محمد رشیدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این طرح در محدوده شهر مریوان قرار گرفته و عرصه و حریم آن برای مخافظت بیشتر از این تپه تاریخی متعلق به دوه اشکانی و ساسانی به تصویب رسیده است.
عرصه این محوطه تاریخی 17 هزار متر مربع و حریم آن 13 هزار متر مربع در مجموع سه هکتار معادل 30 هزار مترمربع است.
وی افزود: طبق این طرح حفاظتی احداث تمامی ساخت و سازها، تغییر شکل ظاهری تپه و اقداماتی زیرساختی سوخت و انرژی در عرصه برای تمامی اشخاص و نهادها غیر قانونی است و در محدوده حریم نیز حداکثر ارتفاع ساخت و سازها 9.5 متر با رعایت مصالح متناسب با فرهنگ و معماری ایرانی پس از اخذ مجوز از سازمان میراث فرهنگی بلامانع است.
رشیدی با بیان اینکه این تپه باستانی در سال 77 به شماره 2044 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، تاکید کرد: در سال 95 با سرپرستی علی بهنیا کار گمانه زنی جهت تعیین عرصه و حریم این تپه صورت گرفت که در گمانه‌ها تعدادی تدفین خمره‌ای متعلق به دوران اشکانی - ساسانی بدست آمده است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل صنایع دستی، گردشگری و صنایع دستی کردستان یادآور شد: با مشخص شدن حریم و عرصه این تپه بسیاری از مشکلات موجود مرتفع و راه را برای اعمال قوانین جاری در راستای حفاظت بیشتر از این اثر هموار شده است.
وی همچنین از پیگیری طرح حریم و عرصه گلین کبود مریوان خبر داد و افزود: برای سال 97 این طرح به همراه 2 تپه تاریخی در سقز و سه محوطه تاریخی در قروه برنامه ریزی شده است.
استان کردستان دارای یک هزار و 519 اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است و هم اکنون 828 مور از این تعداد شامل 763 اثر، هشت مورد میراث طبیعی، 49 مورد میراث معنوی و هشت مورد میراث منقول است.
استان کردستان با بیش از یک میلیون و 600 هزار نفر جمعیت در غرب کشور واقع شده و دارای 10 شهرستان است.
خبرنگار: حسن حسین زاده ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.