منصور مرادی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه تقلیل منطقه حفاظت شده شهرستان سروآباد یکی از مطالبات مردم منطقه بوده است، اظهار کرد: جلسه شورای عالی حفاظت از محیط زیست به ریاست دکتر روحانی رئیس جمهوری برگزار شد که در این جلسه طرح کاهش منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو در محدوده شهرستان سروآباد به بحث و بررسی گذاشته شد.
وی افزود: با بیان اینکه یکی از موارد مهم این جلسه اصلاح منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو در محدوده شهرستان سروآباد بود که 57 هزار هکتار از وسعت این شهرستان را در بر گرفته و کلیات این طرح مورد تصویب این شورا قرار گرفت.
وی اضافه کرد: افزایش منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو در سروآباد باعث اعتراض مردم به ویژه در بخش هورامان و بخش ژاورود این شهرستان شده بود که ساخت و ساز و فعالیت های کشاورزی و باغی را با محدودیت روبرو کرده بود.
وی یادآور شد: تقلیل منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو در محدوده شهرستان سروآباد باعث توسعه پایدار و ایجاد درآمد پایدار برای مردم منطقه و ایجاد انگیزه برای کشاورزان منطقه و توسعه دادن به فعالیت های باغداری و کشاورزی خواهد شد.
به گزارش ایرنا از مساحت 120 هزار هکتاری شهرستان سروآباد 57 هزار هکتار آن جزو منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو است و محل زیست گونه های نادر و کمیاب محیط زیستی بوده که مهمترین آن کل و بُز کوهی است.
افزایش منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو در شهرستان سروآباد در سال 1389 توسط شورای عالی حفاظت از محیط زیست به تصویب رسیده و همین امر باعث بروز مشکلاتی برای مردم منطقه در بحث افزایش محدوده و انجام فعالیتهای باغی و کشاورزی شده است.
در این راستا مسئولان استانی و نماینده مردم مریوان و سروآباد با ارسال نامه ای به رئیس سازمان محیط زیست کشور خواستار تقلیل منطقه حفاظت شده در شهرستان سروآباد شده اند.
منطقه کوسالان و شاهو طی مصوبه شماره 303 کمیسیون زیر بنایی دولت، درسال 1388، به عنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست کردستان پیوسته است.
این منطقه با وسعت 57 هزار و 236هکتار در استان کردستان، حدفاصل شهرستانهای سروآباد، مریوان و کامیاران واقع شده است.
در این منطقه تاکنون 117 گونه پرنده، 23 گونه پستاندار،17 گونه خزنده و 242 گونه گیاهی، شناسایی شده و مهمترین گونه های جانوری آن کل و بز، خرس قهوه ای، قوچ و میش، کرکس، هما و عقاب طلایی است.
شهرستان سروآباد با 2 بخش مرکزی و اورامان و جمعیتی افزون بر 52 هزار نفر در فاصله 90 کیلومتری از غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و 24 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.
7354/ 3020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.