به گزارش ایرنا، کتاب به عنوان زیربنای توسعه فرهنگی، مادر این حوزه محسوب می شود و از آنجا که هر مادری برای داشتن بهترین عملکرد در خانواده خود نیاز به توجه و مهربانی سایر اعضای خانواده دارد با این اوصاف برای توسعه همه جانبه یک کشور باید آن جامعه را به سوی مهربانی با کتاب سوق داد.
با توجه به اینکه کتابخوانی به گروه خاص و ویژه‌ای تعلق ندارد و هر فرد باید با کتاب زندگی کند چون مطالعه و کتابخوانی بعنوان یک نیاز و احساس دائمی لازم و روزانه در میان عموم رایج و مطرح است تا افراد جامعه به خواندن و مطالعه ترغیب و فرهنگ کتاب و کتابخوانی تشویق شوند.
استقبال مردم استان کردستان از نمایشگاه بزرگ کتاب نشان داد اگر کار فرهنگی خوب در معرض دید مردم قرار داده شود، مردمی فوق العاده فرهنگی داریم که تشنه کتاب و کتابخوانی هستند.
گذری در نمایشگاه برای گرفتن مصاحبه از انتظارات و میزان رضایت مردم باعث برخورد خبرنگار ایرنا با مدیر سایت مرز کتاب شد، محبت غلامی در این گفت و گو گفت: یکی از مهمترین دلایل آمار پایین مطالعه نداشتن فروشنده خوب کتاب است.
وی با بیان اینکه فروشنده کتاب باید کتاب های که می فروشد را خوانده باشد، افزود: آگاهی از شرایط اقتصادی، فکری و علایق شخصی خریداران کتاب از عواملی است که فروشنده ها باید برای اینکه مردم را به مطالعه علاقمند کنند نیازمند هستند.
غلامی مرتبط نبودن کتاب های مدرسه و دانشگاه را با زندگی واقعی از دیگر عوامل تاثیر گذار بر عدم علاقه مردم به کتابخوانی دانست و اظهار کرد: برای این مشکل باید فکری زیربنایی شود.
در ادامه این مصاحبه ها دختری که در مقطع راهنمایی تحصیل می کرد و از سوی مدرسه به نمایشگاه آمده بود به خبرنگار ایرنا گفت: دیدن کتاب ها و موضوعات مختلف او را ترغیب به بازگشت به نمایشگاه به همراه خانواده برای خرید کتاب کرده است.
سمیه اردلان با اشاره به اینکه کتاب های درسی و سیستم امتحان و نمره او را از هرگونه کتابی زده کرده است، اظهار کرد: نبود فضای مطالعه کتاب های غیر درسی در خانواده نیز علتی دیگر برای عدم مطالعه غیر درسی او است.
استاد دانشگاه و مولف 13 کتاب دینی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه در تولید کتاب برای جامعه ایرانی نیاز سنجی نمی شود، افزود: کتاب هایی که وارد بازار فرهنگی می شود نه تنها جامعه در آنها سوء تغذیه ندارد بلکه دچار پرخوری نیز است.
ژیلا مرادپور به سوء تغذیه جامعه ایران در حوزه چاپ کتاب های دینی اشاره و تاکید کرد: با توجه به شرایط کنونی جامعه بررسی ها نشان داده که خلا روحی امروز جوانان جامعه ایران مربوط به بحث مسائل دینی است.
وی با بیان اینکه عدم نیاز سنجی ها در جامعه موجب رفتن جوانان به سوی مولف های خارجی می شود، یادآور شد: اگر نتوانیم نسل های آینده را با کتاب های خود تغذیه روحی کنیم مطمئن هستیم در آینده برای توسعه کشور مشکلات بزرگی ایجاد می کند.
مرادپور برگزاری هفتمین دوره نمایشگاه کتاب کردستان را بسیار متفاوت تر از دوره های قبل دانست و اظهار کرد: تعداد زیاد ناشران از نقاط قوت این دوره نمایشگاه است.
به گفته وی، با توجه به اینکه کتاب روح زندگی است نبودش در زندگی هر انسان به معنای بی روح بودن زندگی است.
مسئول غرفه انتشارات رشد در هفتمین نمایشگاه کتاب کردستان نیز در خصوص میزان فروش آنها در نمایشگاه گفت: فروش و میزان استقبال مردم از نمایشگاه خیلی بهتر از استان های دیگر بوده است.
سعید ایزدیان با بیان اینکه استقبال گرم مردم کردستان از این نمایشگاه نشان از فرهنگ دوست بودن مردم با کتاب دارد، افزود: هر جامعه ای که با کتاب انس داشته باشد امید به توسعه همه جانبه در آن بیشتر است.
وی به مشکلات حوزه چاپ کتاب در ایران اشاره و اظهار کرد: با وجود تمام مشکلات در این حوزه تلاش ناشران آشتی فرهنگ ایرانی با کتاب و کتابخوانی است.
ایزدیان برگزاری این چنین نمایشگاه هایی را یکی از بهترین راه های ترویج فرهنگ مطالعه دانست و یادآور شد: تخفیف در فروش انگیزه بزرگی برای خرید کتاب از سوی مردم و کمک به اقتصاد و فروش بیشتر ناشران است.
وی با اشاره به اینکه کتاب و توسعه فرهنگی زیربنایی توسعه همه جانبه در هر کشوری است، تاکید کرد: باید با نیاز سنجی جامعه در زمینه توسعه های همه جانبه به فکر ترجمه کتاب های مناسب و تالیف کتاب های مختلف بود.
رئیس هیات عامل بانک شهر کردستان در خصوص فعالیت های این بانک در نمایشگاه کتاب گفت: در 6 روز برپایی نمایشگاه کتاب هفت هزار قطعه بُن خرید کتاب در باجه های فعال این بانک در محل نمایشگاه توزیع شده است.
فریدون پوررضایی اظهار کرد: بانک شهر در این نمایشگاه چهار باجه فعال دایر کرده و نسبت به ارائه خدماتی از جمله توزیع بُن خرید کتاب در بین مراجعه کنندگان می کرد.
وی با اشاره به اینکه بن های خرید کتاب با 20 درصد تخفیف در اختیار علاقمندان قرار می گرفت، افزود: برای این تعداد بُن خرید کتاب در حدود 6 میلیارد ریال سوبسید از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت شده است.
به گفته وی، 20 درصد تخفیف در خرید بُن کتاب توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور تشویق و ترغیب مردم به خرید کتاب در نظر گرفته شده بود.
وی گفت: مردم برای خرید بُن های 500 هزار ریالی مبلغ 400 هزار ریال و برای خرید بن های یک میلیون ریالی 800 هزار ریال پرداخت کردند و 20 درصد مابه تفاوت بن کارت ها را اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تقبل کرده بود.
پوررضایی در خصوص نحوه توزیع ُبن ها یادآور شد: این بُن ها تنها با ارائه کد ملی به شهروندان واگذار می شد تا از ایجاد بازار سیاه و ورود افراد سودجو در این زمینه جلوگیری شود.
وی تاکید کرد: کسانی که نتوانستند در طول نمایشگاه به صورت کامل از بُن های خرید خود استفاده کنند می تواند تا 2 ماه پس از پایان نمایشگاه با مراجعه به شعبه مرکزی بانک شهر سنندج، مبلغ پرداختی خود را دریافت کنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در خصوص میزان فروش کتاب در این نمایشگاه گفت: یک میلیارد و 200 میلیون تومان کتاب در طول 6 روز برگزاری این نمایشگاه به فروش رفته است.
جلال قلعه شاخانی اظهار کرد: این میزان خرید شامل بن کارت خرید، تراکنش کارتخوان های نصب شده در غرفه ها و پول های نقد تحویلی با فروشندگان کتاب در نمایشگاه مردم است.
وی افزود: در این دوره از نمایشگاه کتاب کردستان که از 13 تا 18 اسفند در محل دائمی نمایشگاه های استان در سنندج برپا شد، 65 هزار عنوان کتاب در دسترس علاقه مندان قرار گرفت.
قلعه شاخانی با اشاره به اینکه قیمت کتاب های کودک در این نمایشگاه پایین و خرید کتاب در این حوزه به صورت نقدی بوده است، اضافه کرد: پیش بینی خرید کتاب های این بخش 2 میلیون تومان بوده است.
دبیر هفتمین نمایشگاه استانی کتاب کردستان پرفروش ترین غرفه نمایشگاه را انتشارات ژیار معرفی کرد و افزود: این انتشارات در طول 6 روز برپایی نمایشگاه نزدیک به 60 میلیون تومان کتاب فروخته است.
قلعه شاخانی با اشاره به استقبال بی‌نظیر مردم‌ از نمایشگاه‌ کتاب افزود: مردم‌ استان‌ آنها را در بازدید از این نمایشگاه‌ غافلگیر کردند بطوریکه به صورت تخمینی و تقریبی 73 هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کردند.
وی استقبال از نمایشگاه کتاب را نشان دهنده فرهنگ خوب کتاب و کتابخوانی در استان و اهمیت رویدادهای فرهنگی دانست و یادآور شد: روزانه 31 هزار تراکنش بانکی در نمایشگاه انجام شده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان همچنین برگزاری 6 نشست تخصصی، رونمایی از 20 عنوان کتاب، برپایی محافل نقد و بررسی کتاب و آثار ادبی، گرامیداشت روز زن، غرفه نقاشی کودک، غرفه ایستگاه کودک، پخش زنده موسیقی محلی و برپایی سفره هفت سین نوروزی را از برنامه های جنبی هفتمین نمایشگاه کتاب کردستان برشمرد.
وی افزود: با توجه به اینکه چنین نمایشگاه هایی در استان های کشور برگزار می شود، آمارها نشان می دهد میزان استقبال مردم و فروش کتاب در این نمایشگاه خیلی بالاتر از دیگر نمایشگاه ها است.
قلعه شاخانی در خصوص تفاوت 6 دوره قبلی نمایشگاه با این دوره تاکید کرد: آمارها نشان از تفاوت بسیار زیاد این دوره از نظر میزان فروش و استقبال مردم دارد.
وی با بیان اینکه یکی از اهداف حضور ناشران اقلیم در این نمایشگاه تقویت پیشینه تاریخی، فرهنگی و هنری مشترک میان کُردهای ایران و اقیلم کردستان عراق بود، گفت: مهمترین هدف، پیدا کردن بازار فروش کتاب ناشران استانی در خارج از کشور بوده است.
وی به شرکت اقلیم برای اولین بار در این نمایشگاه به صورت رسمی اشاره کرد و گفت: با توجه به میزان فروش غرفه های کتاب ناشران اقلیم، حضور آنها در استقبال مردم از نمایشگاه تاثیر زیادی داشته است.
قلعه شاخانی عوامل تاثیر گذار در استقبال از نمایشگاه کتاب را گسترده بودن موضوعات و زبان ها دانست و یادآور شد: یکی از شاخص های مهم در میزان استقبال مردم از این نمایشگاه تنوع کتاب های کرُدی بود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان به رایزنی های انجام شده از سوی این اداره با اقلیم کردستان عراق برای برگزاری نمایشگاه مشترک کتاب در بهار سال 97 در اقلیم اشاره کرد و افزود: امیدواریم این تقویت ارتباطات باعث ایجاد بازار خوب برای کتاب های کُردی، ناشران و نویسندگان استان کردستان باشد.
وی در خصوص برنامه های آینده این اداره کل در حوزه کتاب گفت: این برنامه ها شامل ایجاد هیات حمایت از ناشران و نویسندگان در تولید، چاپ و نشر کتاب، برگزاری جایزه کتاب سال، ایجاد شبکه توزیع و نشر که در این راستا از تلاش برای ارتباط با اقلیم کردستان عراق می توان نام برد، تاسیس مجتمع یا شهرک کتاب است.
قلعه شاخانی موج آفرینی، ایجاد شور و شوق در حوزه فرهنگ، دسترسی آسان به تعداد زیادی کتاب در یک نقطه مشخص و تخفیف در خرید کتاب را از نقاط قوت نمایشگاه کتاب برای افزایش آمار مطالعه در جامعه دانست و افزود: استقبال مردم باعث ایجاد شور و نشاط در مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی استان شده است.
وی در خصوص حضور دانش آموزان مدارس در این نمایشگاه یادآور شد: با هماهنگی آموزش و پرورش با هدف آشنایی دانش آموزان با کتاب از تمام مدراس شهر سنندج برای بازدید از نمایشگاه دعوت کردیم.
به گزارش ایرنا، از سال 1371 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به میزان استقبالی که از نمایشگاه کتاب تهران می شود تصمیم گرفت برای سهیم بودن تمام استان های کشور در این کار فرهنگی و ایجاد عدالت فرهنگی این نمایشگاه ها را در تمام کشور برگزار کند.
اولین نمایشگاه استانی کردستان در راستای این تصمیم در سال 1379 شروع به کار کرد که با هشت سال تاخیر نسبت به تاریخ اعلام شده نمایشگاه در این استان شروع به فعالیت کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با اشاره به اینکه از سال 79 تاکنون هفت دوره از این نمایشگاه در استان برگزار شده است، گفت: محدودیت های اعتباری، مشکلات و مسائل فضای نامناسب نمایشگاه، کم بودن میزان استقبال مردم در 6 دوره قبلی و کمبود اعتبارات فرهنک وارشاد از عوامل تاخیر در برگزاری این نمایشگاه به صورت هر سال بوده است.
به گفته وی، همزمان با برگزاری این نمایشگاه برنامه ریزی برای برگزاری هشتمین نمایشگاه در مهرماه سال 97 انجام شده است.
در طول 6 روز برگزاری این نمایشگاه، در مجموع هشت کتاب رونمایی شد که تمام آنها توسط نویسندگان بومی کردستان به رشته تحریر در آمده است.
هفتمین نمایشگاه کتاب کردستان روز یکشنبه با حضور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون وزیر فرهنگ و جوانان کردستان عراق، نماینده ولی فقیه و استاندار کردستان در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی سنندج گشایش یافت.
628 ناشر برای حضور در این نمایشگاه متقاضی شده بودند که 338 ناشر برای حضور در هفتمین نمایشگاه بزرگ کتاب کردستان انتخاب شدند.
علاوه بر ناشران داخلی، 14 ناشر برجسته منطقه شمال عراق (اقلیم کردستان) 2 هزار و 718 عنوان کتاب شامل 42 هزار نسخه را در این نمایشگاه عرضه کردند.
همزمان با آیین افتتاحیه هفتمین نمایشگاه استانی کتاب کردستان از نویسندگان پیشکسوت کُرد همچون عبدالحمید حیرت سجادی، عطا نهایی، هاشم سلیمی، محمد علی کوشا، دکتر محمود ابراهیمی، قادر فتاح قاضی، آزاد برزنجی و بهرام ولدبیگی با اهدای هدایایی تجلیل و تقدیر شد.
بازدید کننده نمایشگاه می تواند از طریق آدرس www.icfi.ir/fa/book و با جستجوی اسم نویسنده، کتاب یا دسته بندی موضوعی، ناشر و محل عرضه آن در نمایشگاه را پیدا کند.
دسته بندی های موضوعی شامل عمومی، دانشگاهی، کشاورزی، هنر، حقوقی، پزشکی، کمک آموزشی و زبان است که علاقه مندان می توانند در میان این بخش ها بدنبال کتاب های مدنظر خود بگردند.
هفتمین دوره نمایشگاه بزرگ کتاب استان کردستان پس از وقفه‌ای سه ساله 13 تا 18 اسفند ماه جاری با حضور ناشران برجسته و فعال کشوری و منطقه شمال عراق در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی سنندج برگزار شد.
7349/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.