استاندار جدید کردستان خود دارای سوابق مفید در حوزه اقتصاد و معتقد به حرکت علمی و همه جانبه در مسیر توسعه است، مرادنیا در جمع‎های سیاسی از هواداران و منتقدان دولت یک چیز بیشتر نخواسته است و آن هم اینکه از من توسعه کردستان را مطالبه کنید.
مطالبه توسعه استان کردستان به باور کارشناسان و فعالان سیاسی و اقتصادی هم یکی از الزامات و اولویت‎های مهم است از سوی دیگر حرکت‏های مهمی در حوزه زیرساختی در استان انجام شده که هر چند با نیازها شاید همچنان همسو نیست و عقب‎ماندگی‎های مزمن تلنبار شده از گذشته را نتواند در کوتاه مدت جبران کند اما آغاز این حرکت و رفع برخی کاستی‎ها می‎تواند امید را برای توسعه کردستان زنده نگه دارد.
** توجه به بخش خصوصی
یکی از اقدامات مهمی که در دولت یازدهم و دوازدهم به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته فراهم کردن زمینه برای حضور بخش خصوصی در فرآیند رشد اقتصادی است.
اولین جلسه کاری استاندار جدید کردستان در دولت دوازدهم هم با اعضای اتاق بازرگانی سنندج برگزار شد که به گفته سید کمال حسینی رئیس اتاق یک نشانه مناسب برای اهمیت دادن به بخش خصوصی است.
شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت هم در استان به صورت جدی در دوره جدید احیا شد و مسئولان استانی به خوبی واقف شده‎اند که عمران و آبادانی استان کردستان جزء با مشارکت فعال بخش خصوصی امکان پذیر نیست. این سیاست در راستای برنامه‎های کلان دولت تدبیر و امید در کشور و در راستای تحقق سیاست‎های اقتصاد مقاومتی است.
براساس یکی از مهمترین بندهای سیاست‎های اقتصاد مقاومتی باید اقتصاد مردم نهاد احیا و زمینه مردمی کردن اقتصاد در کشور فراهم شود و دولت یازدهم و دوازدهم هم این مهم را درک و در حال اجرایی کردن آن است و در استان کردستان اقدامات مناسبی برای این کار انجام شده هر چند شاید هنوز کافی نباشد.
** توجه به تسهیل روند جذب سرمایه
یکی از مهمترین مشکلات اقتصاد استان کردستان به باور عموم کارشناسان در دوره‌های قبل این بود و انگار مسئولان قبول کرده بودند نمی‎توان سرمایه‎های خارجی و ملی را برای توسعه استان جذب کرد.
آمار سرمایه‎گذاری در استان هم همین را نشان می‏دهد در دولت یازدهم و دوازدهم اما این باور عوض شده است و در راستای سیاست‎های کلان ملی در استان هم تلاش‎ها برای جذب سرمایه‎های ملی و خارجی به استان افزایش یافته و از نمونه‎های آن می‎توان به سرمایه‎گذاری شرکت شستا در استان و سفر هیات های خارجی و امضای تفاهم نامه اشاره کرد.
بر خلاف روند قبل مسئولان دولتی استان پذیرفته و باور کرده‎اند که ظرفیت‎های بالقوه استان کردستان در همه حوزه‎های صنعتی، کشاورزی، خدماتی و توریسم برای توسعه آماده است و می‏تواند تاثیر مستقیم در افزایش تولید ناخالص ملی هم داشته باشد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان با اشاره به ظرفیت‌های استان کردستان و لزوم توسعه‌ی آن مهمترین راهبرد اقتصادی را تسهیل روند سرمایه‌گذاری دانست.
به گفته حسین فیروزی، کمک و تسهیل فرایند صدور مجوزها و تامین منابع مالی مربوط به سرمایه گذاری اقتصادی در استان از اولویت های راهبردی در حوزه اقتصادی استان می باشد که عامل مهمی در افزایش درآمد و ایجاد اشتغال استان خواهد بود.
** توجه به زیرساخت‎ها
رشد اقتصادی و حرکت در مسیر توسعه نیاز به زیرساخت‎های فنی و عمرانی دارد در سال‎های اخیر به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه کردستان این استان به کارگاه راه‎سازی تبدیل شده و از آن طرف تلاش‎هایی هم برای اتصال سنندج به شبکه راه‎ آهن در جریان است.
پس از تواق برجام، زمینه لازم برای توسعه حمل و نقل هوایی در کشور فراهم شده و مناقصه احداث فرودگاه سقز هم در حال برگزاری است هر چند در این حوزه‎ها هنوز نیازمند تلاش‌های جدی هستیم اما حرکت آغاز شده و مسئولان هم بر تسریع در این مسیر تاکید دارند.
در حال حاضر برای بستر سازی توسعه و ایجاد اشتغال پایدار مهمترین منابع درآمدی در استان چهار منبع در آمدی شامل منابع بانکی، استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی، استفاده از منابع طرح های اشتغال فراگیر و استفاده از سهم استان از محل تسهیلات اشتغال پایدار روستایی است و تلاش‎ها برای جذب این اعتبارات هم در حال افزایش است.
وضعیت سهم مصارف بانک‎های استان نامناسب است که استاندار کردستان هم دستور رفع این مشکل را داده است. شش هزار میلیارد تومان مصارف بانک های استان تنها پنج دهم درصد کل مصارف کشور است که اصلا با نیازهای مالی سرمایه گذاری برای اجرای طرح های توسعه ای در کردستان مطابقت ندارد و از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست.
در این راستا بانک ها باید تلاش کنند تا نسبت مصارف به منابع به بیش از 85 برسد تا به وضعیت مطلوب و میانگین کشوری در این زمینه نزدیک شویم که این امر مستلزم تلاش و عزم و اراده جدی مسئولان و مدیران اجرایی استان است.
از مجموع برنامه‎ریزی‎ها و اظهارنظرهای مسئولان استان این گونه بر می‎آید که ضرورت جلوگیری از اتلاف وقت در توسعه استان کردستان از سوی آنان پذیرفته شده و حالا فصل اکران توسعه از سوی آنان و مطالبه آن از سوی افکار عمومی و رسانه‎ها فرا رسیده است.
باید دید مردم استان کردستان در پایان دولت دوازهم از این فیلم خوششان می‎آید؟
منصور اولی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.