طاهر کرمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مهمترین تفاوت اجرای عملیات بذرپاشی امسال، مشارکت جوامع محلی بود که این کار باعث رشد 222 درصدی بذرپاشی نسبت به سال قبل شد.
وی افزود: چرای بی‌رویه دام، چرای زود رس و طولانی بودن فصل چرا، فعالیت‌های نامناسب کشاورزی و توسعه اراضی زراعتی دیم در عرصه مراتع از جمله مشکلات اساسی پیش روی حفاظت از منابع طبیعی است که با مشارکت جوامع محلی و بهره‌برداران محلی در حفاظت از اراضی ملی، نتایج موثر و مطلوبی در مدیریت مراتع حاصل می شود.
کرمی اضافه کرد: امسال همچنین با همکاری بهره برداران محلی عملیات کودپاشی در 100 هکتار از مراتع مریوان و در راستای تقویت پوشش گیاهی، افزایش بازده مراتع و تشویق بهره برداران برای استفاده بهینه از مراتع انجام گرفته است.
به گفته وی، در این مدت پروژه مدیریت چرای دام نیز در سطح 150 هزار هکتار از مراتع کردستان با مشارکت بهره بردران محلی و بکارگیری کارشناسان عضو نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و با نظارت کارشناسان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری انجام شده است.
وی یادآور شد: این اداره کل با برگزاری کلاس های آموزشی برای 272 نفر مجریان و بهره برداران، گام های مهم و موثری در راستای جذب مشارکت مردم در حفاظت و احیای عرصه های ملی و منابع طبیعی برداشته است.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان از دامداران خواست با رعایت سرانه ممیزی دام و مرتع، عدم چرای زودرس و دیررس از تخریب مراتع جلوگیری کنند.
کرمی گفت: در مجموع 67 هزار خانوار روستایی در این استان بهره بردار بخش مراتع هستند ضمن اینکه بهره برداران کردستان 6.5 درصد علوفه کشور را تولید می کنند.
وی اضافه کرد: با توجه به مرغوبیت خاک و شرایط آب و هوایی مراتع این استان یکی از غنی ترین مراتع کشور است و در مجموع یک هزار و 830 گونه گیاهی در آن رشد می کند.
وی یادآور شد: 20 درصد از مراتع استان کردستان از مراتع درجه یک (متراکم) است که در این مراتع درجه یک سالانه بیش از 450 هزار کیلوگرم علوفه خشک تولید می شود و مابقی مراتع را مراتع درجه 2 (نیمه متراکم) تشکیل می دهد.
به گزارش ایرنا، استان کردستان حدود یک میلیون و 788 هزار هکتار منابع طبیعی شامل 373 هزار هکتار جنگل و یک میلیون و 414 هزار هکتار مرتع دارد که معادل 61درصد سطح استان را شامل می شود.
خبرنگار: عبدالله رحمانی**انتشار: سلیمانی
3020/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.