به گزارش خبرنگار ایرنا، در مراسمی که روز پنجشنبه به همت سپاه شهرستان سروآباد برگزار شد، از روحانیون، نخبگان، برگزیدگان مسابقات استانی و ورزشی تجلیل و قدردانی شد.
فرمانده سپاه شهرستان سروآباد در حاشیه این همایش اظهار کرد: این همایش با هدف قدردانی از تلاش های نخبگان شهرستان در عرصه های مختلف و قدردانی از تلاش های سازنده قشر روحانیون برگزار شد.
سرهنگ جعفر غفاریان افزود: برگزاری این همایش همچنین در راستای الگو سازی و تعمیم دادن تلاش ها و خدمات روحانیون و نخبگان جامعه به قشر جوان و نسل های آینده بسیار مثبت و مثمرثمر واقع شود.
یکی از اساتید دانشگاه های کردستان نیز در این همایش با نقش موثر روحانیون در جامعه اشاره کرد و افزود: روحانیون در تریبون های مختلف از جمله نماز جمعه نسبت به آگاه سازی افراد جامعه از ناهنجاری های اجتماعی و معضلات جامعه همت و تلاش کنند.
عبدالسلام کریمی افزود: امروزه پدیده شوم قاچاق در جامعه روبه افزایش بوده و این مسئله باعث کاهش تولیدات داخلی و ضربه به اقتصاد داخلی و کارخانجات شده است که در این راستا دولت باید با ایجاد امکانات به ویژه در روستاها نسبت به ایجاد اشتغالزایی اقدام کند.
وی ادامه داد: بیکاری و عدم اشتغال جوانان باعث مهاجرت مردم از روستاها به حاشیه شهرها و افزایش معضلات حاشیه نشینی شده است که در این راستا توجه بیشتر به روستاها به عنوان مراکز تولیدی می تواند باعث ایجاد درآمد پایدار و کاهش مهاجرت به حاشیه شهرها شد.
این استاد دانشگاه کردستان خطاب به نخبگان جامعه گفت: نخبگان باید با طراحی و ایده پردازی و ارائه راهکارهای مناسب نسبت به ایجاد اشتغالزایی و روش های درآمدزایی در جامعه همت و تلاش کنند و برنامه ها و نظرات خود را در اختیار دولت قرار دهند.
در پایان این همایش از نخبگان، روحانیون، برگزیدگان مسابقات علمی، فرهنگی، ورزشی و هنرمندان نمونه شهرستان سروآباد تجلیل و قدردانی شد.
**پنجمین همایش دهیاران بخش هورامان
پنجمین همایش دهیاران بخش هورامان با حضور بخشدار، جمعی از مسئولین شهرستانی و دهیاران در محل بخشداری هورامان برگزار شد.
بخشدار هورامان در این همایش از برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی هنری در سطح روستاهای منطقه خبر داد و گفت: باتوجه به فرهنگی بودن استان کردستان و به ویژه شهرستان سروآباد برگزاری برنامه های فرهنگی در منطقه یک اصل و یک ضرورت است.
صباح محمدی با اشاره به بافت فرهنگی روستاهای منطقه، فعالیت دهیاران و شوراهای اسلامی را در این زمینه ضروری دانست و گفت: در سال آینده در هر روستا یک برنامه فرهنگی که باعث ایجاد نشاط و امید و همچنین باعث توسعه فرهنگ منطقه شود، برگزار می شود.
وی افزود: در حد توان و امکانات موجود و در راستای رسیدن به جامعه مطلوب و ایده آل، آموزش و پرورش را در رسیدن به اهداف مشخص شده در سند تحول بنیادین کمک و همکاری خواهیم کرد.
بخشدار هورامان گفت: دهیاران یکی از حلقه های ارتباطی مهم دولت با مردم هستند و انعکاس دقیق و صحیح مشکلات و توانمندی های روستاها، بستری مناسب برای آبادانی این مناطق را فراهم می کند.
وی تاکید کرد: دهیاران در روستاها باید بر تمامی امورات روستا تسلط و اگاهی داشته، امورات ضروری را فوراً اطلاع رسانی و از تمامی ظرفیت های ممکن و موجود در سطح روستا برای خدمت به مردم بهره گرفته به ویژه بر پروژه های عمرانی روستای نظارت کامل داشته و گزارشات لازم را منعکس نمائید .
محمدی ادامه داد: دهیاران و شوراهای اسلامی به عنوان نهادهای مردمی و محلی می توانند با سیاست گذاری، مدیریت و اجرای برنامه های مختلف آموزشی توسعه زیرساخت های لازم وکمک به جذب منابع مالی در توسعه روستاها نقش آفرینی کنند .
وی اضافه کرد: اگر دهیاران به عنوان مدیران محلی در روستاها موفق شوند سرمایه اجتماعی روستا افزایش پیدا کرده اما اگر دهیاران در این زمینه موفق عمل نکنند بزرگترین ضربه به روستاها وارد می شود و سرمایه اجتماعی روستا هدر رفته و تعامل، تجانس و همدلی در سطح روستا از بین می رود .
بخشدار هورامان یادآور شد: در طی سال جاری اعتبارات بسیار خوبی توسط دولت برای توسعه روستاها اختصاص داده شده است که در این راستا می طلبد با یک برنامه ریزی درست و منطقی شرایط و بستر مناسب برای استفاده بهینه از این اعتبارات در حوزه های مختلف و به ویژه در مسایل فرهنگی و آموزشی را فراهم کنیم.
رئیس اداره آموزش ‌و پرورش شهرستان سروآباد نیز در این همایش بر ضرورت تشکیل شورای همیاری آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: شورای اسلامی روستاها و دهیاران با هم‌اندیشی و همکاری مؤثر و همچنین بررسی مشکلات حوزه آموزش‌ و پرورش می‌توانند در ارتقای وضعیت آموزشی گام های مثبت و موثری بردارند.
محمد عزیزی با بیان اینکه دهیاران متولیان امور مردم در روستاها هستند، تاکید کرد: در سطح شهر برخی از ادارات و ارگان های دولتی گاها به آموزش‌ و پرورش کمک می‌کنند اما در سطح روستاها دهیاران می توانند در حد توان از محل اعتبارات آموزشی دهیاری کمک حال آموزش و پرورش باشند.
وی خواستار برنامه‌ ریزی دهیاران و شوراهای اسلامی برای توسعه فضای آموزشی روستاها، هم‌افزایی با مدیران مدارس روستایی و برنامه‌ ریزی برای اجرای بهتر طرح‌ های متعدد پرورشی و آموزشی شد.
رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی هم اظهار کرد: همه مدیران و مسئولان به ویژه دهیاران و شوراهای اسلامی در راستای تحقق کردستان فرهنگی مدنظر رهبر معظم انقلاب باید همت و تلاش کرده و با برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری شور، نشاط و امید را در سطح جامعه به ویژه در روستاها توسعه دهیم .
هادی روخنده با بیان اینکه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سروآباد در صدور مجوز و کمک به برنامه های فرهنگی در سطح روستاها همت و تلاش خواهد کرد، گفت: در راستای دایر کردن کانونهای فرهنگی و هنری مساجد با دهیاران، شوراها و روحانیون روستاها همکاری لازم به عمل می آید و تلاش خواهیم کرد در هر روستا یک کانون فرهنگی هنری و کتابخانه روستایی دایر کنیم.
در ادامه این همایش سید علی سجادی رئیس شورای اسلامی بخش اورامان و سایر دهیاران و اعضاهای شورای اسلامی روستاها مهمترین مسائل و مشکلات حوزه کاری خود به ویژه در حوزه آموزشی و فرهنگی را مطرح و بر لزوم پیگیری آنها تاکید کردند.
شهرستان سروآباد با 2 بخش مرکزی و هورامان با بیش از 52 هزار نفر جمعیت در فاصله 90 کیلومتری از غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و 24 کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.
7354/ 3020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.