کردستان از جمله استان هایی است که در سال های قبل و بعد از پیروزی انقلاب درگیر جنگ داخلی و دفاع مقدس بود و مردم این دیار همیشه زخم توطئه ها و دسیسه های دشمنان در عرصه های مختلف را با پیکر مقاوم خود به همراه دارند.
مردم این دیار در توطئه هایی که دشمنان علیه نظام و انقلاب چیدند، بیشترین ضربه را خوردند و مورد حملات ناجوانمردانه قرار گرفتند با این حال هیچگاه تسلیم خواسته های دشمن نشده و بیشترین حمایت ها را از نظام و آرمان های انقلاب اسلامی داشته اند.
دشمنان در سال های بعد از انقلاب و برای ضربه زدن به نظام و ایجاد موج نارضایتی در میان مردم نسبت به انقلاب، به انواع و اقسام توطئه ها دست زدند و وقتی می دیدند، توان مواجه شدن با رزمندگان سپاه اسلام را ندارند مردم بی دفاع را مورد حمله قرار می دادند.
مردم استان کردستان از کشتارهای بی رحمانه آنان در امان نبودند و بارها شهرهای مختلف این استان از جمله بانه، سنندج و مریوان مورد حملات هوایی و بمباران ناجوانمردانه دشمن بعثی قرار گرفت و زنان، مردان و کودکان بی گناهی زیادی در این راه قربانی شدند.
28 دی ماه سال 65 یکی از این روزها بود؛ سنندج مورد حمله هوایی جنگده های ارتش متجاوز رژیم بعث عراق قرار گرفت و بمب افکن های با بمباران این شهر تعدادی زیادی از مردم را به طرز ناجوانمردانه ای به شهادت رسانده و یا زخمی کردند.
در این روز مردم سنندج در حال گذران زندگی عادی خود بودند که ناگهان هواپیماهای عراقی در آسمان شهر پدیدار شدند و مردم به خیال اینکه هواپیماهای جنگی کشورمان در حال عبور از آسمان شهر هستند بدون هیچ ترس و وحشتی به فعالیت های روزمره خود ادامه دادند.
در این حال و با نواختن آژیرها و صدای انفجار مردم غافلگیر شده و رعب و وحشت بر شهر سایه افکند و بسیاری از مردم بدنبال پناهگاهی امن بودند تا از حمله هوایی دشمن در امان باشند ولی در این بمباران وحشیانه بسیاری از زنان، مردان و کودکان بی گناه به شیوه دردناکی زخمی و تعدادی زیادی نیز به شهادت رسیدند.
این حادثه دردناک کمتر از پنج دقیقه طول کشید اما در همین مدت زمان کم بمب افکن های رژیم بعث عراق 18 نقطه از شهر را مورد حمله قرار دادند.
در این روز برخی تمام اعضای خانواده خود را از دست دادند و خانواده های زیادی نیز هنوز و پس از گذشته سه دهه از آن حادثه از جراحات آن حمله ناجوانمردانه رنج می برند.
در این روز 123 نفر از مردم شهر سنندج مجروح شده و به مقام جانبازی نائل آمدند و 220 نفر نیز که بیشترین شان را افراد سالمند و زنان و کودکان تشکیل می دادند به درجه رفیع شهادت نائل شدند.
28 دی ماه سال 65 به عنوان روز ملی مقاومت مردم کردستان در تاریخ این مرز و بوم به ثبت رسیده و در کنار روزهایی دیگر همانند 15 خرداد 63 بانه و 23 تیر سال 58 مریوان قرار گرفته است.
این روز هر چند برای مردم سنندج یادآور رنج ها و مشقت های فراوان و خاطرات تلخ از دست دادن عزیزان شان است اما مردم این خطه از ایران اسلامی در این روز دردناک مهر تاییدی بر پشتیبانی خود از نظام و انقلاب در مقابل توطئه های دشمنان زدند.
*خبرنگار مرکز سنندج
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.