پیمان باباپیری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح از مدتی قبل در استان آغاز شده بود و جنگل های این منطقه را از نظر اقلیم شناسی و انجام کار مدیریتی (اصلاحی و احیایی) مورد بررسی قرار داده است.
وی با اشاره به اینکه مساحت جنگل های زاگرس در کردستان در حدود 374 هزار هکتار است اظهار کرد: این طرح در تمامی استان های غربی که در حاشیه جنگل های زاگرس قرار دارند اجرا شده است.
وی اضافه کرد: با اجرای طرح مطالعات علمی و طبقه بندی اقلیم شناسی جنگل های زاگرس بانک اطلاعاتی بسیار خوبی در مورد جنگل های این منطقه تشکیل شده که می تواند در زمینه طرح های جنگلکاری بسیار مفید و موثر باشد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان گفت: در استان 9ذخیره گاه جنگلی با مساحت یک هزار و 562 هکتار در شهرستان های بانه، سروآباد، قروه و کامیاران وجود دارد.
به گفته وی افزایش پوشش گیاهی و جنگلی و افزایش درختان نقش موثری در پرشدن مخزن سدها، افزایش عرصه های منابع طبیعی، جلوگیری از سیل های مخرب، فرسایش خاک و تخریب زمین های کشاورزی دارد.
وی اضافه کرد: با توسعه منابع طبیعی تهدیدهایی مانند سیل ها و روان آب ها به فرصت تبدیل می شوند و از این آب ها برای پرشدن مخزن ها و سفره های زیرزمینی و افزایش آب چشمه ها و مدیریت و ذخیره سازی آب می توان استفاده کرد.
وی افزود: برای این حوزه جنگلکاری و جنگل داری در استان کردستان 50 میلیارد ریال اعتبار مصوب شده که از این مبلغ 10 میلیارد ریال اعتبار استانی و 40میلیارد ریال اعتبار ملی است.

**استعدادیابی و شناسایی 23 هزار هکتار از اراضی ملی برای طرح های تولیدی بزرگ مقیاس
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان گفت: 23 هکتار از اراضی ملی برای طرح‌های گردشگری، کارخانه زنجیره فولاد و شهرک صنعتی، و مناطق آزاد و تجاری شهرستان های بانه و مریوان شناسایی و مکان یابی شده است.
وی افزود: اراضی ملی و دولتی استعدادیابی شده در راستای اجرای مصوبات کار گروه رفع موانع تولید و همکاری با مرکز خدمات سرمایه گذاری، سازمان صنعت، معدن و تجارت و شرکت شهرک های صنعتی استان برای اشتغال و توسعه طرح‌های مورد اشاره انجام شده است.
وی اضافه کرد: در اجرای قانون ملی شدن جنگل‌ها و مراتع کشور به منظور حفظ، احیای اصلاح، توسعه و بهره‌برداری مساحت 23 هکتار در قالب طرح‌های جنگل‌کاری مشارکتی، پارک جنگلی و احیای اراضی ملی در چهار فقره به بهره‌برداران تحویل شده است.
در استان کردستان بیش از 374 هزار هکتار عرصه جنگلی وجود دارد که بیشترین عرصه جنگلی استان در شهرستان بانه با مساحت 108 هزار هکتار قرار دارد.
خبرنگار: عبدالله رحمانی**انتشار: امید بهمنی
3020/ 6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.