مجتبی جوهری عصر پنجشنبه در حاشیه همایش بزرگ افتخارآفرینان ورزش های پهلوانی و زورخانه ای کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: معرفی این ورزش، در گسترش و نهادینه شدن آن در کشور نیز تاثیر گذار خواهد بود.
وی تاکید کرد: در حال حاضر وزرش های پهلوانی و زورخانه ای ضمن حفظ آداب، رسوم و سنت کشورمان، علمی نیز شده است.
رئیس فدراسیون ورزش های پهلوانی و زورخانه ای از خانواده ها خواست نونهالان، نوجوانان و جوانان را به سمت ورزش های پهلوانی تشویق کنند زیرا آداب، رسوم و فرهنگ گذشته همراه با این ورزش حفظ می شود.
به گفته جوهری، حمایت خانواده ها از این ورزش، موجب روی آوردن نونهالان و نوجوانان به این سمت و نهادینه شدن ورزش های زورخانه ای در جامعه می شود.
وی یادآور شد: ورزش های پهلوانی و زورخانه ای به حضور فعال جوانان در اجتماع و کارهای فرهنگی و روی آوردن آنان به منش پهلوانی کمک بسیار زیادی خواهد کرد ضمن اینکه از نظر جسمانی نیز آنها قدرتمند خواهند شد.
جوهری با بیان اینکه در حال حاضر این ورزش ها نیاز به دیده شدن در بین خانواده ها دارد، اظهار کرد: رسانه ها در این زمینه می توانند بسیار تاثیر گذار باشند و موجب معرفی بیشتر ورزش های زورخانه ای به مردم شوند.
رئیس فدراسیون ورزش های پهلوانی و زورخانه ای در ادامه گفت: یکی از بحث های جدی ما در این حوزه و در سطح کشور آموزش دادن است زیرا این ورزش به دلایلی به سمت فراموشی و سنتی صرف انحراف یافته بود و جوانان به آن روی نمی آوردند.
وی اضافه کرد: ورزشکاران زورخانه ای به صورت گروهی و به شکلی جدی و اجتماعی فعالیت دارند که این می تواند آموزش خوبی برای نوجوانان و جوانان باشد.
او رقابت ها و هنرهای فردی را در این ورزش ها دارای پویایی بسیار خوبی اعلام کرد و افزود: کشتی پهلوانی هم از مهمترین و هیجان انگیزترین بخش های ورزش زورخانه ایی و پهلوانی است.
جوهری به تدوین آیین نامه ورزش های پهلوانی و زورخانه ای در کشور اشاره کرد و گفت: تلاش ما در سال آینده، بهینه سازی، استاندارد سازی و همچنین نهادینه کردن این آیین نامه است تا جوانان به پویایی این ورزش واقف شوند.
وی در ادامه کردستان را یکی از استان های فعال در زمینه ورزش های پهلوانی و زورخانه ای دانست و تاکید کرد: مدیریت قوی در راس هیات و ورزشکارانی پرانگیزه در این حوزه مشغول به فعالیت و برای کشور افتخارآفرین هستند.
به گفته وی، ورزشکاران این خطه در مسابقات کشوری حضور پررنگی دارند و امسال نیز هیات ورزش های پهلوانی و زورخانه ای کردستان هیات برتر کشور شناخته شد.
رئیس فدارسیون ورزش های پهلوانی و زورخانه ای یادآور شد: آموزش داوری، مربیگری و مرشدی در سطح شهرستان های این استان، به صورت گسترده شروع شده و با قدرت ادامه دارد.
جوهری با تاکید بر اینکه توسعه کمی این ورزش در سطح شهرستان ها به توسعه کیفی منجر می شود، گفت: امیدواریم پهلوانان و ورزشکاران کردستانی همچنان در سطح کشور برتری خود را حفظ کنند.
به گزارش ایرنا، در پایان این همایش از 40 پیشکسوت و 68 مدال آور کردستانی در رشته ورزش های زورخانه ای تجلیل شد.
حدود 260 ورزشکار سازمان یافته کردستانی در حوزه ورزش های پهلوانی و زورخانه ای، مشغول به فعالیت هستند.
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.