به گزارش خبرنگار ایرنا، با توجه به اینکه شهرستان قروه ظرفیت و پتانسیل خوبی در بخش معدن و کشاورزی برای سرمایه گذاری دارد احداث دانشکده صنعت و معدن می تواند جوانان را با مهارت ها و متدهای روز در این 2 بخش آشنا کند که همین امر در منطقه موجب می شود، از خام فروشی جلوگیری شود و همچنین منجر به ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی منطقه خواهد شد.
این پروژه ای که با گذشت چهار سال از زمان کلنگ زنی و آغاز به کار عملیات ساخت هنوز با پیشرفت فیزیکی قریب به 30 درصد در دست اقدام است با تکمیل شدن آن می تواند کمک بزرگی برای شهرستان قروه باشد.
رئیس دانشگاه کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: دانشکده صنعت و معدن قروه با بیش از پنج هزار مترمربع با تغییر کاربری از زمینی که قرار بود به احداث بیمارستان در قروه برسد به دلیل اینکه عملیات عمرانی و ساخت متوقف شده بود در سال 92 از طریق قانونی و با تغییر کاربری به احداث دانشکده صنعت و معدن اختصاص داده شد.
فردین اخلاقیان افزود: این دانشکده در سال 92 کلنگ زنی شد و در همان سال فونداسیون اجراء شد و احداث ساختمان از سال 93 تا نیمه دوم 95 با پیشرفت فیزیکی بیش از 30 درصد در دست اقدام بود.
وی اضافه کرد: از نیمه دوم سال 95 تا شهریور امسال بودجه عمرانی برای تکمیل و احداث این دانشکده اختصاص پیدا نکرده بود.
اخلاقیان گفت: شهریور امسال بر اساس مصوب سفر ریاست جمهوری دولت یازدهم20 میلیارد ریال برای تکمیل این پروژه اختصاص پیدا کرد که 10 میلیارد ریال آن به دلیل مطالبات پروژه به پیمانکار پرداخت شد و 10 میلیارد ریال برای تکمیل پروژه در نظر گرفته شده است.
رئیس دانشگاه کردستان اظهار کرد: اعتبار اولیه اجرای این طرح 100 میلیارد ریال است که تاکنون بیش از 40 میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.
وی افزود: امسال 15 میلیارد ریال برای تکمیل پروژه در نظر گرفته شده اما اختصاص این اعتبار منوط به کار کردن پروژه و بدهکار شدن پیمانکار است.
اخلاقیان تاکید کرد: اگر بودجه و اعتبار به موقع پرداخت شود احداث ساختمان در سال 98 به اتمام می رسد که بعد از آن که ساختمان برای مجوز به دانشکده قطعی شد باید مجوز رشته و هیات علمی و سایر مراحل قانونی از وزارت علوم و تحقیقات گرفته شود.
فرماندار شهرستان قروه نیز گفت: یکی از ظرفیت های شهرستان موضوع بخش معدن است که بالقوه به عنوان یک فرصت محسوب نمی شود بلکه با فرآوری و جلوگیری از خام فروشی می تواند به عنوان یک فرصت مهم قلمداد شود که این موضوع با ایجاد دانشکده صنعت و معدن و بهره گیری از علوم و فنون مناسب با این معادن در راستای جلوگیری از خام فروشی و فرآوری معادن سنگ تاثیرگذار است.
پرویز کولانی اظهار کرد: تربیت نیروی متخصص در ارتباط با این ظرفیت و ایجاد زنجیره تولید در بخش معدن در سطح شهرستان باعث کاهش بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار و مولد خواهد شد.
وی اضافه کرد: این پروژه به عنوان یکی از پروژه های مهم و اثرگذار شهرستان مورد توجه مسئولان بوده و افتتاح آن به عنوان یک ظرفیت مناسب در خصوص بالفعل در آوردن ظرفیت های بالقوه شهرستان در بخش معدن است.
در استان کردستان در حال حاضر دانشگاه کردستان در سنندج و دانشکده علوم پایه و فنی مهندسی در بیجار به عنوان دانشکده های دولتی در حال فعالیت بوده و دانشکده علوم طبیعی در سقز و دانشکده صنعت و معدن با پیشرفت فیزیکی 30 درصد در دست اقدام هستند.
در شهرستان قروه دانشگاه آزاد اسلامی، پیام نور، علمی-کاربردی و ایرانمهر فعال و دانشجو در رشته های مختلف پذیرش می کنند.
7345/ 3020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.