رسانه ها برای اینکه بتوانند به وظایف و مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند نیاز به شرایط و امکاناتی دارند که به نظر می رسد این شرایط در کردستان زیاد فراهم نیست.
بی توجهی به مسئولیت اجتماعی و انجام درست وظایف، موجب می شود روش های غلط برای تحقق خواسته ها و مطالبات جایگزین شود.
تعداد زیادی از فعالان رسانه ای در استان کردستان سرپرستی یک روزنامه سراسری را بر عهده دارند و خود در نقش سرپرست، خبرنگار و آگهی بگیر ظاهر می شوند.
این نقش های چندگانه در عمل موجب شده یا در هیچ کدام موفق نباشند یا اینکه بخشی را بر دیگری ترجیح دهند که اغلب این بخش آگهی هاست که بر دیگر مسئولیت ها ترجیح داده می شود و نقش ها و بخش های دیگر به حاشیه رانده می شوند و این یکی از دلایلی است که خبرها، گزارش و تحلیل های بسیار کمی در نشریات کردستان دیده می شود.
هفته نامه های دارای مجوز در این استان اما شرایط به نسبت بهتری دارند و با توجه به یارانه ای که به آنها پرداخت می شود و حضور کسانی که دغدغه بیشتری برای اطلاع رسانی دارند باعث شده تولیدات بیشتری در موضوع های اصلی و دغدغه های مردم داشته باشند.
نمایندگی خبرگزاری ها در استان هم با توجه به اینکه بر اطلاع رسانی محض تاکید دارند و هزینه های آنها از دفتر مرکزی تامین می شود توانسته اند در زمینه اطلاع رسانی و انجام مسئولیت های خود کمی بهتر عمل کنند.
در مجموع به نظر می رسد رسانه های استان آن گونه که انتظار می رود نتوانسته اند تاثیرگذار باشند یا به مسئولیت های اجتماعی خود عمل کنند.
خبرگزاری ایرنا مرکز سنندج با توجه به نقش مهم رسانه ها در آگاهی بخشی به جامعه و لزوم توجه بیشتر اهالی رسانه و خبرنگاران به مقوله مسئولیت اجتماعی میزگردی با حضور 6 نفر از مدیران مسئول نشریات، خبرگزاری ها و کارشناسان رسانه برگزار کرد و به بررسی اهمیت این موضوع از دیدگاه آنان پرداخت.

** رسانه های کردستان به رسالت خود عمل نکرده اند
مدیر مسئول هفته نامه روژان که یکی از پیشکسوتان عرصه رسانه ای کردستان است، می گوید: رسانه های این استان اگر عمقی بنگریم به رسالت و مسئولیت اجتماعی خود عمل نکرده اند اما اگر به عنوان شغل بنگریم اغلب به هدف خود رسیده اند.
سلیمان الله مرادی افزود: رسالت واقعی رسانه و خبرنگاران آگاهی بخشی، ارتقای علم و دانش و بینش جامعه است.
وی با اشاره به جمله ای از امام خمینی (ه) خطاب به اهالی رسانه مبنی بر اینکه تقلب نکنید و واقعیت ها را بنویسید، اظهار کرد: اینکه رسالت خود را درست انجام ندهیم و کم کاری کنیم همان تقلب، کم فروشی و دغل کاری است.
الله مرادی با بیان اینکه اگر رسانه ها قوی باشند رکن چهارم باید همتراز با سه رکن دیگر قرار گیرد، یادآور شد: بسیاری از فعالان رسانه ای بویژه در استان از سر ناچاری وارد این حرفه شده و از دانش و تجربه لازم نیز بی بهره اند.
وی با اشاره به اینکه شرایط موجود ماهیت خبرنگاری را به چالش می کشد، گفت: امروز خبرنگاران ما معامله گر هستند یا گرفتن آگهی و رپرتاژ را بر سایر امور خود مقدم می دانند.

** حرفه ای عمل کردن مهمترین مکانیزم در تعهد اجتماعی رسانه هاست
مدیر مسئول هفته نامه ده نگی کردستان گفت: بهترین مکانیزم در زمینه تعهد اجتماعی رسانه ها حرفه ای بودن و حرفه ای عمل کردن روزنامه نگار و خبرنگار است.
هوشیار بابایی افزود: وقتی خبرنگار یا روزنامه نگاری مسائل حرفه ای خود را انجام دهد به تعهد و مسئولیت اجتماعی خود عمل کرده است.
وی با بیان اینکه در زمینه تعهد اجتماعی در کشور به بیراهه رفته ایم، تاکید کرد: این موضوع در زمینه های مختلف مدیریتی نیز وجود دارد و دلیل اصلی آن نیز عدم تخصص، تجربه و غیرحرفه ای بودن نیروها است.
بابایی یادآور شد: خبری که توسط یک رسانه قرار است منتشر و در جامعه اطلاع رسانی شود باید دارای جنبه های لازم از جمله منابع موثق، شاهد عینی و... باشد و صادقانه انعکاس داده شود در این صورت می توان گفت آن رسانه در مسیر مسئولیت اجتماعی خود قرار گرفته است.
وی گفت: استان کردستان از کمبود نیروهای حرفه ای در حوزه رسانه رنج می برد و اگر هم این نیروها وجود نداشته باشند در زمینه رعایت و انجام مسئولیت اجتماعی نمره قبولی را کسب نخواهیم کرد.
به گفته وی، تیمی که در یک رسانه مشغول به فعالیت است باید از تخصص لازم برخوردار بوده و آموزش های لازم را در زمینه فعالیت های کاری و حرفه ای خود ببیند تا بتواند به مسئولیت و تعهد اجتماعی خود عمل کند.

** اهمیت تاثیرگذاری و ایجاد انگیزه در جامعه از سوی رسانه
سردبیر هفته نامه سیروان هم با اشاره به اینکه استاندارد مشخصی برای ارزیابی مسئولیت اجتماعی وجود ندارد، گفت: اگر بازتاب تولیدات رسانه در جامعه انگیزه ایجاد کند و موجب تاثیرگذاری در پیشرفت شود آن رسانه موفق بوده است.
توفیق رفیعی اضافه کرد: اگر رسانه ای در آن مسیر قرار گرفت یک قصد اجتماعی ایجاد کرده و موثر بوده است.
وی با اشاره به اینکه رسانه ها هدفمند، سازمان مند و چارچوب مند عمل نمی کنند، یادآور شد: عناصر خارجی تولید پیام در استان کردستان از عناصر داخلی تولید پیام قوی تر عمل می کند و تا شرایط به این شکل باشد نمی توان انتظار داشت رسانه ها بتوانند به مسئولیت اجتماعی خود عمل کند.
رفیعی با بیان اینکه امکان تولید درآمد برای رسانه های استان وجود ندارد، تاکید کرد: اقتصاد رسانه در کردستان با این ساحت اجتماعی و سیاسی بهتر از این نمی شود.
وی گفت: الزاما حرفه ای بودن نمی تواند موجب عمل به مسئولیت اجتماعی شود بلکه همه جامعه باید این مسئولیت پذیری را داشته باشد.

** رسانه های کشور بر اساس مسئولیت اجتماعی شکل نگرفته اند
کارشناس حوزه رسانه در استان کردستان نیز گفت: بحث مسئولیت و تعهد اجتماعی خود یکی از نظریات رسانه است و در نظریه مسئولیت اجتماعی، رسانه از جایی مجوز نمی گیرد چون مجوز گرفتن از جایی به معنی پاسخ دادن و کنترل شدن از سوی آن نهاد و یا ارگان است.
علیرضا خوش گفتار اظهار کرد: رسانه های ما بر اساس مسئولیت اجتماعی شکل نگرفته اند که بخواهند بر این اساس نیز حرکت کنند اما امروز در بسیاری از مواقع رسانه ها و فعالیت آنها را در چارچوب سخت و خشن دولتی قرار داده ایم.
این کارشناس رسانه همچنین با اشاره به استقلال رسانه ها یادآور شد: بحث استقلال رسانه ها در عمل موضوعی بسیار آرمان گرایانه است و وجودی برای آن نمی توان تصور کرد.
به گفته وی، همه رسانه ها بر اساس سیاست های کلان رسانه ای خود خبرهای مختلف را پوشش می دهند و یا اینکه حامیانی که آنان را مورد حمایت قرار داده است تعیین می کنند که واقعیت چه چیزی باشد.

** گفتمانی در رسانه های کردستان شکل نگرفته است
سرپرست خبرگزاری مهر در کردستان هم با اشاره به بی هدف بودن فعالان عرصه رسانه در کردستان گفت: رسانه ها در این استان نمی دانند چه می کنند و گفتمانی در میان آنها شکل نگرفته است.
آرمان نصرالهی افزود: رسانه های استان معلولی محسوب می شوند که علتی آنها را شکل می دهد و هر گفتمانی در راس توسط مسئولان باب شود رسانه ها هم بدنبال آن می روند.
وی اضافه کرد: دورانی مردم داری، در دوره ای توسعه و امروز گفتمانی دیگر در استان شکل می گیرد و رسانه پیرو این فضا می شود و نمی تواند بر آن اثر بگذارد.
نصرالهی با بیان اینکه در هیچ مرجع تصمیم گیری استان کردستان رسانه ها حضور ندارند اضافه کرد: اساسا رسانه های استان نمی توانند بازیگر باشند بنابراین نمی توانند در شکل دهی افکار عمومی هم نقش داشته باشند.

** رسانه های کردستان کمتر وارد حوزه مردم و مشکلات مردمی شده اند
کارشناس حوزه مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان نیز گفت: نشریات کردستان در زمینه مسئولیت اجتماعی به نیمی از اهداف خود رسیده اند و نباید تمام آنها بویژه نشریات مکتوب را در استان به یک چشم نگاه کرد.
ماجد رموزی با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی یک رسانه باید اطلاع رسانی در زمینه آسیب ها و مشکلات موجود در جامعه باشد، افزود: رسانه ای که به تعهد اجتماعی خود عمل کند می تواند برای مسئولان در زمینه های مختلف و رفع موانع و مشکلات موجود در جامعه راهگشا باشد.
وی اظهار کرد: نقطه ضعفی که در استان کردستان در زمینه مسئولیت و تعهد اجتماعی رسانه ها وجود دارد بخشی مربوط به مسئولان و بخشی نیز به خود رسانه ها بر می گردد.
کارشناس مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان یادآور شد: نشریات و رسانه ها یکی از پایه های اصلی اطلاع رسانی به مسئولان به شمار می روند اما گاهی مسئولان از این موقعیت غافل بوده و اطلاعاتی که رسانه ها می توانند در اختیارشان قرار دهند را نمی بینند.
وی با بیان اینکه رسانه های خارجی با استفاده از مسئولیت اجتماعی خود حتی در برکنار شدن رئیس جمهور هم نقش دارند، گفت: مسئولیت اجتماعی که در میان رسانه های غربی وجود دارد در استان کردستان نیز هست اما مخاطب آن کم است و مسئولان استان به اصل گزارش ها و خبرهای انتشار یافته و چاپ شده دقت نمی کنند.
رموزی افزود: امروز خبرنگار فقط خبرنگار صلح، سلامت و حقوق شهروندی نیست بلکه خبرنگاران کنشگر شده اند و از مطلبی که می نویسند دفاع کرده و سعی دارند آن را به گوش مسئولان برسانند.
وی با بیان اینکه اکنون 80 درصد مطالب و اخبار رسانه ها مربوط به ارگان های دولتی است، گفت: متاسفانه رسانه های ما آن گونه که باید و شاید وارد حوزه مردم و مشکلات مردمی نشده اند و این مساله ضعف است و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
کارشناس حوزه مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که در حوزه رسانه وجود دارد این است که مسئولان هیچگونه عکس العملی نسبت به موضوعاتی که توسط رسانه ها چاپ و منتشر می شود نشان نمی دهند و بر همین اساس رسانه نیز رغبتی برای پیگیری موضوعات ندارد.

** رسانه باید تاثیرگذار باشد
رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سنندج نیز در این میزگرد گفت: رسانه تاثیرگذار به معنای تمام و کمال در کشور نداریم چون اهالی رسانه عادت کرده اند خبرهای روتین و معمولی و غیر تاثیر گذار از مسئولان و در واقع عملکرد آنها را به اطلاع مخاطبان خود برسانند.
مجید سلیمانی افزود: رسانه ها باید گزارش های اجتماعی را برجسته و موج رسانه ای ایجاد کنند تا از این طریق به بیان مطالبات مردم که چشم بینا و گوش شنوایشان هستند، عمل کرده باشند.
وی با اشاره به اینکه رسانه باید مخاطب را بشناسد و برای آن خوراک خبری تولید کند، اظهار کرد: اگر به این امور نمی پردازیم شاید به دلیل ضعف خود رسانه است چرا که کسی رسانه را از انجام وظایفش منع نکرده است.
سلیمانی یادآور شد: مدیران رسانه ها نیز باید بدنبال آموزش خبرنگاران خود باشند تا در حوزه های دیگر هم فعال شوند و بتوانند خواسته های مردم را به درستی به اطلاع مسئولان برسانند.

** نقش کم رسانه های کردستان در تولید محتوا
مدیر مسئول هفته نامه روژان گفت: 80 درصد خروجی رسانه های استان از بیرون به آن تزریق می شود و رسانه نقش کمی در تولید آن دارد.
وی با اشاره به اینکه تاثیرپذیری رسانه به جای تاثیرگذاری پدیده خطرناکی است، اضافه کرد: استقلال اینجا معنی پیدا می کند که ما بر اساس تعاریف و رسالتی که در قانون برای رسانه تعیین شده، عمل کنیم.
الله مرادی افزود: اگر رسانه قدرتمند باشد در شرایطی که مسئولی شعار غیر متعارفی را مطرح کرد رسانه مقابل آن می ایستد و آن را منصفانه نقد می کند.
وی با اشاره به اینکه چرا رسانه های استان در این نقطه مطلوب قرار ندارند، گفت: وابستگی به دولت، ضعف بنیه مالی، تطمیع و نبود اعتماد موجب شده رسانه جریان ساز نباشد.
به گفته وی، تا فضای احساسی و هیجانی و نبود نظارت بویژه از سوی مدیران رسانه بر روی فعالیت خبرنگاران نباشد و
احساسات و منافع مادی جای خود را به فضای عقلانیت و عزت نفس بدهد، نمی توان انتظار پیشرفت در عرصه اطلاع رسانی و توجه به مقوله مسئولیت اجتماعی از رسانه ها داشت.

** شبکه های اجتماعی میدان دار شده اند
مدیر مسئول هفته ده نگی کردستان نیز معتقد است: سال های گذشته مردم برای خرید نشریات کردستان صف می کشیدند اما امروز جدای از ورود شبکه های اجتماعی، نبود تحلیل در رسانه ها منجر به کاهش مخاطب شده است.
بابایی گفت: امروز سه عنصر دسترسی آزاد به اطلاعات، فرهنگ مطالعه و سانسور موجب شده که تعداد مخاطبان نشریات و رسانه ها تا حدودی کاهش پیدا کند.
این فعال رسانه ای با بیان اینکه امروز کل کشور با این معضل روبه رو است، افزود: امروز رسانه های اجتماعی میدان داری می کنند و این مساله جنبه های مثبت و منفی زیادی دارد و یکی از جنبه های منفی آن نبود منبع مشخص است و مخاطب باید برای مطمئن شدن از موضوع به رسانه ها و نشریات مراجعه کند.
مدیر مسئول هفته نامه ده نگی کردستان یادآور شد: برای رفع این مشکل و جذب مخاطب در نشریات باید فضا برای رسانه ها بیشتر آزاد و نظارت ها کم شود در غیر این صورت فعالیت کانال های زیرزمینی بیشتر می شود.

** رسانه های جمعی برای جذب مخاطب نیازمند حفظ جنبه مستندی خود هستند
کارشناس رسانه در استان کردستان هم گفت: امروز با توجه به شکل گیری رسانه های اجتماعی باید بپذیریم که در موج چهارم قرار گرفته ایم و شاید به نوعی دوره رسانه های متمرکز، حکومتی و دولتی به هر شکلی رو به اتمام است.
خوش گفتار با اشاره به اینکه امروز خود ما نیز اطلاعات را از گوشی های تلفن همراه دریافت می کنیم و کمتر به سمت نشریات می رویم، یادآور شد: علت آن نیز ورود موج جدید است و این مساله تحول بزرگ در جامعه رسانه ای است و شاید بتواند جامعه انسانی تری را شکل دهد.
به گفته وی، در این میان چیزی که در اختیار رسانه های جمعی می ماند مستند بودن است در غیر این صورت مردم اطلاعات را از رسانه های غیررسمی می گیرند.
وی با اشاره به اینکه از نظر سرعت جا مانده ایمف اظهار کرد: اگر ما به عنوان رسانه های جمعی با حرفه ای گری بتوانیم جنبه استنادی خبر و مستند بودن اطلاعات که هنوز هم در دست ما است را حفظ کنیم همچنان نقطه استناد مردم باقی خواهیم ماند.
خوش گفتار با بیان اینکه رسانه های ما در مقاطع کوتاه خوب عمل می کنند اما در دراز مدت خروجی قابل قبولی ندارند، افزود: هنوز مردم ما وقتی حرفی را از رسانه های اجتماعی می پذیرند که از سوی رسانه های رسمی تایید شده باشد و این مساله نشان می دهد هنوز اعتماد به رسانه های جمعی وجود دارد که باید آن را حفظ کنیم.

** آموزش سواد رسانه ای باید جدی گرفته شود
سرپرست خبرگزاری مهر در کردستان اظهار کرد: آموزش رسانه ای از سال گذشته در دبیرستان آغاز شده اما معلمانی برای تدریس این درس انتخاب می شوند که تخصصی در این زمینه ندارند.
نصرالهی افزود: باید آموزش سواد رسانه ای جدی گرفته شود و نهادهای تصمیم گیر و خانواده هم بخشی از تقصیر را برعهده دارند.
وی با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات حرفه ای نبودن خود اهالی رسانه استان است اظهار کرد: فضای هم افزایی و دوستی هم بین اهالی رسانه استان کردستان دیده نمی شود.
وی خواستار هماهنگی و همکاری رسانه های استان برای ایجاد موج رسانه ای و تاثیرگذاری گسترده تر در استان شد.
او گفت: مسئولان هم اگر ببینند از جایی رصد می شوند و جریانی پیگیر وجود دارد که تاثیرگذار است واکنش نشان می دهند و تاثیر می پذیرند.

** نشریات سراسری همچون بختک بر سر نشریات محلی کردستان
کارشناس حوزه مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با بیان اینکه در حال حاضر نشریات سراسری همانند بختک بر سر نشریات محلی و هفته نامه ها افتاده و آنها را ویران کرده اند، گفت: نشریات سراسری اجازه نمی دهند قانون تقسیم آگهی ها بدرستی اجرا شود.
ماجد رموزی با بیان اینکه خانه مطبوعات می تواند فضای رسانه ای استان را سر و سامان دهد، افزود: روابط عمومی ها باید از چرخه رسانه ای استان خارج شوند و خانه مطبوعات می تواند در این زمینه ورود کند.
وی همچنین یکی دیگر از نقاط ضعف حوزه رسانه در استان را نداشتن روزنامه اعلام کرد و گفت: ما در کردستان بدلیل هویت های فرهنگی، زبانی و مذهبی خود نیازمند حداقل یک یا چند روزنامه هستیم که بتوانیم هویت و فرهنگ خود را به سایر نقاط کشور بشناسانیم.

**بدون حمایت مالی هم رسانه می تواند به مسئولیت اجتماعی عمل کند
رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سنندج گفت: این طور نیست که رسانه ای اگر استقلال مالی ندارد یا مورد حمایت نیست، دیگر نقد نکند.
سلیمانی افزود: رسانه ها حتی بدون حمایت مالی هم می توانند هم خدمات یک دستگاه را بازتاب دهند و در صورت وجود نقص در عملکرد و خدمات رسانی، شفاف سازی کنند.
وی با بیان اینکه رسانه ها اگر بخواهند می توانند تاثیرگذار باشند ولی کمتر به این سمت می روند، گفت: باید فضا را به سمتی ببریم که همکاران رسانه ای از ظرفیت عظیم خود برای تاثیرگذاری بیشتر استفاده کنند.
سلیمانی اظهار کرد: شرایط موجود موجب شده که خبرنگاران زیادی را در نشست های خبری ببینیم اما خروجی آن پنج خبر متفاوت نیست و بسیاری اقدام به کپی خبرهای همکاران خود می کنند که این کاری غیر حرفه ای است.

** رسانه های استان به مخاطبان تحلیل ارائه نمی کنند
مدیر مسئول ده نگی کردستان هم ارائه نکردن تحلیل به مخاطبان را یکی از نقاط ضعف رسانه های استان بیان کرد و گفت: نبود استراتژی و گفتمان در رسانه ها و ارتباط ضعیف با دانشگاه برای تحلیل محتوای نشریات از دیگر دلایل تاثیرگذاری کم رسانه های استان است.
بابایی افزود: باید دید چقدر رسانه های استان توانسته اند با ذائقه مخاطب همراه شوند و چقدر توانسته اند مخاطب شناسی کنند.
وی با بیان اینکه مدیریت رسانه کار دشواری است، اضافه کرد: صدور بی رویه مجوز برای نشریات محلی تبدیل به معضلی شده است که باید دقت بیشتری در این زمینه صورت گیرد.
مدیر مسئول هفته نامه دنگی کردستان به بحث اقتصادی رسانه ها اشاره کرد و گفت: امروز در استان ما رسانه ای از وضعیت مالی خوبی برخوردار است که کمترین خروجی را دارد و برعکس این موضوع نیز وجود دارد و این وضعیت نیازمند بررسی و ساماندهی است.
بابایی اظهار کرد: امروز صدور بی رویه مجوزها برای نشریات محلی و استانی به معضل بزرگی تبدیل شده و بی شک اگر به هرکسی مجوز رسانه داده نشود وضعیت تغییر خواهد کرد.
وی همچنین با اشاره به استقلال رسانه ها اظهار کرد: رسانه ها استقلال درستی ندارند و اگر هم استقلالی وجود داشته باشد از استاندارد های لازم برای مستقل بودن برخوردار نیست.
به گفته وی مشکل اصلی ما این است که مردم به رسانه اعتماد ندارند و اگر قرار است چیزی حل شود نباید صورت مساله پاک شود.

** ناتوانی اهالی رسانه در تولید پیام
سردبیر هفته نامه سیروان با اشاره به اینکه عناصر رسانه استان از تولید پیام در رسانه ها ناتوان هستند گفت: مراجع تولید خبر استان فهم درستی از داده هایی که باید به مردم ارائه دهند، ندارند.
رفیعی افزود: سطحی نگری در رسانه ها وجود دارد که منجر به تولیدی کم مایه می شود.
وی اضافه کرد: عرصه خبر فرمالیته و فرمایشی شده است و یک رسانه خبر یک اداره را عینا در رسانه خود قرار می دهد.
وی به ورود شبکه های مجازی و وجود زبان مشترک در آنها به عامل دیگری برای فاصله گرفتن جامعه از رسانه اشاره کرد و گفت: رسانه های استان اگر خوب هم کار کنند اهمیتی پیدا نمی کند و دیده نمی شود چون عناصر قدرت و ثروت از رسانه به دست نمی آیند.
رفیعی با بیان اینکه امکان تولید درآمد برای رسانه های استان وجود ندارد، تاکید کرد: اصولا انسان های معیشت گرایی هستیم و این بر اصل حرفه ای بودن ما سایه انداخته است.
وی با اشاره به اینکه منبع معیشت اهالی رسانه از کجا است و چه میزان است اساس تولید پیام توسط اهالی رسانه استان می شود، اظهار کرد: این شرایط بر اصل مسئولیت تاثیر مستقیم می گذارد و بطور کل این مفهوم در استان زیر سئوال است.

**سیستم سازمان نظام رسانه ای می تواند به حوزه رسانه سر و سامان دهد
کارشناس رسانه ای در استان کردستان با بیان اینکه همه رسانه های ما به نوعی وابستگی مالی دارند ، یادآور شد: یارانه های دولتی همواره موضع مناقشه دولت و رسانه های منتقد بوده است.
خوش گفتار با بیان اینکه نیروهای آموزش دیده و متخصص در حوزه رسانه کم است، گفت: امروز هرکسی شرایط زندگی برایش سخت شده باشد قلم بدست شده و وضعیت بحرانی و آشفته ای داریم و هرکسی ادعای رسانه ای بودن دارد.
خوش گفتار ابراز امیدواری کرد، سیستم سازمان نظام رسانه ای که قرار است لایحه آن به مجلس برود بتواند به این حوزه سر و سامانی بدهد.
وی گفت: ما به عنوان رسانه های جمعی جریان ساز نیسیتم و جزایر متعددی هستیم که هر کدام سیاست های خود را داشته و مسیر خود را طی می کنیم.
خوش گفتار افزود: یکی از راهکارها برای بهبود حوزه رسانه برگزاری نشست های مختلف با محوریت رسانه است و باید فضای رسانه ای استان رصد، موضوعات مختلف از سوی رسانه ها پیگیری شود و رسانه ها روح مطالبه گری را برای مدیران جا بیندازند.
وی اضافه کرد: اینکه از اجتماع توقع داشته باشیم که رسانه ها را مدیریت کند مساله آرمان گرایانه ای است و این بحث عملیاتی نخواهد شد، مگر اینکه ساختار آموزشی درستی طراحی کرده و رسانه ها را دوباره بازچینی کنیم.
یه گفته وی، اگر این ساختار را خود عملیاتی کنیم زمینه سازی برای سازمان نظام رسانه ای فراهم شده و اگر این قانون عملیاتی شود بسیاری از مسکلات جامعه رسانه ای رفع می سود.
برآیند گفته های اکثر مهمانان این میزگرد، نشان می دهد رسانه های استان کردستان آنطور که انتظار می رود و شایسته است به مسئولیت اجتماعی خود عمل نکرده و مورد اقبال مخاطبان قرار نگرفته اند.
حرفه ای نبودن، مشکلات معیشتی، کمتر پرداختن به امور اجتماعی و مردمی، نبود گفتمان و هدفمند نبودن رسانه ها برخی از عواملی بود که به گفته مهمانان باعث شده رسانه های استان کردستان نتوانند به رسالت و مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند.
حاضران در این میزگرد اجرایی شدن سازمان نظام رسانه ای را نقطه امیدی تاثیر گذار در ساماندهی عرصه رسانه بیان کردند که می تواند در استان کردستان هم اثرهای خود را بگذارد.
استانداری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار خانه مطبوعات کردستان می توانند با تدابیری ویژه و مناسب به بهتر شدن شرایط رسانه ها در استان کمک کنند.
/9102/7348/6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.