به گزارش خبرنگار ایرنا، سیامک واحدی روز چهارشنبه در آیین روز پرستار اظهار کرد: هم اکنون در 14 مرکز بیمارستانی کردستان 2 هزار و 950 تخت فعال وجود دارد و طبق استانداردها (برای هر تخت 2 پرستار) نیاز است ولی باید 6 هزار پرستار در این مراکز خدمات ارائه دهند.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون در حدود 2 هزار و 400 پرستار در این مراکز فعالیت می کنند، افزود: مراکز بیمارستانی استان نیازمند بکارگیری سه هزار و 600 پرستار جدید است.
واحدی تاکید کرد: بر اساس طرح مصوب کشوری و سرانه 1.85 پرستار به ازای هر یکهزار نفر جمعیت، سرانه کردستان به لحاظ جمعیتی از میانگین کشوری کمتر و در حدود 1.47 به ازای هر یک هزار نفر است.
به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان، این دانشگاه با تربیت 130 پرستار در سال برای رسیدن به این استاندارد و در صورت عدم تغییر مولفه ها به 25 سال زمان نیاز دارد.
وی با اشاره به راه اندازی دانشکده های پرستاری در دیگر شهرستان های استان گفت: مهر ماه امسال دانشکده سقز دانشجوی پرستاری جذب می کند و در آینده نزدیک در مریوان نیز شرایط جذب دانشجوی پرستاری فراهم می شود.
**خانه پرستار در کردستان راه اندازی می شود
عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور گفت: بزودی خانه پرستار در کردستان برای بررسی مسایل و مشکلات جامعه پرستاری این استان راه اندازی می شود.
علی اشرف رحمان پناه ابراز امیدواری کرد تمامی پرستاران استان برای بیان مطالبات و مشکلات خود در این خانه که متعلق به آنهاست، عضو شوند.
وی با اشاره به برخی مشکلات جامعه پرستاری یادآور شد: ظلم بر پرستاران یک ظلم تاریخی و از چند دهه قبل وجود داشته و اکنون هم ادامه دارد.
رحمان پناه اظهار کرد: پایین بودن سرانه پرستار برای تخت های بیمارستانی می تواند در میزان فشار کاری بر پرستاران در محیط کار و ارائه خدمات به بیماران تاثیر داشته باشد.
وی افزود: پرستاران باید از سلامت جامعه مراقبت کنند و تنها قرار گرفتن بر بالین بیمار را وظیفه خود ندادند بلکه به عنوان محور توسعه جامعه نقش آفرینی کنند.
در این آیین که با موسیقی و پخش کلیپ پرستار همراه بود از پرستاران نمونه کشوری، استانی و شهرستانی با اهدای لوح تقدیر و هدایایی تقدیر شد.
آیین روز پرستار در سنندج با حاشیه های زیبایی از جمله اهدای دسته گل به پرستاران از سوی خانواده های آنها، گرفتن عکس های دسته جمعی و سلفی پرستاران با هم و اهدای جایزه ویژه به پرستارانی که متولد سوم بهمن بودند یا نام زینب یا فرزند و یا همسری به این نام داشتند، همراه بود.
حدود 180 هزار پرستار در مراکز دولتی، غیردولتی، تامین اجتماعی و موسسه های درمانی کشور مشغول فعالیت هستند که از این تعداد 2 هزار و 400 نفر در مراکز بیمارستانی کردستان اشتغال دارند.
در تقویم رسمی ایران پنجم جمادی الاولی (سوم بهمن ماه جاری) زاد روز میلاد حضرت زینب (س) به منظور قدردانی از خدمات ارزشمند و انسان دوستانه پرستاران به نام روز پرستار نامگذاری شده و روز جهانی پرستار 12 مهر است.
شعار امسال روز پرستار 'پرستاران صدایی برای رهبری (سلامت محور) است.
خبرنگار: عبدالله رحمانی**انتشار: سلیمانی
3020/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.