جمال صالحی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: دولت برای تامین امنیت غذایی همه ساله اقدام به خرید محصول گندم به صورت تضمینی می کند.
وی افزود: در سال جاری حدود 525 هزار تن گندم تولیدی استان توسط مراکز مورد تایید خریداری و ذخیره شد که برای تحقق اهداف دولت، 325 هزار تن آن با اخذ مجوزهای لازم به 12 استان دیگر فرستاده شده است.
صالحی تاکید کرد: استان های تهران، البرز، آذربایجان شرقی، کرمان، گیلان، مازندران و یزد از جمله استان هایی هستند که گندم مازاد بر نیاز مصرف سالیانه کردستان به آنجا ارسال شده است.
به گفته وی، هم اکنون ذخیره موجود انبارهای استان 400 هزار تن است که با احتساب 180 هزار سرانه مصرف سالیانه گندم در کردستان، این میزان نیاز حدود 2 سال استان را تامین می کند.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی کردستان همچنین از پرداخت 100 درصدی بهای خرید گندم به کشاورزان استان خبر داد و گفت: هم اکنون 6 هزار و 870 میلیارد ریالی گندم خرید تضمینی گندمکاران استان به حساب آنان واریز شده است.
صالحی یادآور شد: در سال جاری 525 هزار و 404 تن گندم از کشاورزان استان خریداری شده که در این بین شهرستان قروه با 113 هزار تن در رتبه اول قرار دارد و سقز با 104 هزار تن، بیجار با 100 هزار تن و دهگلان با 79 هزار تن در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.
به گزارش ایرنا، در سال زراعی گذشته 94 مرکز خرید گندم شامل 73 مرکز خرید سازمان تعاون روستایی و 21 مرکز خرید بخش خصوصی شامل سیلو و کارخانجات آرد، کار خرید تضمینی گندم از کشاورزان به قیمت مصوبه 13 هزار ریال را انجام دادند.
استان کردستان قادر به انبار حدود 600 هزار تُن گندم است که این میزان شامل 400 هزار تُن در سیلوها و مراکز دولتی به صورت بلند مدت و حدود 200 هزار تُن نیز در کارخانه های آرد بخش خصوصی است.
هر سال بیش از 550 هزار هکتار از اراضی کردستان زیر کشت گندم می رود.
استان کردستان بدلیل داشتن مزارع مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی بویژه گندم در غرب کشور به شمار می رود و جایگاه چهارم کشوری در تولید این محصول استراتژیک را به خود اختصاص داده است.
خبرنگار: حسن حسین زاده**انتشار: سلیمانی
3034 /9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.