تفاوت برنامه‎ریزی در این استان با دیگر مناطق کشور در این است که از طرفی کردستان از عقب ماندگی‎های مزمن رنج می ‏برد که در دیگر مناطق کمتر دیده می شود و از سوی دیگر ظرفیت‎های بکری دارد که هنوز کسی سراغ آنها نرفته است.
ترکیب این 2 را برخی عالمان اقتصاد از جمله دکتر محسن رنانی اقتصاددان برجسته کشورمان مزیت عقب ‎ماندگی نام نهاده‎اند.
بر اساس این تئوری از آنجایی که در سالیان متوالی در برخی نقاط سرمایه ‎گذاری‎ های عمده شکل گرفته ظرفیت‎ های این مناطق به اشباع رسیده و حالا با عوارضی مانند آسیب به محیط زیست و آلودگی و مشکلات دیگر هم دست به گریبان هستند.
این اتفاق اما در مناطق محروم رخ نداده و حالا این مناطق علاوه بر اینکه ظرفیت ‎های بکری دارند می توانند از تجربیات مناطق دیگر استفاده کرده و پروژ‎ه‎های خود را با کمترین آسیب و بالاترین بهره‎ وری اجرا کرده و پیش ببرند.
از سوی دیگر سرمایه ‎گذاران هم معمولا بدنبال ظرفیت ‎های دست نخورده هستند که بتوانند در اسرع وقت به بهره ‎وری برسند.
از هر منظر به این تئوری که نگاه کنیم می ‎بینیم کردستان آماده یک جهش مهم در مسیر توسعه و اشتغالزایی است به شرطی که عزم همگانی در کار باشد و ظرفیت‎ ها به خوبی شناسایی شده و به سرمایه‏گذاران معرفی شود.
** همه آماده استقبال هستند
امنیت در استان کردستان به مرحله‎ پایدار رسیده و از آن سو، مسئولان استانی در اظهار نظرهای خود نشان داده‎اند که به اهمیت مساله جذب سرمایه‎ گذاری واقف شده و آماده استقبال از سرمایه‎گذاران هستند.
بهمن مرادنیا استاندار کردستان بارها اعلام کرده ملاقات با سرمایه‎گذاران و فراهم کردن امکانات برای ورود آنان به استان در صدر کارهایش قرار دارد و مدیران استانی را هم موظف کرده از همین قاعده پیروی کنند.
از آن سو مردم استان نیز نشان داده‎اند مهمانواز و قدرشناس هستند و می‎توانند فضایی مناسب برای فعالیت در اختیار سرمایه گذارانی که قصد آبادانی، تولید و اشتغالزایی در استان را داشته باشد قرار دهند به این موارد باید ظرفیت‎های مناسب اقتصادی استان را هم اضافه کرد.
**کردستان شما را پولدار می ‎کند
به هر بخش از ظرفیت‏ های اقتصادی در استان کردستان نگاه کنیم در خواهیم یافت که آماده است تا بازگشت سرمایه و سودآوری را برای هر سرمایه‎ گذاری تضمین کند.
بخش کشاورزی و دامپروری، وضعیت اقلیمی مناسب، فضای صنعتی دست نخورده و آماده بهره‎برداری، معادن غنی تشنه فرآوری، نزدیکی به مرز و بازارهای صادراتی، نیروی کار تحصیل کرده و آماده، پرنشاط و مزیت های دیگر همه به باور کارشناسان مزیت هایی است که می‏ تواند سرمایه‎ گذاری در استان را تضمین و زمینه رفع چالش بیکاری در این استان را فراهم کند.
حتی در صورت آماده سازی بخشی از زیرساخت‎ها می‎ توان کردستان را محلی برای پذیرش مهاجران بیکار هم به حساب آورد به این معنی که اگر ظرفیت‎های بسیار زیاد استان به خوبی به فعل تبدیل شود توان اشتغالزایی چند برابر ظرفیت بیکاران استان را دارد اما استفاده از این ظرفیت‎ها یک عزم همگانی می ‎طلبد.
نمایندگان مجلس، مسئولان اجرایی دولتی و دیگر مسئولان همه باید برای شناساندن این ظرفیت‎ها به سرمایه‎ گذاران کمک کنند.
ایجاد اشتغال در استان کردستان برای حدود 32 هزار بیکار آن نزدیک به 20 هزار میلیارد تومان سرمایه می‎ خواهد و بطور حتم اعتبارات دولتی برای چنین سرمایه ‎گذاری به هیچ وجه کافی نیست پس آنچه مهم است جذب سرمایه‎‎گذاری بخش خصوصی است.
طرح‎های اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی هر چند خود منابع چشمگیری را به استان تزریق می ‎کند اما به باور کارشناسان این مهم باید تبدیل به مزیتی برای جذب سرمایه‎های خصوصی شود باید از این طریق سرمایه ‎گذاران خصوصی را هم به مشارکت طلبید.
پایان بیکاری در استان کردستان 20 هزار میلیارد تومان اعتبار می‎خواهد که رقم بزرگی است اما نگاهی به ظرفیت‎های دست نخورده استان نشان می‎ دهد در صورت عملی شدن آن و عزم همگانی استان کردستان براحتی توان جذب 100 هزار میلیارد تومان سرمایه‎ را دارد.
اکنون عموم محصولات کشاورزی و صنعتی و معدنی استان به صورت خام فروخته می ‎شود و در همه این بخش‎ها می‏توان براحتی طرح‎های تکمیلی و فرآوری ارائه داد.
دسترسی به بازار صادراتی تشنه انواع محصولات از یک سو و دسترسی مناسب از استان به سایر نقاط کشور و خارج از مرزها از سوی دیگر باعث شده هیچ نگرانی از بابت بازار فروش هم برای سرمایه گذاران و تولید کنندگان وجود نداشته است.
منابع آبی استان از پایداری چندین برابری نسبت به میانگین کشوری برخوردار است و این مساله‎ ای نیست که به راحتی بشود از کنار آن گذشت.
به اذعان عموم کارشناسان و مسئولان سرمایه‎ گذاری انجام شده در استان به هیچ وجه متناسب با ظرفیت‎های آن نیست، بنابراین تنها با برقراری این تناسب می‎ توان آینده درخشان برای اقتصاد استان متصور شد و ساختن این آینده در گرو عزم همگانی و شناسایی درست و دقیق ظرفیت‎های استان است.
منصور اولی - خبرنگار آزاد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.