مجید قاسمی نژاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در جریان مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان کردستان و اجرای طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیب دار، سروآباد شهرستان پیشرو اجرای این طرح است.
وی افزود: در سال 94 با اجرای 130 هکتار باغ دیم، سال 95 با ایجاد 150 هکتار و امسال با ایجاد 100 هکتار باغ دیم سروآباد به عنوان شهرستان برتر استان کردستان در این زمینه معرفی شده است.
مدیر جهاد کشاورزی سروآباد با بیان اینکه اجرای این طرح باعث اشتغال جوانان و فارغ التحصیلان بخش کشاورزی شد و مهاجرت از روستاها را کاهش داد، گفت: میزان اشتغال ایجاد شده در باغات دیم 170 نفر به صورت مستقیم و 700 نفر نیز به صورت غیر مستقیم است.
قاسمی نژاد به سطح زیر کشت انگور دیم در سروآباد اشاره کرد و یادآور شد: یک هزار و 785 هکتار باغ انگور در این شهرستان وجود دارد که یک هزار و 750 هکتار آن به صورت دیم و 35 هکتار نیز به صورت آبی است.
وی ارقام کشت شده در این باغات را انگور از ارقام ره شه، فخری، آلون، ریش بابا، عسکری، گزنه ای و سعدی اعلام کرد که مهمترین ارقام انگور تولید شده در شهرستان سروآباد هستند.
وی تاکید کرد: متوسط برداشت انگور در باغات آبی 14 تن در هکتار و متوسط برداشت انگور در باغات دیم هفت تن در هر هکتار است ضمن اینکه بیشترین میزان عملکرد در هکتار 25 تن بوده است.
به گفته وی، امسال بیش از 13 هزار تن انگور مرغوب و ارگانیک در باغات این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف شد.
مدیر جهاد کشاورزی سروآباد افزود: انتظار می رود با بهره برداری از این سطوح که با بهره گیری از اصول و فنون علمی و با نظارت کارشناسان باغبانی ایجاد شده، میانگین تولید در واحد سطح به میزان 70 درصد ارتقا یافته و تولید سالیانه انگور در این شهرستان به میزان چهار هزار تن افزایش پیدا کند.
قاسمی نژاد اضافه کرد: هم اکنون با همت و تلاش مسئولان و کارشناسان جهاد کشاورزی مجتمع های باغات دیم به مساحت 6 هزار هکتار شناسایی شده که با واگذاری این اراضی به متقاضیان شاهد افزایش تولید، رشد و شکوفایی اشتغال در منطقه خواهیم بود.
به گزارش ایرنا، خشکسالی و کمبود منابع آبی، سازمان جهاد کشاورزی را بسوی تغییر الگوی کشت با هدف استفاده بهینه از اراضی دیم و ایجاد باغ در اراضی شیب دار و مستعد سوق داد که این اقدام باعث توسعه باغات، افزایش تولید، توسعه صنایع کشاورزی، منجر به اشتغالزایی، افزایش درآمد روستاییان و توزیع متوازن ثروت در استان کردستان خواهد شد.
سال گذشته در سفر دولت تدبیر و امید به استان کردستان مصوب شد که پنج هزار هکتار باغ دیم به باغات استان اضافه شود، در همین ارتباط جهاد کشاورزی در شهرستان های سنندج، سروآباد، کامیاران، بانه، سقز و مریوان در حال اجرای این طرح است.
شهرستان سروآباد یکی از قطب های کشاورزی در استان کردستان است که انواع محصولات باغی از قبیل گردو، انار، گیلاس، هلو، انگور، انجیر و شلیل در باغات این شهرستان تولید و برداشت می شود.
شهرستان سروآباد با 2 بخش مرکزی و هورامان با بیش از 52 هزار نفر جمعیت در فاصله 90 کیلومتری از غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و 24 کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.
خبرنگار: فرزاد آداک ** انتشار دهنده: سلیمانی
7354/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.