به گزارش خبرنگار ایرنا، این همایش روز چهارشنبه با حضور استاندار، معاون هماهنگی امور عمرانی و شهرداران و اعضای شوراهای اسلامی شهرهای استان کردستان در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد.
در این همایش تعدادی از شهرداران و اعضای شوراهای اسلامی شهرهای استان به بیان معضلات و مشکلات موجود پرداختند و خواستار پیگیری و توجه جدی مسئولان به رفع این مشکلات شدند.
**نیروهای ناکارآمد مشکل جدی تمامی شهرداری ها است
رئیس کمیسیون سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر سنندج در این همایش با بیان اینکه نیروهای ناکارآمد و فاقد تخصص و تجربه مشکل جدی تمامی شهرداری هاست، گفت: وجود این نیروها موجب شده شهرداری ها نتوانند در زمینه خدمات رسانی مطلوب و توسعه شهری گام بردارند.
ارسطو گویلی حقوق معوقه کارکنان شهرداری را یکی دیگر از مشکلات جدی شهرداری سنندج دانست و اظهار کرد: منابع مالی محدود شهرداری ها و عدم وصول عوارض از دیگر مشکلات پیش روی این نهاد است.
وی محدود بودن منابع مالی شهرداری ها، مسدود بودن پی در پی عوارض شهرداری، تعامل لازم با ادارات و طلب از دستگاه های اجرایی را از دیگر مشکلات در شهرداری سنندج اعلام کرد.
عضو شورای اسلامی شهر سنندج همچنین قوانین دست و پاگیر بویژه در امر سرمایه گذاری را از دیگر مشکلات پیش روی مدیریت شهری دانست و افزود: زمین های قولنامه ای و ساخت و سازهای غیرمجاز از دیگر مشکلاتی است که باید با جدیدیت مورد بررسی قرار گیرد.
وی تاکید کرد: برای عبور از وضع موجود باید نیروهای موجود در بدنه شهرداری ها را ساماندهی کرده و براساس تعهد، تخصص و تجریه نیروها بکارگیری شوند.
گویلی همچنین خواستار آموزش نیروهای ناکارآمد، حذف نیروهای مشکل دار، تزریق امید به بدنه شهرداری ها و تدوین برنامه استراتژیک و عملیاتی در شهرداری های استان شد.

**اصلی ترین مشکل شهرداری ها قانون پیر و فرسوده شهرداری است
شهردار قروه نیز در این همایش گفت: اصلی ترین مشکل شهرداری ها قانون پیر و فرسوده ای است که بنابر مقتضیات زمان و در سال 1334 وضع شده و لازم است که براساس مفتضیات زمان فعلی مورد بازنگری قرار گیرد.
حسین پروندی تاکید کرد: عمده ترین ضعف این قانون این است که شهرداران توان و قدرت کافی برای وصول مطالبات را ندارند و اگر اختیارات بیشتری به شهرداران داده شود بسیاری از مشکلات آنها رفع خواهد شد.
وی یادآور شد: جذب بدون ضابطه و خارج از چارچوب نیرو در دوره های گذشته از دیگر مشکلات شهرداری هاست و این مساله موجب تعویق پرداخت حقوق کارکنان شده و شهرداران را در زمینه انتخاب مسئولان ارشد در بدنه شهرداری ها با مشکل مواجه کرده است.

**مدیران با ارائه بازتعریفی از شهرها در زمینه رفع مشکلات شهری گام بردارند
رئیس شورای شهر بیجار نیز با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی شهرداری ها مهاجرت است، افزود: جمعیت مهاجر بدلیل بایکوت جاذبه های شهری به ناچار به حاشیه شهرها مراجعه و سکونت کرده و این کار موجب بروز مشکلات زیادی برای شهردای ها می شود.
علی افشاری تاکید کرد: مدیران باید با ارائه باز تعریفی از شهرها، برنامه ریزی جدیدی داشته و برای رفع مشکلات شهری گام بردارند.
وی با بیان اینکه این برنامه ها باید در قالب برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت ارائه شود اظهار کرد: برنامه ها نباید احساسی و سلیقه ای باشد.
افشاری همچنین خواستار ایجاد پایگاه رسانه و اطلاع رسانی در شهرها، اهمیت به جایگاه شوراها، تطبیق برنامه های مدیران با برنامه های شوراها، اولویت سنجی برنامه ها، ایجاد درآمد پایدار و تخصیص اعتبارات جهشی به شهرداری ها شد.

**بیشترین درآمد شهرداری ها، از صدور پروانه ساختمان ها تامین می شود
شهردار مریوان نیز در این همایش با بیان اینکه بیشترین درآمد شهرداری ها، از صدور پروانه ساختمان ها تامین می شود، گفت: می طلبد سازمان شهرداری ها، سیاست های کلانی برای تغییر درآمدهای این نهاد در دستور کار قرار دهد.
جمال شریفی روزمرگی نیروهای شهرداری ها را از دیگر مشکلات این نهادها اعلام کرد و یادآور شد: باید نیروهای جدید و متخصص جذب این نهادها شود.
وی با بیان اینکه مشکلات ناشی از تفسیرهای مختلف از قوانین مهم شهرداری ها وجود دارد، تاکید کرد: نیاز است برای ایجاد وحدت رویه در اجرای قوانین تلاش کنیم.
شریفی یکی از مشکلات اصلی شهرداری های مریوان و سروآباد را پسماندهای این 2 شهرستان دانست و افزود: عدم مدیریت یکپارچه دریاچه زریبار یکی دیگر از مشکلات اصلی شهرداری مریوان است که باید برای رفع این مشکلات تلاش بیشتری صورت گیرد.
در این نشست بهمن مرادنیا استاندار کردستان و قادری معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار نیز حضور داشتند و در خصوص مسایل و مشکلات مدیریت شهری سخنرانی کرند.
استان کردستان با یک میلیون و 603 هزار نفر جمعیت دارای 10 شهرستان و 29 شهر که از این تعداد 19 شهر تازه تاسیس است.
خبرنگار: افسانه گلباغی**انتشار: سلیمانی
7348/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.