مدیر پایگاه منظر فرهنگی، تاریخی هورامان گفت: طرح موزه‌های روستایی هورامان با هدف تمرکززدایی از هورامان و معرفی همه پتانسیل های هورامان فرهنگی در دست اجراست.

به گزارش ایلنا، پویا طالب نیا در گفت  و گو با خبرنگاران با اشاره به گستردگی منطقه فرهنگی هورامان بر لزوم تمرکز زدایی و معرفی ظرفیت ها و پتانسیل های ناشناخته هورامان تاکید کرد.

وی افزود: طرح موزه های روستایی هورامان در همین راستا در دوره دورخیز نوآورانه کردستان مطرح و مورد تایید کارشناسان گردشگری این دوره قرار گرفت.

طالب‌نیا از اهداف این طرح به تمرکز زدایی از هورامان، معرفی کلیه پتانسیل های  هورامان فرهنگی و استفاده از پتانسیل های روستاهای بکر و دست نخورده این منطقه به عنوان جاذبه‌ای برای جذب گردشگران داخلی و خارجی و ایجاد پویایی در کل منطقه ی هورامان اشاره کرد.

مدیر پایگاه منظر فرهنگی، تاریخی هورامان عنوان کرد: این طرح با مشارکت جوامع محلی و مردم روستاها باید انجام گیرد و میتواند در راستای زنده نگه داشتن صنایع مختلف روستایی و توانمندسازی روستاییان مفید و باعث اشتغال زایی در این مراکز شود.

طالب‌نیا از دیگر ویژگی‌های طرح موزه های روستایی هورامان را ارتباط زنجیروار آنان با یکدیگر عنوان کرد و افزود: راه اندازی موزه های روستایی سبب هدایت گردشگران به سایر نقاط منطقه ی هورامان و ایجاد گردشگری فرهنگی و علمی در منطقه می شود.

مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی هورامان گفت: وجود این موزه ها در روستاهای مختلف جغرافیای فرهنگی هورامان می تواند به عنوان یکی از زیرساخت های فرهنگی هورامان مورد توجه ناظرین یونسکو، در راستای ثبت جهانی هورامان در ارزیابی ها قرار گیرد.

وی گفت: اولین طرح ایجاد موزه های روستایی هورامان به دلیل غنای شهر اورامان تخت برای آن در نظر گرفته شده بود که به دلیل عدم همکاری شهرداری این شهر و تخریب بنایی که توسط اداره کل میراث فرهنگی کردستان مکان یابی شده بود به تعویق افتاد.

طالب نیا در پایان گفت: در سال 97 با همت اداره کل میراث فرهنگی استان کردستان، پایگاه منظر فرهنگی تاریخی هورامان، مردم فهیم و فرهنگ پرور هورامان و مسئولین شهرستان سروآباد و بخش اورامان طرح موزه مردم شناسی در شهر اورامان تخت اجرایی خواهد شد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.