستان عراق است.
به گزارش ایرنا، در تعطیلات نوروزی سال جاری یک هزار و ۴۴۱ دستگاه خودرو سواری و ۶۲ هزار مسافر از طریق گمرکات استان کردستان تردد کردند.
گمرک‌های استان کردستان چهار شعبه فعال در سنندج، باشماق، سیرانبند بانه و بانه دارد و خدمات گمرکی به فعالان اقتصادی، مسافران و خودرو‌های سبک و سنگین ارائه می‌کند.
گمرک سیرانبند بانه و گمرک باشماق از مرزهای گمرکی فعال رسمی و بین المللی استان هستند و گمرکات بانه و مریوان در زمینه ترانزیت، صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی در بخش واردات فعال است؛ ضمن آنکه روزانه ۱۳ میلیون دلار کالا از مرز باشماق مریوان ترانزیت می شود.
مرز سیرانبند بانه نیز دومین و نزدیک ترین مرز مشترک استان کردستان با منطقه شمال عراق است که از حیث حجم صادرات کالا و شمار فعالان و شاغلان اقتصادی رتبه دوم بازارچه های این استان را به خود اختصاص داده است.
کردستان از استان های مرزی کشور بوده که 227 کیلومتر مرز مشترک با شمال عراق، سه بازارچه و یک مرز رسمی و پنج معبر کولبری فعال با مجوز ورود 75 قلم کالا دارد.
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.