قاسم کاوه روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این تیم های پزشکی که ماما و دارو یار نیز آنها را همراهی می کردند به 2 هزار بیمار در این مناطق خدمات مختلف ارائه کردند.
وی افزود: این تیم های بسیج جامعه پزشکی به 200 روستای استان اعزام شده و علاوه بر خدمان درمانی، خدمات بهداشتی و مامایی را نیز به مردم ارائه کردند.
به گفته وی، این تیم ها غربالگری اولیه بیماری های مختلف مانند فشارخون، قند خون را برای بیماران انجام و برخی خدمات پزشکی و داروی مورد نیاز را به آنها ارائه داده و در صورت لزوم به پزشک متخصص معرفی کردند.
سرپرست سازمان بسیج جامعه پزشکی کردستان تاکید کرد: رویکرد اعزام تیم های پزشکی به مناطق توسعه نیافته در قالب طرح شهید دکتر رهنمون از سال آینده تغییر می کند.
کاوه یادآور شد: در این طرح 100 روستای هدف شناسایی شده و تیم های پزشکی در طول سه تا چهار سال این مناطق را به صورت مستمر حداقل یک بار در ماه مورد بررسی قرار می دهند.
وی با اشاره به حضور تیم های بسیج جامعه پزشکی کردستان در امداد رسانی به زلزله زدگان استان کرمانشاه گفت: تیم های بسیج جامعه پزشکی کردستان پس از وقوع زلزله در این مناطق حضور یافتند و به مداوای بیماران و مجروحان پرداختند.
وی اضافه کرد: علاوه بر راه اندازی بیمارستان صحرایی و ارائه خدمات رایگان، سه تیم پزشکی متخصص شامل زنان، داخلی و اطفال و چند تیم بهداشتی و مقابله با بیماری های بسیج جامعه پزشکی کردستان در این مناطق حضور پیدا کردند.

**راه اندازی بیمارستان های صحرایی و تک تخصصی در کردستان
سرپرست سازمان بسیج جامعه پزشکی کردستان گفت: یکی دیگر از اقدامات بسیج جامعه پزشکی راه اندازی بیمارستان های صحرایی و تک تخصصی در مناطق مختلف استان بوده است.
کاوه افزود: با فعالیت بسیج جامعه پزشکی کردستان تاکنون 28 بیمارستان صحرایی و 26 بیمارستان تک تخصصی در استان راه اندازی شده و به مردم خدمات رسانی کرده است.
وی اظهار کرد: قبل از راه اندازی این بیمارستان ها، بیمارانی که توان مالی معالجه در مراکز درمانی را ندارند، شناسایی شده و سپس بر اساس نیاز آنها بیمارستانی ها با حضور پزشک متخصص و فوق تخصص راه اندازی می شود.
کاوه یادآور شد: به طور متوسط با راه اندازی هر بیمارستان صحرایی، بیش از 6 هزار نفر مراجعه کننده در مجموع بیش از 30 هزار نفر خدمات درمانی تخصصی دریافت کردند.
به گفته وی، در هر یک از بیمارستان های تک تخصصی نیز بطور میانگین 400 نفر مراجعه کرده و بیش از 100 عمل جراحی رایگان انجام شده است.
کاوه اضافه کرد: اگر بیماری در این بیمارستان ها مداوا نشود به مراکز شهرستان یا استان اعزام شده و در صورت نیاز مداوای وی در مراکز پیشرفته تر در تهران نیز پیگیری می شود.

**فعالیت های برون مرزی بسیج جامعه پزشکی کردستان
سرپرست سازمان بسیج جامعه پزشکی کردستان گفت: یکی دیگر از فعالیت های بسیج جامعه پزشکی کردستان اعزام پزشکان بدون مرز به اقلیم کردستان عراق و مداوای بیماران در این مناطق است.
کاوه اظهار کرد: سه تیم پزشکی متخصص بسیج جامعه پزشکی در سال های 92 و 93 با 10 تخصص مختلف به مناطق اقلیم کردستان عراق اعزام شدند.
به گفته وی، تیم های بسیج جامعه پزشکی کردستان برای اعزام به مناطق مختلف و مداوای بیماران در تمام مناطقی که با کمبود پزشک مواجه باشند، از آمادگی کامل برخوردار هستند.
تاریخچه بسیج جامعه پزشکی در کشور به دوران جنگ تحمیلی بر می گردد، در این دوران 80 هزار پزشک و پیراپزشک برای مداوا در جبهه ها حضور داشتند، در سال 1371 با تشکیل بسیج جامعه پزشکی و اجرای طرح ریشه کنی فلج اطفال، در کردستان نیز این جامعه تشکیل شد و تاکنون یک هزار و 600 تیم پزشکی به مناطق محروم استان اعزام کرده است.
استان کردستان یک میلیون و 603 هزار نفر جمعیت دارد، بر اساس آخرین تقسیمات کشوری این استان دارای 10 شهرستان، 29 شهر، 31 بخش، 86 دهستان و یک هزار و 697 آبادی دارای سکنه و 187 آبادی خالی از سکنه است.
3020/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.