به گزارش ایرنا، زاهد مرادی از سال 59 و در 10 سالگی فعالیت قرآنی را شروع کرد و قرائت اساتیدی همچون منشاوی و عبدالباسط را حفظ و آن را می خواند و به عبارتی از آنان تقلید محض می کرد.
این فعال برتر قرآنی استان کردستان و کشور همچنین پیش دو سه نفر از پیشکسوتان قرآنی استان در آن دوران جزء هایی از قرآن را به صورت روخوانی و تجوید فرا گرفت ولی مابقی را بدون استاد یاد می گیرد.
تا سال 67 در مسابقات استانی و شهرستانی زیادی شرکت کرد و عناوین زیادی بدست آورد و از سال 67 در مسجد ملاصداری سنندج تدریس قرآن را برای علاقمندان به یادگیری کلام الهی آغاز کرد و علاوه بر تدریس، داوری مسابقات قرآنی ادارات و دستگاه های اجرایی استان را نیز انجام می دهد.
این فعال قرآنی تا سال 86 همچنان در مسجد به تدریس پرداخت و پس از آن با 2 سال وقفه، کلاس های قرآنی خود را به صورت موسسه ای از طریق سازمان تبلیغات اسلامی و ثبت اسناد به ثبت رساند و از آن زمان تاکنون به صورت موسسه ای و در مکانی استیجاری مشغول آموزش قرآن است.
بسیاری از شاگردان این استاد بزرگوار اکنون در زمینه قرآنی از نخبگان هستند و در مسابقات ملی و بین المللی زیادی شرکت کرده و حائز رتبه شده اند.

**تربیت خانوادگی مهمترین شیوه برای انس بیشتر با قرآن
این فعال قرآنی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مهمترین شیوه برای انس بیشتر با قرآن را در مرحله اول تربیت خانودگی و پس از آن تربیت آموزشی و اجتماعی می داند و می گوید: فرزندان خانواده هایی که قرآن مبنای اصلی برنامه زندگی آنان باشد بیشتر به سمت این کلام الهی کشیده می شوند و کامل تر به فراگیری روی می آورند.
وی افزود: پدر و مادری که هیچگاه به سراغ قرآن نمی روند قطعا فرزندان شان نیز علاقه ای نخواهند داشت و خیلی کم پیش بیاید که فرزندان این خانواده ها به سمت فراگیری کلام وحی بروند.
این فعال قرآنی با بیان اینکه امروزه نظام آموزشی کشور نیز قرآن گریزی ایجاد می کند، گفت: نظام آموزشی ما در زمینه آموزش قرآن اشتباه است و دانش آموزان را با خط های کم علامت عادت می دهند لذا وقتی کتاب قرآن با خط کامل در دست می گیرند، توان روخوانی ندارند و همین مساله آنان را از روی آوردن به قرآن دور می کند.
مرادی شرط اصلی برای موفقیت قاریان در زمینه قرائت قرآن را تقلید دانست و تاکید کرد: سرچشمه اصلی قرائت قرآن کشورهای عربی بخصوص مصر است و ما به عنوان غیرعرب نمی توانیم این کار را انجام دهیم بنابراین تقلید کردن رکن اصلی است به شرطی که آن فرد، جنس صدای خود را با صدای قاری مورد نظر در یک سطح ببیند.
وی یادآور شد: اگر فردی از قاریانی تقلید کند که جنس صدای شان با هم فاصله داشته باشد مشکلاتی را برایش ایجاد کرده و مانعی برای پشرفت وی در این راستا خواهد شد.
وی همچنین یکی از رکن های اصلی برای پیشرفت قاریان در قرائت قرآن را تدبر در معنا دانست و گفت: قاری موفق است که آهنگی که پیاده می کند، با معنی آیه تطابق داشته باشد اما چون قاری های ما کمتر با عربی آشنا هستند از این قضیه دورند.
به گفته وی، وقتی قاری با زبان عربی آشنایی داشته باشد و آهنگ هایی که پیاده می کند با این زبان تطبیق دهد می تواند مجموعه ای پر از تدبر ارائه دهد.
** برگزاری مسابقات گاهی برنامه های قرآنی را از اهداف اصلی دور می کند
مرادی با اشاره به برگزاری مسابقات قرآنی در سطح ملی و بین المللی اظهار کرد: برگزاری مسابقات، برنامه قرآنی را از اهداف اصلی آن که گذشت، ایثار، آموزش و تقواست دور می کند.
این فعال قرآنی افزود: برگزاری مسابقات باعث می شود افرادی که شرکت می کنند همواره به فکر پایین انداختن رقیبان خود باشند و این مساله با هدف اصلی کلام وحی مطابقت ندارد و به نوعی دوری از تقوا و از خود گذشتگی است.
وی با بیان اینکه بارها در شورای توسعه قرآن استان نیز اعلام کرده ام مسابقات برگزار نشود، گفت: یا باید سعی کنیم که تعداد مسابقات به حداقل برسد و یا اینکه زمانی اقدام به برگزاری مسابقه کنیم که شرکت کنندگان به درجه ای از تقوا برسند که راضی به حذف رقیبان خود نشوند.
مرادی یادآور شد: علاوه بر این مسائل، برگزاری مسابقات قرآنی جوابگوی استعدادهای جوانان و نوجوانان ما نیست چون صوت قرآن در هر زمینه ای شرایط خاص خود را دارد و گاهی فرد روحش آماده اما صوتش آماده نیست و این مساله در مسابقات به او لطمه می زند.
وی با بیان اینکه اعتقاد دارم مسابقات فقط راه خود بزرگ بینی در تعدادی از قاریان ایجاد می کند، اضافه کرد: بنده بعنوان یکی از فعالان قرآنی از سال 72 تاکنون در هیچ مسابقه ای به غیر از مسابقات وزارت کشور که سال 80 یا 82 برگزار شد شرکت نکردم و به شاگردانم هم توصیه می کنم شرکت نکنند.
**استفاده از رسم الخط ایرانی برای فراگیران قران دوگانگی ایجاد می کند
این فعال قرآنی در بخش دیگری از سخنان خود به استفاده از قانون رسم الخط ایرانی برای قرآن اشاره کرد و با بیان اینکه قرآن از اول به خط کوفی بود و کم کم توسط برخی اساتید تغییر پیدا کرد و به شیوه امروزی در آمد، گفت: شیوه امروزی که جهانی باشد خط عربی بخصوص خط عثمان طه است و این خط امروز کاملترین و جامع ترین خط قرآنی در سطح دنیا به شمار می رود.
وی افزود: در ایران بواسطه اینکه می خواهیم آن را سهل و آسان کنیم خط ها را به خط کم علامت و یا فارسی بر می گردانیم و کتاب های درسی نیز با همان خط چاپ می شود.
مرادی تاکید کرد: برهمین اساس دانش آموزان به رسم الخطی که در مدارس آموزش می بینند عادت کرده لذا کتابی با خط کامل را نمی توانند روخوانی کنند و این مساله دوگانگی در قرائت قرآن ایجاد می کند.
وی گفت: به عنوان یک فعال قرآنی شدیدا مخالف رسم الخط ایرانی برای قرآن هستم مگر اینکه خطاط قرآن را با اعراب کتابت کند در غیر این صورت خط کم علامت و کم حرکت از خطوطی است که مشکلات زیادی را ایجاد می کند لذا اگر نباشد بهتر است.
**تثبیت حفظ رکن اصلی برای پیشرفت قاریان است
مرادی با بیان اینکه کسی که حافظ قرآن باشد باید برای تثبیت بیشتر تلاش کند، گفت: تثبیت رکن اصلی برای پیشرفت قاریان است اما حافظان ما در این زمینه ضعف دارند.
این فعال قرآنی یادآور شد: اساتید در بحث حفظ بخصوص تثبیت آن باید بیشتر کار کنند بخصوص در کشور ما که روش های خوبی برای این امر وجود دارد.
وی اظهار کرد: در حال حاضر کار حفظ و قرائت قرآن وارد بازار منیت شده و اگر از این فضا خارج شویم در زمینه فعالیت های قرآنی موفق تر خواهیم بود.
**فراگیری قرآن محدودیت سنی ندارد
مرادی همچنین به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن اشاره کرد و افزود: در کشوری همانند لیبی با 6 میلیون نفر جمعیت یک و نیم میلیون حافظ قرآن وجود دارد اما در کشور ما با 80 میلیون نفر جمعیت آمار حافظان کم است و رهبری با این تاکید در صدد افزایش آمار حافظان در کشور هستند.
وی اظهار کرد: برنامه حفظ قرآن مورد تاکید رهبری در برخی استان ها بسیار قوی و در برخی استان ها ضعیف است و بی شک حافط کل بر حافظ چند جزء ارجحیت دارد و منظور از حافظ، حافظ کل قرآن است.
مدیرموسسه دارالقرای سنندج اضافه کرد: در استان کردستان سال 59 حدود 58 حافظ شناسایی شد که این آمار بدلایلی از جمله فوت حافظان کاهش یافت اما در 10 سال اخیر عده ای جوان علاقمند به قرآن برای حفظ تلاش کردند و هم اکنون حدود 80 نفر حافط در میان قشر جوان استان داریم.
به گفته وی، این آمار اگر نسبت به سال 59 سنجیده شود کم است لذا باید تلاش کنیم تعداد حافظان بیشتر شود.
وی افزود: برای حفظ قرآن محدودیت سنی وجود ندارد و همین که کودکی بتواند روان صحبت کند در هر سنی می تواند به فراگیری قران روی بیاورد.
**اعتباری با عنوان بودجه موسسات قرانی در کشور تعیین نشده است
وی که خود مدیر موسسه دارالقرای سنندج است به مشکلات این موسسات اشاره کرد و با بیان اینکه اعتباری با عنوان بودجه موسسات قرآنی در سطح کشور تعیین نشده است، گفت: موسسات قرآنی به صورت خودگردان اداره می شوند، قبلا طرح هایی همانند تربیت معلم بود که سازمان تبلیغات بصورت یارانه ای کمک می کرد که هم اکنون آن طرح نیز باقی نمانده است.
مرادی افزود: در استان کردستان چیزی به اسم بودجه برای تقویت موسسات قرآنی وجود ندارد و وضعیت موسسات در برخی از استان های دیگر همانند اصفهان و تهران بهتر از کردستان است.
وی یادآور شد: در سطح استان 30 موسسه قرآنی وجود دارد و هزینه های زیادی نیز لازم دارند اما مجبوریم از جیب خودمان خرج کنیم و این مساله نیز یکی دیگر از عوامل دلسردی کار قرآنی در ایران است که به بودجه کشوری برمی گردد چون در کشور اعتبار برای کار قرآنی کم است.
این فعال قرآنی با بیان اینکه یکی از اصلی ترین دلایل دلزدگی علاقمندان به فعالیت های قرآنی عدم توجه به قاریان و فعالان این عرصه است از مسئولان خواست توجه بیشتری به فعالیت های قرآنی در کشور داشته باشند.
مرادی همچنین به عملکرد فعالیت نهادهایی همچون شورای قرآنی و اتحادیه های قرآنی در کشور در زمینه گسترش فعالیت های قرآنی اشاره کرد و افزود: فعالیت این نهادها مطلوب است اما چیزی که در این راستا مانع کار قرآنی می شود، همسویی دستگاه های مختلف از جمله فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی است.
وی تاکید کرد: در این میان نهادی که خالصانه تر و کاملتر در زمینه قرآنی کار کرده سازمان تبلیغات اسلامی و دارالقرآن مرکزی است چون از اول انقلاب تاکنون فقط در این زمینه کار کرده اند اما حدود دو سه سالی است که کار قرآنی به ارشاد واگذار شده و از آن زمان به هم ریختگی بیشتر شد، چون فعالیت قرآنی کار ارشاد نیست و گرایش موسسات بیشتر به سمت سازمان تبلیغات است.
به گفته وی، بار اصلی برای گسترده کردن کار قرآنی در سطح استان و کشور اعتبارات است و وقتی این اعتبار کم باشد و موسسات خود گردان باشند افراد علاقمند زیادی نمی توانند وارد این عرصه شوند.
مرادی اضافه کرد: افرادی هستند که با وجود علاقه به شرکت در کلاس های قرآنی، بدلیل عدم توانایی در پرداخت شهریه نمی توانند شرکت کنند و اینها از جمله موانع بازدارنده است.
وی یکی دیگر از مشکلات موجود در این راستا را ثبت موسسات اعلام کرد و گفت: سایت ثبت سازمان اسناد یکی از دژهای فوق العاده نفوذناپذیر است که باعث شده بسیاری مدیران از خیر ثبت موسسات خود بگذرند.
**کمبود بودجه مهمترین مشکل ناشران قرآنی است
این فعال قرآنی که خود در حوزه نشر نیز فعالیت دارد به مشکلات ناشران کتاب های قرآنی نیز اشاره کرد و افزود: مهمترین مشکل ناشران قرآنی کمبود بودجه است و بر همین اساس نمی توانند کتاب ها را در سطح بالایی به چاپ برسانند.
مرادی یادآور شد: تمام مطالبی که ما به عنوان فعال قرآنی بدنبال آن هستیم توجه به قرآن است و چون اعتبار این بخش در کشور کاهش یافته لذا مشکلاتی را نیز برای ما در زمینه های مختلف ایجاد کرده است.
**ترویج سبک زندگی قرآنی در گرو تدبر و تفکر در فهم قرآن است
وی همچنین به سبک زندگی قرانی در جامعه اشاره کرد و گفت: سبک زندگی قرآنی به این مساله بر می گردد که چه اندازه بینش و نگرش نسبت به قران داریم و هر اندازه قرآن را بیشتر بشناسیم بیشتر به سمت سبک زندگی قرآنی پیش می رویم.
مرادی با بیان اینکه برای رعایت زندگی به سبک قرآنی باید در راستای تدبر، تفکر و فهم در آیات قرآنی تلاش کنیم، ابراز امیدواری کرد کل جامعه عامل به قرآن باشیم در این صورت زندگی قرآنی بالاترین زندگی برای هر انسانی می شود.
وی با بیان اینکه قاری قرآن در ایران اسلامی باید جایگاه والایی داشته باشد، اظهار کرد: مسئولان بیش از گذشته به فعالیت های قرآنی و قاریان توجه داشته باشند تا مشکلات این حوزه رفع شود.
خبرنگار: افسانه گلباغی**انتشار: مجید سلیمانی
7348/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.