قبرستان تایله، قدیمی ترین آرامستان سنندج در خیابان طالقانی (فیض آباد) و شمال این شهر قرار دارد و آرامگاه بزرگانی چون شیخ عبدالله کوسه و شاعر نامدار کُرد ماموستا حمدی در این مکان قرار دارد.
آرامگاه امامزاده شیخ عبدالله کوسه همواره مکانی برای زیارت دوستداران اهل بیت است و عصرهای پنجشنبه و جمعه پذیرای تعدادی از شهروندان است که البته بدلیل حضور و تردد معتادان در این قبرستان، در سال های اخیر تعداد زوار کاهش یافته است.
خانواده هایی هم که عزیزان شان در قبرستان تایله دفن شده برای قرائت فاتحه و زیارت اهل قبور عصرهای دوشنبه و پنجشنبه در این مکان حضور می یابند که تعداد آنان نیز نسبت به سال های گذشته کمتر شده و بدلیل سکونت معتادان در کنار قبرها جرات نزدیک شدن به آنجا را ندارند.
در سال های نه چندان دور، این قبرستان محل تجمع بسیاری از زنان، مردان، کودکان و جوانانی بود که جدا از زیارت برای گذراندن اوقات فراغت بویژه در بهار و تابستان دقایق و ساعاتی آرام را کنار هم سپری می کردند.
حتی زمانی این قبرستان آنقدر امن بود که تعدادی از دانش آموزان در فصل امتحانات آنجا را برای مطالعه انتخاب می کردند و در فضای آرام و طبیعت زیبای آن به مرور درس های خود می پرداختند.
اکنون در کنار برخی از مزارها چندین فرد معتاد (مرد و زن) با استفاده از گونی، چادر و پلاستیک پناهگاهی برای خود ساخته و روزگار را با تزریق و مصرف مواد در کنار سنگ قبرها سپری می کنند.
از طرفی این آرامستان راه اتصال خیابان طالقانی و بلوار ارشاد است و مسیری میانبر برای شهروندانی که می خواهند در زمان کمتری این مسیر را طی کنند ولی وجود افراد معتاد در آنجا، مردم را از تردد در این مسیر باز می دارد.
با وجود اینکه شهرداری سنندج برای ممانعت از حضور معتادان و رفاه شهروندان، دیوار این قبرستان را تخریب و در ورودی آن پارکی کوچک احداث کرد اما این کار نیز مانع از حضور معتادان نشد و این افراد آزادانه در تایله سکونت داشته و تردد می کنند.
نکته قابل توجه آنکه آرامستان تایله در مسیر تردد مسافرانی است که قصد خروج از مرکز شهر سنندج به سمت سقز را دارند؛ همچنانکه این قبرستان به پارک نسیم که هر سال محل اسکان موقت مهمانان نوروزی است نیز نزدیک است که بی گمان وجود و تردد معتادان، تصویری زشت را در ذهن مسافران ایجاد کرده و بدلیل عدم احساس امنیت، ممکن است محل را ترک کنند.
با وجود اینکه نیروی انتظامی چندین بار نسبت به جمع آوری معتادان قبرستان تایله اقدام کرده اما به قول فرمانده انتظامی استان بدلیل نبود مکان برای نگهداری آنان و عدم همکاری دستگاه های مربوطه نمی توان در زمینه جمع آوری این افراد انتظار برداشتن گامی اساسی را داشت.
می طلبد تمامی دستگاه های مرتبط از جمله شهرداری، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و نیروی انتظامی در این زمینه تلاش خود را بکار گرفته، با برنامه ریزی صحیح و دراز مدت و با همکاری یکدیگر برای جمع آوری معتادان متجاهر در سطح شهر (بویژه قبرستان ها) و اسکان آنان در کمپ های ترک اعتیاد، گامی مثبت و اصولی بردارند و با این کار به پاکسازی جامعه از آسیب های اجتماعی و ایجاد امنیت و رونق اماکنی زیارتی مانند تایله کمک کنند.
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.