به گزارش ایرنا، برهان صلواتی سه شنبه شب در بازدید سرزده کارخانه کاشی کسری کردستان با بیان اینکه بسیاری از واحدهای تولیدی اظهار کرد: می توان با استفاده مواد تولیدی داخل استان از سوی دستگاه های اجرای و مردم نقش فرهنگ مصرف داخلی را معنی بخشید.
وی اضافه کرد: کاشی کسری جزء پنج شرکت بزرگ استان کردستان هم اکنون با ظرفیت 220 نفر اشتغال مستقیم در حال فعالیت بوده و یکی از مشکلات فعلی این کارخانه عدم استفاده پیمانکاران طرح های دولتی از محصولات این کاراخانه است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بدون شک اگر محصولات این کارخانه به خارج از کشور صادر نمی شد هم اکنون با رکود دست و پنجه نرم می کرد گفت: اگر فرهنگ مصرف تولیدات بومی در کشور و به تبع آن در کشور نهادینه نشود تمای سرمایه های موجود طرح های تولیدی و همچنان اشتغال های مستقیم و غیر مستقیم طرح ها از بین می رود.
صلواتی گفت: از بین رفتن فرصت های شغلی موجود علاوه بر اینکه مانع از تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی بله باعث بروز بسیاری از مشکلات کشور می شود.
به گفته وی، در حضور بین کارگران این شرکت حس همدلی موجود در بین کارگران و کارفرما به عنوان الگویی مناسب برای شرکت‌های تولیدی و صنعتی استان است که می توان با توسعه آن در بین تمامی واحدهای استان نیز گامی در تحکیم روابط شغلی واحدها برداشت.
وی همچنین تجدید نظر برخی از دستگاه های خدمات رسان استان در خصوص بخشودگی جرایم، دیرکرد ها، تامین تسهیلات مصوب کارگروه رفع موانع تولید از سوی بانک ها را خواستار شد.
مدیرکارخانه کاشی کسری نیز در این آیین گفت: در هفت سال گذشته در اثر رکود به وجود آمده در صنعت ساختمان و نوسانات ارزی مشکلات بزرگی برای صنعت به ویژه صنایع وابسته به ساختمان به وجود امده است که برون از این وضعیت نیازمند تعامل سه بخشش دولت به عنوان حامی، صنعت به عنوان کارفرمایان و منابع انسانی به عنوان بازوی محرک تولید است.
حسین آروند اظهار کرد: این شرکت هم اکنون توانسته با استفاده از تعامل دو بازوی کارفرما و منابع انسانی چهار خط تولید کارخانه را سه شیفته فعال نگهدارد و حدود 80 درصد از محصولات خود را به خارج از کشور صادر کند.
به گفته وی، سیاست این کارخانه کاهش بهای تمام شده محصول بوده که برای موفقیت بیشتر نیازمند حمایت بیشتر دولت به ویژه دستگاه های خدمات رسان و بانک ها هستیم.
وی عمده مشکل موجود این کارخانه را کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش عنوان کرد و افزود: برخی از قوانین وضع شده مانع تولید بوده به طوری که باعث ایجاد بهانه جویی دستگاه های اجرایی برای سنگ اندازی در مسیر تولید می شود.
وی گفت: در اثر سنگ اندازی برخی دستگاه ها به ویژه بانک های عامل پرداخت تسهیلات طرح توسعه این شرکت که حدود 60 درصد از ظرفیت تولید و اشتغال این کارخانه را افزایش می دهد همچنان به صورت بلاتکلیف مانده است.

**معنای کارافرینی با ایجاد زنجیره ارزش توسط خواهر و بردار کردستانی
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان در بازدید از 2 شرکت تعاونی به‌فره چال آبیدر خانی و کشت و صنعت خانی کردستان گفت: خواهر و برادری که توانسته اند با فعالیت های وابسته به باغداری، دامدری و صنایع تبدیلی کشاورزی برای 30 نفر شغل پایدار ایجاد کنند بدون شک کار آفرینی را به صورت کامل معنی کرده اند.
صلواتی افزود: حمایت از کارآفرینانی که بدون دریافت هیچ گونه تسهیلاتی فعالیت های خود را آغاز کرده کرده باید در راستای تشویق آنان به ادامه این مسیر باشد.
وی گفت: اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی کردستان به منظور حمایت از این کارآفرینان فروش پنج تن از محصولات کارگاه میوه خشک کنی این خواهر و برادر را پیگیری می کند و همپای انان در راستای اخذ مجوزهای لازم از دستگاه های اجرایی از پیگیری می کند.
مدیرعامل شرکت تعاونی بفره‌چال آبیدر خانی نیز در این آیین گفت: جرقه احداث کارخانه میوه خشک کنی از سال 82 زده شد تا بتوانیم زنجیره ارزش را در محصولات باغ 28 هکتاری خود ایجاد کنیم.
سمیه یاری با بیان اینکه نهایتا در سال 93 موفق به احداث این کارخانه در کنار باغ شدیم افزود: هم اکنون طی تفاهم ‌نامه‌ای منعقد شده بین ما و اداره کل بهزیستی کردستان برای 15 زن سرپرست خانوار شغل مستقیم ایجاد شده است و کارخانه ظرفیت تولید 40 تن میوه خشک در هر سال را دارد.
وی که به عنوان بانوی کارآفرین نمونه استان از سوی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شده است در بخش دیگر سخنان خود به احداث سردخانه 500 تنی میوه‌های سردرختی و سفره خانه سنتی در کنار باغ خانوادگی خود اشاره کرد و گفت: در این دو واحد نیز برای 12 نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی شده تا میزان اشتغال این شرکت تعاونی به 27 نفر برسد.
یاری افزود: تمامی این فعالیت ها بدون دریافت تسهیلات به ثمر نشسته است و انتظار داریم اداره کل راه و شهرسازی، دانشکده علوم پزشکی و سازمان جهاد کشاورزی ا تسهیل گری برای اخذ مجوزهای لازم از اشتغال های ایجاد شده در این محل یاور ما باشند.
مدیرعامل شرکت تعاونی کشت و صنعت خانی نیز در این بازدید با بیان اینکه این شرکت تعاونی به همراه شرکت تعاونی بفره‌چال آبیدر خانی در قالب یک محموعه فعالیت می کنند گفت: این مجموعه با زیربنایی بیش از 28 هکتار به عنوان بزرگترین مجموعه باغ منسجم کردستان است که در آن بیش از 10 هزار اصله درخت مثمر به ثمر نشسته است.
بریان یاری وی اظهار کرد: میزان تولید سالانه این باغ در هر سال حدود یک هزار تن میوه سردرختی در هشت نوع میوه است و به صورت ثابت برای 30 نفر به صورت فصلی (هنگام برداشت میوه) برای 50 نفر ایجاد اشتغال کرده و هم اکنون نیز 50 نفر نیز بازنشسته دارد.
وی افزود: در این مجموعه علاوه بر تولیدات باغی، یک واحد گاوداری 100 راسی پرورش گاو شیری و گوشتی، مجتمع پرورش 40 تنی ماهیان سردآبی، مجتمع پرورش 20 رأسی اسب نژاد کردی، سفره‌خانه سنتی، مجتمع ورزشی، تفریحی و گردشگری در آن فعالیت می کند.
یاری افزود: انتظار داریم مدیران شهری و مسئولان استانی ما را در مناسب‌سازی راه دسترسی به این مجموعه که حدود یک کیلومتر است یاری نمایند و تسهیلاتی را نیز برای تکمیل مجموعه ورزشی، تفریحی و گردشگری در اختیار ما قرار دهند.

*توانمندی تعاون از آموزش تا تولید جریان دارد
مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی کردستان در بازدید از شرکت تعاونی کسری کارآفرین غرب (آموزشگاه فنی و حرفه ای کسری) نیزافزود: ظرفیت تعاون تنها در تولید نیست بلکه پتانسیل های آن از آموزش شروع و به سمت تولید حرکت می کند.
صلواتی افزود: مهارت‌آموزی یکی از زیربنایی‌ترین امور برای توسعه اقتصادی و اشتغال بوده و با محوریت تشکل‌های تعاونی سعی می شود از توانمندی این شرکت استفاده شود.
به گفته وی، این شرکت از تعاونی های توانمند استان کردستان در عرصه آموزش است که علاوه بر ایجاد فضای آموزشی استاندارد، دوره های آموزشی خود را متناسب با نیاز روزجامعه و به صورت بازار محور ارایه می کند.
وی اضافه کرد: این شرکت توانسته در بخش های مختلف آموزش کارکنان دولت، جی آی اس، کشاورزی نیز حرفی برای گفتن داشته دستگاه های ذینفع استان در حوزه تعاون نیز یاور این مجتمع و شرکت های تعاونی مشابه هستند.
وی گفت: این دستگاه ها به عنوان حامی و ناظر این شرکت های تعاونی در نظر دارند تا با همکاری شرکت نمایشگاه های بین المللی کردستان در هر دوره از نمایشگاه غرفه ای رایگان برای تبلیغ در اختیار شرکت تعاونی کسری کارآفرین غرب قرار دهند.
وی افزود: همچنین اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی در نظر دارد برخی از طرح های تحقیقاتی مرتبط با حوزه های روستا تعاون استان را به این شرکت تعاونی محول کند.
مدیرعامل شرکت تعاونی کسری کارآفرین غرب نیز در این آیین گفت: این واحد فعالیت خود را از سال 85 در در زمینه ارائه خدمات آموزشی و فعالیت‌های مرتبط با آماده‌سازی نیروهای انسانی توانمند برای ورود به بازار کار در استان آغاز کرده که تاکنون برای 50 نفر شغل ایجاد کرده است.
مهری رزوانی افزود: فعالیت خود را با دغدغه فراهم‌کردن زمینه‌های لازم برای ورود نیروهای توانمند و تحصیلکرده کردستانی به بازار کار و تولید آغاز کردیم و هم‌اکنون در بسیاری عرصه‌های فنی، مهندسی، مدیریتی و مالی به ارائه خدمات آموزشی متناسب با نیاز بازار کار استان و حتی استان‌های دیگر کشور می‌پردازیم.
وی با بیان اینکه تاکنون از هیچ تسهیلاتی استفاده نکرده‌ایم بیش از 10 میلیارد ریال نیز از آورده شخصی در این شرکت تعوانی سرمایه گذاری شده است اضافه کرد: ایجاد امکان بهره‌مندی این شرکت از خدمات طرح تکاپو و تسهیلات کم بهره بانکی و فراهم کردن زمینه افراد جویای اموزشی را به عنوان خواسته های خود اعلام کرد.
طبق سرشماری نفوس و مسکن سال 1395، جمعیت کردستان یک میلیون و 603 هزار و 11 نفر است که از این تعداد 70.8 درصد در مناطق شهری و 29.2 درصد هم در مناطق روستایی استان ساکن هستند.
3034/ 3020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.