فرزاد حسنی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه برای این میزان اراضی آبی حدود یک هزار و 160 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است، اظهار کرد: این میزان شامل 57 درصد پیشرفت فیزیکی است و 17 هزار و 102 هکتار اراضی مورد هدف در سه شهرستان کامیاران، سنندج و مریوان است.
به گفته وی، برای اجرای این طرح سه هزار و 300 میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شد و با توجه به روند فعلی اجرای طرح و هزینه کرد اعتبارات تخصیص داده شده انتظار می رود در انتهای سال زراعی جاری (شهریور 97) به پایان برسد.
مدیر آب، خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: 50 درصد از 17 هزار و 102 هکتار اراضی مورد هدف طرح جامع ساماندهی رودخانه های مرزی کشور برای احداث باغ و نیم دیگر آن نیز برای احداث مزارع آبی در نظر گرفته شده است.
حسنی با بیان اینکه با اجرای کامل این طرح برای 6 هزار و 800 نفر به صورت مستقیم و برای 18 هزار نفر نیز به صورت غیر مستقیم شغل ایجاد می شود، افزود: ایجاد اشتغال پایدار در روستاهای مناطق مرزی از اهداف این طرح است و در آن یک شغل در ازای احداث هر 2.5 هکتار باغ و یک شغل در ازای هر پنج هکتار مزرعه آبی ایجاد می شود.
به گفته وی، استفاده از نوین ترین شیوه های آبیاری زراعی و باغی از جمله بکارگیری سیستم های آبیاری تیپ، کلاسیک و روش تلفیقی در اجرای این طرح برای افزایش راندمان مصرف آب هدف قرار گرفته است.
وی یادآور شد: همچنین در اجرای این طرح به ازای هر سه هزار هکتار، 250 مترمربع ساختمان و 600 مترمربع سوله ایجاد و در اختیار بهره برداران قرار می گیرد.
به گزارش ایرنا، پروژهای پایاب سد ژاوه سنندج با یک هزار هکتار، پایاب سد آزاد سنندج با چهار هزار و 300 هکتار و پایاب سد قشلاق سنندج با یک هزار 500 هکتار به صورت کامل برای توسعه باغات در نظر گرفته شده است.
کاهش حساسیت اقتصاد کشور نسبت به چالش های سیاسی خارجی با درونزا شدن رشد اقتصادی بخش کشاورزی در مناطق مرزی و تقویت معیارهای اقتصاد مقاومتی از جمله اهداف اجرای طرح جامع رودخانه های مرزی کشور است.
رودخانه سیروان طولانی ترین رود در استان کردستان است و شاخه های اصلی آن رودخانه های گاورود و قشلاق است؛ گاورود از کوه های کان کبود سقز سرچشمه می گیرد و رودخانه قشلاق از کوه های پیر محمد سرازیر می شود.
قسمتی از این رود، در بخش های میانی باعث ایجاد مرزی بین ایران و عراق می گردد و به منطقه دیاله مشهور است و پس از آن به خلیج فارس می ریزد.
رودخانه قشلاق به طول 90 کیلومتر، رودخانه سیروان به طول 100 کیلومتر، زرینه رود به طول 302 کیلومتر، تلوار به طول 142 کیلومتر و گاورود به طول 120 کیلومتر از جمله رودخانه هایی است که سرچشمه یا بخشی از آن در کردستان جریان دارد.
ایران اسلامی حدود 9 هزار کیلومتر مرزآبی و خاکی با 15 کشور جهان دارد، در بین استان های مختلف کردستان دارای 230 کیلومتر مرز با کشور عراق است.
خبرنگار: حسن حسین زاده ** انتشار: سلیمانی
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.